top of page

מה המחיר שמשלמות אמהות על מחסור בשינה?



קול בכי מהדהד בחלל החדר. את פוקחת את עינייך ומציצה אל החלון. עדיין חושך בחוץ. בעדינות רבה, את מושכת את בתך הקטנה אל זרועותייך. "היי מתוקה" את מחייכת אליה, אפופת שינה. החלב החם זורם אל פיה וגופה הקטן אט אט מתרכך, מתמסר. ואת, את נאבקת בעפעפייך הכבדים, מנסה בכל כוחך להישאר ערה. הנה, היא סוף סוף נרדמת. את מבקשת מבן זוגך שיחזיר אותה אל מיטתה ומנסה לחזור לישון- מתכסה, מורידה את השמיכה, מסתובבת מצד לצד, בודקת שוב שהקטנה עדיין נושמת, בוהה בתקרה. לא מצליחה להירדם.


אחד האתגרים הגדולים ביותר שהורים נאלצים להתמודד איתם בראשית ההורות הוא המחסור הבלתי נתפס בשינה. אנחנו לא צריכות מדע שיספר לנו עד כמה זה קשה לטפל בתינוק כשאנחנו כל כך עייפות, אבל שאלה אחת עדיין מרחפת- האם יש לכך מחיר?


במחקר שהתפרסם ביוני האחרון, קבוצת חוקרים מקליפורניה יצאה לברר מהו המחיר שמשלמות אמהות טריות על שעות השינה האבודות בתקופה שאחרי הלידה. לשם כך, החוקרים ניתחו דגימות DNA של 33 אמהות כשנה לאחר הלידה, סקרנים לגלות אם גילן הביולוגי הושפע באיזשהו אופן ממחסור בשעות שינה (איך מחשבים גיל ביולוגי? לחצו על הכפתור "למיטיבות לכת" בסוף העמוד להסברים אינטואיטיביים).


לתדהמת החוקרים, התגלה כי גילן הביולוגי של אמהות שישנו פחות משבע שעות שינה כחצי שנה לאחר הלידה היה גדול בשלוש עד שבע שנים מגילן הביולוגי של אמהות שישנו שבע שעות ויותר. עוד נמצא כי ככל שהאם ישנה יותר, כך היא הייתה צעירה יותר מבחינה ביולוגית. על אף טווח הגילאים הרחב של הנשים (23-45), הקשרים שנמצאו לא היו תלויים בגילן הכרונולוגי, מה שמחזק את הממצאים אפילו יותר. באופן מעניין, לא נמצא קשר בין מספר שעות השינה של האם כשנה אחרי הלידה לבין גילן הביולוגי, מה שעשוי להצביע על השפעה משמעותית יותר של מחסור בשעות שינה דווקא בחודשים הראשונים לחייו של התינוק.


האם יש סיבה לדאגה? ובכן, האצה בגיל הביולוגי מקושרת לתחלואה, תמותה מוקדמת ושאר מרעין בישין. אך לפני שהלב שלכן נופל לתחתונים, חשוב לזכור שמדובר במחקר קטן, השלכות ארוכות-טווח טרם נבדקו, ואין לנו כל דרך לדעת אם ההזדקנות המואצת של האמהות העייפות היא הפיכה או לא. ובכל זאת, המחקר הזה כן מדליק נורה אדומה וקורא לנו- אמהות ואבות, כאחד- לדאוג לעצמנו מהרגע הראשון.


שינה היא ממש לא רק לחלשים!



אולי יעניין אותך גם:


Comments


bottom of page