top of page

הפרעת קשב וריכוז: המתנה שבהפרעה

פוסט שישי בסדרה על הפרעת קשב וריכוז: יצירתיות ו-ADHD


בואו נשחק משחק, אתן תקראו את המונח בשורה הבאה ותחשבו מה האסוציאציה הראשונה שעולה לכן בתודעה:


"הפרעת קשב וריכוז"


ועכשיו בכנות, עם יד על הלב ובלי פוליטיקלי קורקט, לכמה מכן קפצה אסוציאציה שלילית- מגבלה, לקות, הפרעה, מחלה, סבל, נכות?


האם הפרעת קשב וריכוז, היא אכן הפרעה ותו לא?

כפי שראינו בפרקים הקודמים בסדרה, הפרעת קשב וריכוז היא אכן הפרעה, היא פוגעת ביכולתו של האדם לתפקד בחיי היומיום. השכיחות של ההפרעה הולכת ועולה באופן מתמיד והדרגתי. עולם המחקר מגיב לכך, יש הרבה מאוד מחקרים על הפרעת קשב וריכוז ורובם מתמקדים בצד השלילי של ההפרעה- בקשיים הכרוכים בקיומה והמענה הטיפולי לכך. לצד מחקרים אלה, יש גם מחקרים שבהם שמו את הדגש על הצד החיובי, ומסתבר שיש כזה.


צד חיובי? ספרי לי על זה עוד!

מחוץ לכותלי האקדמיה- אנשי טיפול, משפחות ואנשים עם הפרעת קשב וריכוז מדווחים על חוזקות ייחודיות למתמודדים עם ההפרעה. אחד מהיתרונות המדוברים, הוא יצירתיות- יכולת מופלאה להמציא רעיון חדש ויעיל. יצירתיות דורשת מהאדם לשלוף זיכרונות וידע שהחיבור ביניהם הוא לא טריוויאלי, להמיר את המידע התיאורטי לכדי ידע שימושי ולבסוף, להפוך אותו לרעיון חדש.


מחקרים ראשוניים הראו חפיפה בין גנים המשפיעים על ביטויה של יצירתיות לבין גנים המשפיעים על קיומה של הפרעת קשב וריכוז. החפיפה הגנטית משפיעה, ככל הנראה, על תפקוד המוח, שכן במחקרים נמצא שלאנשים יצירתיים, בדומה לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז, יש רשת אסוציאטיבית גמישה יותר במוח, כלומר חיבור של מספר אזורים מוחיים שהקישור ביניהם לא שגרתי. בנוסף, מצאו החוקרים, שמתנת היצירתיות מופיעה בשכיחות גבוהה יחד עם אימפולסיביות ומוסחות מוגברות, תכונות שמאפיינות אנשים עם הפרעת קשב וריכוז.


נקודת חיבור נוספת בין אנשים יצירתיים לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז היא מאפיין החשיבה המתפזרת. אנשים יצירתיים מסוגלים לשנות בקלות אסוציאציות, נקודות מבט וגישות, כשהם ניגשים לפתרון בעיה. החשיבה הגמישה הזו מאפשרת תגובות יצירתיות וקשורה למאפיין החשיבה המפוצלת, שמופיע בשכיחות גבוהה בקרב אנשים עם הפרעת קשב וריכוז.


סליחה, אז איפה בדיוק ההפרעה?

הספרות מפרידה בין שני סוגי יצירתיות, על בסיס המקור ממנו נובעת היצירתיות. מקורה של היצירתיות יכול להיות בתהליך "מלמטה-למעלה"- כלומר יצירתיות שאינה מתוכננת ומובנית, תגובתית לסיטואציה. סוג זה של יצירתיות מאפיין אנשים עם הפרעת קשב וריכוז. מקור נוסף של יצירתיות, הוא תהליך "מלמעלה-למטה"- כלומר יצירתיות מובנית, שנשענת על תפקודים ניהוליים, כמו היכולת לעשות שינוי מחשבתי, להיות פתוח לעדכונים ומידע חדש, לתכנן וכדומה. התפקודים הניהוליים הם נקודת התורפה המשמעותית ביותר של אנשים עם הפרעת קשב וריכוז, ולכן הם יתקשו לייצר יצירתיות מסוג זה, מה שיבוא לידי ביטוי בקושי בהבעת יצירתיות בהקשרים מובנים וממוקדים.


למה המידע הזה משמעותי לי כהורה?

כהורים, אנחנו רוצים לראות את נקודות העוצמה והאור שבילדים שלנו- קודם כל בכדי להנכיח אותן, לתת להן מקום. כשאנחנו רואים אותן, מעלים אותן לשיח, גם הילדים שלנו מכירים בהן. זו נקודה שיש לה חשיבות רבה, משום שמחקרים רבים מראים כי החוללות העצמית, הביטחון של הילדים במסוגלותם ויכולתם נמוכים יותר בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז.


בנוסף, מחקרים מלמדים אותנו, שזיהוי והישענות על עוצמותיו של הילד יכולים לשפר את התפקוד והשתתפות שלו בחיי היומיום. ישנן גישות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, שבמרכזן עומד איתור גורמי החוזק של הילד לצד גורמי הקושי, בכדי לקדם יישום של אסטרטגיות שמאפשרות תפקוד יומיומי טוב יותר. אני גאה לספר, כמרפאה בעיסוק, שמרפאות בעיסוק עומדות היום בחזית פיתוח גישות יישומיות שכאלה, גישות מבוססות מחקר שהרעידו את השדה הקליני והמחקרי.

ייתכן שיעניין אותך גם...



קרדיט לתמונה: <a href='https://www.freepik.com/vectors/background'>Background vector created by rawpixel.com - www.freepik.com</a>



Comments


bottom of page