top of page

מגדר בגן הילדים


"צהרים טובים ילדים וילדות" אומרת הגננת ומחייכת אל הילדים היושבים סביבה במעגל.

"אתם זוכרים וזוכרות מי יהיו היום אמא ואבא של שבת?"

"רוני ויונתן!" משיבים הילדים בהתלהבות. רוני ויונתן עוטים חיוך מבויש, נרגשים.

"אבל רגע לפני שנקבל את השבת" אומרת הגננת וקוטעת את ההתרגשות, "אני מבקשת שכל הבנים יכניסו את הכיסאות מהחצר, והבנות בינתיים יערכו את השולחן".


אין צורך באימון אינטנסיבי בחשיבה פמיניסטית ביקורתית כדי לנתח את האפיזודה היומיומית הקצרצרה הזו ולמצוא בה אלמנטים מבחינים בין בנים לבין בנות. זה כנראה גם לא יהיה מרחיק לכת לנחש שהילדים שלנו, יש שיאמרו הסטטיסטיקאים הטובים בעולם, לא יפספסו הבחנה שכזו. אך עם כל הכבוד לניחושים, ספקולציות והתפלספויות, בשורה התחתונה אנחנו רוצות לדעת אם להבחנות מגדריות כאלו באמת יש השפעה. בטח בתוך מסגרת שבה ילדינו מבלים את רוב שעות היום.


אז שנשאל את המדע? יאללה.


במחקר שנערך ב-2010, שתי חוקרות מאוניברסיטת פנסילבניה גייסו ארבעה גני ילדים בעיר (השקולים לגני עירייה אצלנו), ובדקו הטיות מגדריות בקרב הילדים. לאחר מכן, גננות בשניים מתוך ארבעת הגנים התבקשו להמשיך כרגיל בשגרת הגן*, בעוד שגננות בשני הגנים האחרים הונחו לשים דגש רב יותר על מגדר.


איך בדיוק? הגננות התבקשו ליצור הפרדה פיזית על בסיס מגדר כמו "טור בנים וטור בנות" ולארגן את הסביבה כך שיהיו אזורי בנות ואזורי בנים, החל מלוח מודעות ועד לאזורי המשחקים. הן גם התבקשו להשתמש בשפה מגדרית כמו "אני צריכה ילדה שתביא לי את הטושים" או "בוקר טוב ילדים וילדות"**. יחד עם זאת, נאמר להן במפורש להתייחס לשתי הקבוצות באופן שווה ולהימנע מעידוד תחרות בין בנים לבנות כמו "בואו נראה מי יכול לנקות מהר יותר, בנים או בנות".


שבועיים מאוחר יותר, החוקרות בדקו שנית את ההטיות המגדריות של הילדים וחשכו עיניהן. תוך שבועיים בלבד, ילדים בגנים "המגדריים" הראו עלייה משמעותית בסטראוטיפים המגדריים. ויותר מזה, הם גם התעניינו פחות במשחק עם ילדים מהמין השני ואכן שיחקו איתם פחות. שינויים אלו לא נצפו בקרב הילדים בגנים "הלא מגדריים". מצד אחד, מטריד לגלות באיזו מהירות ילדים קולטים הבחנות מגדריות ומפנימים אותן, אך מצד שני, הקליטה המהירה יכולה לשמש דווקא כחומר גלם יוצא דופן לשינוי.


אם הנושא מעניין אתכן במיוחד, ממליצה ללחוץ על הכפתור "למיטיבות לכת" בסוף העמוד.


הערות:

* המדיניות של הגנים שגויסו למחקר דוגלת במדיניות של הימנעות משפה מגדרית ומארגון סביבת הגן על בסיס מגדרי.

** במחקר הנוכחי "good morning, boys and girls" נחשבת פנייה יותר ממוגדרת מ-"Good morning, children", מכיוון ש-children היא מילה ניטרלית מגדרית. בעברית אין לנו אופציה כזו.



ייתכן שיעניין אותך גם...



קרדיט לתמונה: <a href='https://www.freepik.com/photos/kids'>Kids photo created by gpointstudio - www.freepik.com</a>


1 Comment


ו...?

Like
bottom of page