ארץ חדשה, שפה חדשה: איך עושים את זה?!

בדרך כלל מפרידים בין שני סוגים של דו-לשוניות: דו-לשוניות סימולטנית, ודו-לשוניות עוקבת. דו-לשוניות סימולטנית משמעה שהילד חשוף לשתי השפות מהרגע הראשון, ואילו דו-לשוניות עוקבת משמעה שהילד חשוף בהתחלה לשפה אחת ורק מאוחר יותר לשפה נוספת. ילדים שנחשפים לשפה חדשה בגיל 3-4, תוך כדי שהם עדיין ממשיכים להשתמש בשפה הראשונה שלהם, נחשבים דו-לשוניים עוקבים. מחקרים מראים […]
הפרעת קשב וריכוז: המתנה שבהפרעה

פוסט שישי בסדרה על הפרעת קשב וריכוז: יצירתיות ו-ADHD בואו נשחק משחק, אתן תקראו את המונח בשורה הבאה ותחשבו מה האסוציאציה הראשונה שעולה לכן בתודעה: “הפרעת קשב וריכוז” ועכשיו בכנות, עם יד על הלב ובלי פוליטיקלי קורקט, לכמה מכן קפצה אסוציאציה שלילית- מגבלה, לקות, הפרעה, מחלה, סבל, נכות? האם הפרעת קשב וריכוז, היא אכן הפרעה […]
על הקשר בין מסכים בגיל הרך ל-ADHD
בשנת 2004 התפרסם מחקר שעשה הרבה רעש כשמצא מתאם חיובי בין שעות הצפייה בטלוויזיה בגיל שנה ובגיל שלוש לבין בעיות קשב בגיל 7. לפני שמפלס הלחץ עולה, הנה כמה דברים לקחת בחשבון:
השוואות בין אחים: האם הן בוראות מציאות?
“עם הגדולה לא היו לי בחילות כאלו בהיריון” “הלוואי שהוא היה יודע לישון כמו אחותו” “הסנדוויצ’ית שלי היא הגאון של הבית” בואו נודה על האמת, קשה עד בלתי אפשרי שלא להשוות בין האחים- החל מכמה העלינו במשקל בהיריון, דרך הגיל שבו כל אחד מהם התחיל לקרוא ועד למקצועות השונים שהם בחרו ללמוד באוניברסיטה. ובכל זאת, […]
האם אני חייבת להיות דוברת שפת-אם כדי לדבר עם הילד באנגלית?
אחת השאלות שחזרה על עצמה המון בחודש התפתחות השפה הייתה האם זה אפקטיבי לדבר עם הילד באנגלית (או בכל שפה זרה אחרת) גם כשאין להורה שליטה בשפה זו ברמת שפת-אם, או שמא יש סיכוי שזה יגרום לו נזק? הנה התשובה שלי: במחקר שנערך בקרב דו-לשוניים בני שנתיים וחצי נמצא שככל שאחוז החשיפה לשפה מדוברי שפת-אם […]
האם אפשר לאבחן הפרעות קשב וריכוז כבר אצל פעוטות?
פרק חמישי בסדרה הפרעת קשב וריכוז: אבחון – חלק ב’ הצצה לקליניקה (סיפור אמיתי): לוסי היא פעוטה מתוקה בת שלוש. לכאורה כל הסימנים כבר כאן- הפעלתנות, הקושי להתמיד במשימה או במחשבה אפילו למשך שניות בודדות. היא לא מצליחה לזכור מה אמא ביקשה ממנה לפני רגע קצרצר, ואי אפשר להשאיר את אותה לבדה ולו לשניות בודדות […]
הפרעת קשב וריכוז: סאגת האבחון
פוסט רביעי בסדרה על הפרעת קשב וריכוז: אבחון הצצה אל הקליניקה (סיפור אמיתי): הוא נכנס לחדר האבחון, בהתחלה נצמד לאמא וטמן את הראש שלו בחיקה. אחרי דקות ספורות, שבהן הוא בחן את כולנו והציץ בחשאי, לאט לאט הוא נפרד ממנה וחיוך שובב נפרש על שפתיו. חלפו שניות בודדות, הוא התחיל להסתובב בחדר, בדק את כל […]
מתי הילד שלי יזכור מה הוא צריך לעשות?
“זכרת לסיים את שיעורי הבית בחשבון?” “מה שוב לא הורדת את המים בשירותים?” “אל תשכחי להחזיר את הטושים למקום, טוב?” בני אדם כל הזמן חושבים על העתיד. היכולת שלנו לחשוב, לצפות ולתכנן את העתיד היא אחת מאותן יכולות ייחודיות שמבחינות בינינו לבין בעלי חיים אחרים. ויותר מזה, היכולת לחשוב על העתיד היא קריטית לתפקוד היומיומי […]
הפרעת קשב וריכוז: מיתוסים, המצאות וסתם שטויות
פרק שלישי בסדרה הפרעת קשב וריכוז: מכסחות המיתוסים בפעולה הדרכת הורים בקליניקה (סיפור אמיתי): אני יושבת מולם, זוג הורים שהגיע אליי רגע אחרי האבחון. האבא כועס, לא מבין למה הוא כאן, הגוף שלו פונה החוצה כאילו הוא רוצה לקום ולברוח מהחדר. “אני לא מבין מה העניין, על מה כל האבחונים, הפגישות והטררם המוגזם! גם לי […]
הפרעת קשב וריכוז: מסע לנבכי האבחנה
פרק שני בסדרה הפרעת קשב וריכוז: בונות יסודות הצצה לקליניקה (סיפור אמיתי): הם נכנסו אליי יד ביד לחדר הטיפול, מסתכלים אחד אל השני ומחייכים חיוך עייף. זוג אבות, שעבר הרבה תלאות כדי להביא את ילד הנס והפלא שלהם. הם הגיעו אליי אחרי מסע ארוך של חיפוש ותהיות מה מקשה על הילד שלהם- לא עובר יום […]