top of page

הילד הכי קטן בכיתה

פרק שלישי ואחרון בסדרה "איך גדלת!"


גובה הוא נושא שמעסיק הרבה הורים וילדים. לעיתים הדאגה נובעת מחשש אמיתי שגובה נמוך עלול להעיד על בעיה תזונתית או רפואית, ולעיתים החשש נובע ממשהו אחר. אנחנו כחברה אוהבים אנשים גבוהים. סקירה של מחקרים מתחום הפסיכולוגיה מספרת לנו שאנשים גבוהים מרוויחים בממוצע יותר כסף, מדורגים גבוה יותר בעבודה ונתפסים על ידי אחרים כמוצלחים יותר. אנקדוטה ידועה היא שנשיאי ארצות הברית הם אנשים גבוהים מהממוצע ומאז 1900, ב-20 מתוך 29 מערכות הבחירות המועמד הגבוה יותר ניצח.


מה זה נמוך? וכמה בכלל ילדים גדלים כל שנה?

קומה נמוכה מוגדרת כגובה מתחת לאחוזון 3 לגיל ולמין. כפי שדיברנו בפרק הראשון של הסדרה, גובה מעל אחוזון 3 נחשב תקין, אך חשוב להתייחס גם למצבים שבהם הילד צונח במהירות באחוזונים, גם אם אחוזון הגובה שלו עדיין נמצא מעל ל-3. במהלך תקופת הילדות ילדים גובהים ב-5 ס"מ בממוצע בכל שנה, ואילו בגיל ההתבגרות נערות גובהות ב-8-12 ס"מ כל שנה ונערים גובהים ב-10-14 ס"מ.


התפוח לא יפול רחוק מהעץ

אחד הגורמים שמשפיעים בצורה המשמעותית ביותר על הגובה של הילד זה הגובה של ההורים. האם אפשר לנחש לאיזה גובה יגיע הילד לפי הגובה של ההורים? נוסחה מקובלת היא לעשות ממוצע על הגובה של שני ההורים ולהוסיף 6.5 ס"מ אם מדובר בבן, או להוריד 6.5 ס"מ אם מדובר בבת. אבל חשוב לזכור שמדובר בהערכה בסיסית בלבד ובחיים האמיתיים גובה מושפע מהרבה גורמים נוספים, כפי שניתן לראות במשפחות שיש בהן שני אחים או שתי אחיות עם הפרשי גובה ניכרים. עוד כלל אצבע מוכר אך לא מדויק הוא שבממוצע גובה הילד בגיל שנתיים הוא כחצי מהגובה הסופי שלו. זה בגדול נכון, אבל יש הרבה מקום לתמרון בהתחשב במצב הבריאותי, בתזונה ואפילו הרווחה הפסיכולוגית של הילד. עוד על קומה נמוכה במצבי קיצון פסיכולוגים כמו בתי יתומים תמצאו בתגובה הראשונה.


על קפיצות בגיל ההתבגרות

הגדילה המהירה בגיל ההתבגרות קשורה מבחינת תזמון להתבגרות המינית. בנות בדרך כלל מסיימות את הגדילה שלהן מוקדם יותר. לרב, אחרי קבלת הווסת הראשונה הנערה תגבה בעוד כ-5 ס"מ במהלך השנתיים-שלוש הבאות ובזה נגמר הסיפור. בנים בדרך כלל מסיימים את הגדילה מאוחר יותר, לעיתים אפילו אחרי גיל 18. גם כאן התהליך תלוי בקצב ההתבגרות המינית. לרב הצמיחה לגובה נעצרת סביב התקופה שבה הקול מסיים להשתנות והנער מתחיל להתגלח. ולא, הכוונה היא לא לשפם בר מצווה שהנער החליט ששווה גילוח.


עוד תופעה שכדאי להיות מודעים אליה היא איחור התפתחותי כוללני. במצב זה, הגובה של הילד בגיל הילדות נמוך מאוד, אך בגיל ההתבגרות הילד תופס גובה במהירות ומגיע בסופו של דבר לגובה תקין. התופעה מופיעה בשכיחות של 15% מכלל האוכלוסייה ונפוצה פי 2 יותר אצל בנים מאשר אצל בנות וישנה גם נטייה משפחתית. אין צורך בטיפול, האבחנה נעשית לפי עקומות הגדילה בדיעבד.


מה עושים כשהילד או הילדה באמת הכי נמוכים בכיתה?

מומלץ לפנות לרופאת הילדים. בפגישה לרב תעריכו את קצב הגדילה של הילד או הילדה, לעיתים תקבלו המלצה לעשות בדיקות דם, צילום גיל עצמות או בירור נוסף. הרחבה על מה זה צילום גיל עצמות יש בתגובה הראשונה. חשוב להעריך אם יש מצבים רפואיים שיוכלו להסביר את הגובה הנמוך, כמו למשל חסר הורמון גדילה, מחלות דלקתיות או צליאק.


הורמון גדילה על קצה המזלג

הורמון גדילה זהו חומר שהמוח שלנו מפריש, הוא בעל חשיבות רבה ויש לו מגוון תפקודים שלצערי אין אפשרות לכסות בפוסט קצר, אבל כשמו כן הוא –אחראי בין היתר גם על הגדילה. במקרים מסוימים כמו למשל חסר מולד או נרכש של הורמון גדילה, ילדים שנולדו קטנים מאוד ולא השלימו את הפער עד גיל 4, תסמונות גנטיות מסוימות או אי ספיקת כליות, הרופאה האנדוקרינולוגית תמליץ על תחליף הורמון גדילה שניתן בזריקה יומיומית. הורמון גדילה בזריקה מאושר בארץ גם למצבים שבהם לא נמצא מצב רפואי אך גובה הילד/ה נמוך מאחוזון 2.3. חשוב לציין שלהתוויה זאת אין מימון בסל הבריאות.


מילה לסיכום

גובה הוא הרבה יותר מרק מספר עבור רבים מאיתנו. חשוב להיות עירניות ולהתייחס, אך כדאי לזכור שלרב גובה נמוך אינו מעיד על בעיה רפואית ואינו דורש טיפול רפואי. לעיתים, דווקא התעסקות חוזרת ונשנית בגובה הנמוך של הילד עלולה לפגוע בו ולגרום לו לחשוב שאולי משהו לא בסדר איתו. כדאי לבדוק והתייעץ, אך חשוב גם לשדר לילדים שלנו מסר חיובי על מי ומה שהם, או במילותיו של ד"ר סוס - a person is a person no matter how small.




מטרת הכתבה היא לספק מידע ובשום מקרה אינה בגדר המלצה או עצה רפואית. אין לראות בה תחליף להתייעצות עם רופא/ה.

Comments


bottom of page