top of page

מה יש למדע להגיד על בייבי-לד?



מחזירים עטרה ליושנה

כבר יותר ממאה שנים שהורים בעולם המערבי מאדים, טוחנים ומאכילים את התינוקות שלהם בכפית. פרקטיקה זו משתקפת גם בהמלצות ארגון הבריאות העולמי, לפיהן יש לחשוף תינוקות בני חצי שנה למוצקים בדרך זו ואט אט להתקדם אל הדבר האמיתי. אבל מיינסטרים זה לחלשים, לא? בתחילת שנות האלפיים גישה אלטרנטיבית להאכלה בכפית שקיבלה את השם "בייבי-לד" החלה לצבור פופולאריות.


מה זה בכלל בייבי-לד?

בגישת בייבי-לד לא מרסקים את האוכל במיוחד עבור התינוק ולא מאכילים אותו בכפית. במקום, מניחים לפניו מגוון של מאכלים מהארוחה המשפחתית ומאפשרים לו לשלוט בתהליך- הוא בוחר מה לאכול, כמה לאכול ובאיזה קצב. במילים אחרות, התינוק מאכיל את עצמו והינו שותף פעיל בתהליך החשיפה למוצקים.


רגע, מה? התינוק לא יכול פשוט להיחנק ככה?

חנק בהחלט יכול להתרחש בקלות אצל תינוקות שנוגסים, לועסים ובולעים לראשונה בחייהם. עם זאת, מספר מחקרים אשר התבססו על דיווחי הורים לא מצאו הבדל בשכיחות מקרי החנק בקרב תינוקות שנחשפו למוצקים בגישת בייבי-לד לעומת האכלה בכפית.


ואיך אפשר לדעת שהאוכל בשולחן המשפחתי מתאים לתינוק?

מעט מחקרים שבדקו את העניין מצאו שתינוקות בייבי-לד צורכים יותר נתרן בהשוואה לתינוקות שאוכלים מכפית (כלומר, צורכים יותר מלח), אך לא נמצא הבדל בין הגישות מבחינת צריכה קלורית. חלק מהמחקרים מצאו שתינוקות בייבי לד צורכים יותר שומן ושומן רווי (אך עדיין בטווח הנורמה) ופחות ויטמין A B12, אבץ וסלניום, בהשוואה לתינוקות בגישה הסטנדרטית. עם זאת, בגיל שנתיים לא נצפו הבדלים בין הגישות.


ומה עם ברזל? צריכה מספקת של ברזל אשר קריטית להתפתחות תקינה של המוח היא אחד החששות המרכזיים בנוגע לבייבי-לד. הרי מאכלים עשירים בברזל לא בדיוק עושים חיים קלים לפיו חסר השיניים של התינוק, בעוד שירקות ופירות מאודים- המאכלים הראשונים הנפוצים ביותר- הם די דלים בברזל. ומה למדע יש לומר בעניין? שניים מתוך שלושה מחקרים אכן מצאו צריכה נמוכה יותר של ברזל בקרב תינוקות בייבי-לד בהשוואה לתינוקות שאוכלים מכפית, אך במחקר נוסף שבו ההורים קיבלו הנחייה להציע לתינוק מזונות עשירים בברזל בכל ארוחה תינוקות בייבי-לד לא היו בסיכון מוגבר למחסור בברזל. מה שנקרא- על אחריותנו.


מתכון להרגלי אכילה בריאים?

אחת ההבטחות הגדולות של תומכי הגישה היא הקניית הרגלי אכילה בריאים לטווח הרחוק. האם המדע עומד מאחורי ההבטחה? מחקר אורך שנערך בבריטניה והתבסס על דיווחי ההורים מצא שפעוטות בני שנה וחצי-שנתיים אשר נחשפו למוצקים בגישת בייבי-לד היו קשובים יותר לתחושת השובע שלהם, בהשוואה לקבוצת הביקורת. אך מחקר ניו-זילנדי שעשה שימוש בהקצאה-אקראית הראה בדיוק ההפך. גם הטענה לפיה גישת בייבי-לד מעודדת אכילה מגוונת יותר חסרת בסיס מדעי חזק, שכן אין בנמצא עדויות מספקות להבדלים משמעותיים בין הגישות מבחינת העדפות האוכל של הילדים.


פוטנציאל הגנה מפני השמנת-יתר?

סקירה סיסטמטית שפורסמה ממש לפני 3 חודשים לא הצליחה להגיע למסקנות חד משמעיות- בעוד שחלק מהמחקרים הראו כי תינוקות מקבוצת הבייבי-לד שוקלים פחות מתינוקות שאוכלים מכפית, מחקרים אחרים הראו אחרת. מבולבלות? ייתכן שבכוחו של מחקר אחד לעשות סדר בבלגן- במחקר נמצא כי רק תינוקות שגם קיבלו בקבוק וגם הואכלו בכפית הראו עודף משקל בגיל שנתיים. מה זה אומר? ייתכן שכל עוד לתינוק יש הזדמנות לשלוט בתהליך האכילה שלו- אם דרך הנקה ואם דרך בייבי-לד (או שניהם)- הוא מצליח לפתח קשב לתחושות הרעב והשובע שלו ולאכול בהתאם.


אם נסכם,

עושה רושם שבייבי-לד היא גישה בטוחה ויעילה לחשוף תינוקות של מוצקים, במיוחד כאשר ההורים מקבלים הנחיות ודגשים, אך כפי שבטח שמתן לב המחקר על בייבי-לד נמצא עדיין בחיתוליו ולכן כדאי להתייחס למסקנות בזהירות. לא פלא שלפי מחקרים, רופאים ואנשי מקצוע אחרים לא כל כך מתלהבים מהרעיון, בעוד שהורים שמיישמים את הגישה תופסים אותה כבעלת השפעה חיובית וממליצים עליה בכל פה.


אם אתן מעוניינת לחשוף את התינוק שלכן למוצקים בגישת בייבי-לד, כדאי מאוד לעשות שיעורי בית וללמוד כיצד לבחור עבורו מאכלים בטוחים, בריאים ומזינים (מאיפה להתחיל? לJצו על הכפתור "למיטיבות לכת" בסוף העמוד).



קרדיט לתמונה: <a href='https://www.freepik.com/photos/baby'>Baby photo created by freepik - www.freepik.com</a>



コメント


bottom of page