הילד שלך פוצח בעוד טנטרום על הרצפה בקניון ואת תוהה לעצמך- ההתנהגות הזו נורמלית?
בפרק הזה תקבלי את כל התשובות: מתי טנטרומים מתחילים ומתי לעזאזל הם נגמרים? מה קורה לילד בזמן טנטרום? למה בכלל יש טנטרומים ומה המטרה שלהם? מתי טנטרומים הם חלק מהתפתחות תקינה ומתי יש סיבה להתחיל לדאוג? ומה יכול לעזור לך להתמודד עם כל הטנטרומים האלה?
אם את רוצה להבין איך גבולות עובדים באמת ומה גורם לילדים שלנו לשתף פעולה- אני מזמינה אותך להירשם לסדרת הצבת גבולות דרך כאן: https://bit.ly/44xRgsm
הפרק On Being Sad, Mad and Very Young שסוקר את המחקר על טנטרומים (בין השאר, את המחקרים האנתרופולוגים): https://academic.oup.com/book/1199/chapter-abstract/140037782?redirectedFrom=fulltext
סקירות על טנטרומים ממאגר מידע מקצועי לאחיות:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK544286/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23006014/
המחקר החלוצי הראשון על טנטרומים שפורסם בשנת 1931:
מחקר בין-תרבותי שבדק מהן בעיות ההתנהגות הנפוצות ביותר בקרב בני שנה 1.5-5 בקרב 24 תרבויות:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21534056/
מחקר שבדק שכיחות של טנטרומים:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12806225/
מחקר פיני על מאפייני טנטרומים אצל ילדים עם התפתחות תקינה:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20524545/
המחקר עם ניתוחי הוידיאו של טנטרומים טרם פורסם- הנתונים שכתבתי מתבססים על דיווח של החוקר שערך את המחקר הזה, אבל לא קראתי את המחקר עצמו כי לא פורסם.
מחקר על מה שקורה בין הורים לילדים בסוף הטנטרום (שלב הפיוס):
https://centerhealthyminds.org/assets/files-publications/PotegalYoungAgressiveBehavior.pdf
שני המחקרים הראשונים משנת 2003 על המבנה ההתנהגותי של הטנטרום:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12806225/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12806226/
מחקר שניתח את דפוסי הקול שילדים מפיקים בזמן טנטרום:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3192404/
מחקר מ-2008 שזיהה גורמי סיכון של טנטרומים להתפתחות פסיכופתולוגיות בילדות:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18154912/
מחקר אורך מ-2023 שבדק קשרים ארוכי טווח בין טנטרומים בילדות לפסיכופתולוגיות בהמשך החיים:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35316228/
מחקרים נוספים על טנטרומים והתפתחות פסיכופתולוגית:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35440360/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22928674/
המחקר האוסטרי על אסטרטגיות התמודדות עם תסכול של ילדים:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33729662/
ברוכות וברוכים הבאים לפודקאסט של מאמאדע, הורות מבוססת מדע, אני מור הרפז ובפודקאסט הזה תקבלו גישה ישירה למחקר על הורות והתפתחות ילדים.
היום אנחנו הולכות לדבר על טנטרומים! וואי איזה נושא זה הא? אני מניחה שהרבה מכן מכירות את התחושה הזו של “ללכת על הביצים”- להיזהר מלעשות מעשים טיפשיים כמו ללחוץ בטעות על הכפתור במעלית, לשבור את הבננה באמצע, לפתוח את העטיפה של הפלסטר וחלילה לגלות שם את הציור הלא נכון- וזהו, הלך עלינו. הצונאמי מגיע. צעקות, בכי, השתטחות, זריקות חפצים, אפילו מכות. לא סתם טנטרומים זכו בכבוד המפוקפק של להיכנס למקום הראשון ברשימת הדאגות של הורים לילדים צעירים. אבל אם נשים רגע בצד את המצוקה והקושי שטנטרומים מעוררים אצלנו- מדובר בתופעה מרתקת, נשבעת. בפרק היום נגלה למה- נבין מה קורה לילד בזמן טנטרום, למה בכלל יש טנטרומים ומה המטרה שלהם, מתי טנטרומים הם חלק מההתפתחות התקינה ומתי יש סיבה להתחיל לדאוג ומה יכול לעזור לנו להתמודד עם כל הטנטרומים האלה. יאללה, בואו נתחיל!
כבר אמרתי את זה קודם- למרות שטנטרומים הם חלק נורמלי ותקין מההתפתחות של פעוטות, הם יכולים לעורר אצלנו בתור הורים לא מעט תסכול ומצוקה. כמו שאתן בטח יודעות מניסיון מר- למנוע טנטרומים זה מאתגר במיוחד, ועוד יותר מאתגר זה לעצור אותם אחרי שהם התחילו. אבל אם תחשבו על זה רגע, טנטרומים נותנים לנו הצצה לביטוי המוקדם של ויסות, או יותר נכון, חוסר ויסות של רגשות חזקים ועוצמתיים אצל ילדים, רגשות שקשה לצפות בהם בדרך אחרת. ושוב, אם נשים את אתגרי ההורות בצד- טנטרומים הם תופעה מרתקת למחקר מדעי ובכלל.
תכף תראו בעצמכן, אבל בינתיים בואו נתחיל בהגדרות-
מה זה בכלל טנטרום?
טנטרום מוגדר כאפיזודה קצרה של התנהגויות קיצוניות, לא נעימות ולפעמים תוקפניות בתגובה לתסכול ולכעס. התנהגויות טנטרום אצל ילדים צעירים כוללות בכי, צרחות, הנפה של הידיים והרגליים, השתטחות על הרצפה, לרקוע על הרצפה עם הרגליים, לדפוק את הראש בקיר, להרביץ, לזרוק חפצים, לדחוף, לנשוך ולפעמים גם עצירת נשימה. התנהגויות טנטרום לרוב לא פרופורציונליות לסיטואציה, להלן הבננה השבורה או הכפתור הלחוץ. עוד חלק מעניין בהגדרה של טנטרומים הוא שבין טנטרומים ההתנהגות של הילד חוזרת להיות נורמלית, כאשר הטנטרומים הם אפיזודות קצרות. עד כמה קצרות? נגיע לזה בהמשך הפרק. אגב, אצל ילדים גדולים יותר טנטרומים קיבלו את השם התקפי זעם או באנגלית rages.
אוקיי, אז כמו שאמרנו, טנטרומים הם תופעה סופר נפוצה של הילדות המוקדמת- מחקרים מרחבי העולם מראים של-50% ל-85% מהילדים יש טנטרומים. ואם שמעתן פעם שבתרבויות ילידיות אין טנטרומים. אז לא, זה לא נכון. מחקרים אנתרופולוגים מדווחים על טנטרומים במגוון חברות לא מערביות- כמו ציידים לקטים מדרום אמריקה מהחוג הארקטי ובמדבריות של אפריקה. גם אם תינוקות בתרבויות ילידיות בוכים פחות בגלל הקרבה הממושכת לאמא והתגובתיות המיידית לכל סימן של מצוקה, תור הזהב הזה נגמר אחרי הגמילה. כך שלא, לא מדובר בתופעה מערבית בלבד. ויש אפילו עדויות לטנטרומים אצל קופים, במיוחד סביב הגמילה מהנקה.
למרות שטנטרום הוא לא מילה בעברית, זה די ברור שכשאומרים טנטרום מדברים על ילדים ולא על מבוגרים. נכון? אם נגיד על מבוגר שהיה לו עכשיו טנטרום, זה כנראה במטרה להגיד שההתנהגות שלו ילדותית. זה ככה באנגלית וזה ככה בעוד שפות. יש ממש מילים וביטויים ששקולים למילה טנטרום בקונוטציה של ילדים. הנה כמה דוגמאות נחמדות. המילה טנטרום בספרדית היא rabieta מהמילה כלבת- כי טנטרום מזכיר את הטירוף של מחלת הכלבת. בהולנדית המילה היא kinderlicht driftbui שמתאר סופת גשם קטנה שבאה וחולפת. אבל כן יש שפות שבהן אין מילים שמבחינות בין התנהגויות טנטרום של ילדים לעומת מבוגרים- למשל במנדרינית, הינדי ורוסית. מה שמעלה שאלה מעניינת- האם בתרבויות האלה לילדים יש פחות טנטרומים או ששם לא מייחסים חשיבות גדולה להתנהגויות של ילדים כדי להקדיש להם שם באופן מיוחד? במחקר בין תרבותי נמצא שרק 7 מתוך 24 תרבויות הכניסו טנטרומים לרשימת 10 בעיות ההתנהגויות המרכזיות של ילדים בגן. זה לא אומר שלילדים אין טנטרומים אלא שההורים לא רואים בהם כבעיה.
אוקיי אז הגדרנו מה זה טנטרומים והבנו שטנטרומים בילדות זה תופעה כלל אנושית, אולי אפילו עם שורשים אבולוציוניים עמוקים יותר.
ועכשיו הגיע הזמן לצלול באמת לעומק התופעה.
בואו נתחיל עם השאלה: מתי טנטרומים מתחילים?
טנטרומים לא מופיעים יום אחד out of the blue. יש תהליכי התפתחות רגשיים שמכינים את הקרקע עוד קודם. בשנה הראשונה לחיים תינוקות כן חווים מצוקה רגשית כללית, אבל היא עדיין לא ממש ממוקדת. מתישהו בין גיל 4 ל-6 חודשים מופיעה הבחנה בין רגשות שונים, למשל ובמיוחד כעס. טנטרומים מתחילים להופיע בשנה השנייה לחיים- אצל מעטים אפשר לזהות טנטרומים כבר בגיל שנה, אבל אצל הרוב זה מתחיל סביב גיל שנה וחצי.
ומה קורה בהמשך? השיא של תקופת הטנטרומים הוא בין גיל 2 ל-3. מחקר אחד מצא שבגיל 2.5-3 ל-91% מהילדים יש טנטרומים. בגיל שלוש וחצי עד 4 המספרים יורדים ל-59%. כאשר רוב הילדים יפסיקו עם טנטרומים קבועים עד גיל 5. מחקר פיני מ-2010 מצא שאצל 57% מהילדים הטנטרומים נפסקו לפני גיל 5, ובגיל 9 רק 3.9% מהילדים חווים טנטרומים- כך שטנטרומים בהחלט נפסקים מתישהו אצל הרוב המוחלט של הילדים. באותו מחקר נמצא שתקופת הטנטרומים נמשכת בין שנה ל-3 שנים אצל רוב הילדים, אבל יש פערים מאוד גדולים בין הילדים לבין עצמם- מתקופת טנטרומים של חצי שנה ועד ל-9 שנים. בהצלחה להורים, מה שנקרא. כן חשוב להגיד שיש ילדים שאין להם טנטרומים, משהו כמו 10-30% מהילדים, שזה לא אחוזים זניחים בכלל. כך שאם לילד שלך אין טנטרומים זו לא סיבה לדאגה בפני עצמה, זה חלק מהטווח התקין.
אוקיי דיברנו על מתי טנטרומים מתחילים ומתי הם נפסקים, אבל שאלה מעניינת נוספת היא מה התדירות שלהם. תסכימו איתי שיש הבדל בין ילד שיש לו טנטרום אחד בשבוע לעומת ילד שיש לו טנטרום כל יום. מה המחקרים אומרים? ההערכות עומדות על בין טנטרום אחד ל-9 בשבוע. התדירות של הטנטרומים גם תלויה בגיל- במחקר שבדק את זה נמצא שבגיל שנתיים, 20% מהילדים חווים טנטרום אחד לפחות בכל יום, בגיל 3 18% מהילדים חווים טנטרום אחד ביום בגיל 4 מדובר על 10%. כך שהתדירות של הטנטרומים פוחתת עם הגיל. במחקר הפיני שהזכרתי קודם נמצא שככל שהתדירות של הטנטרומים גבוהה יותר כך גדל הסיכוי שהטנטרומים ימשכו עד גיל מאוחר יותר.
וכמה זמן נמשך כל טנטרום? קודם כל מעניין לציין שמשך הטנטרומים עולה עם הגיל. במחקר אחד נמצא שבגיל שנה וחצי עד שנתיים משך הטנטרום היה 2 דקות בממוצע ובין הגילאים 4.5-5 הטנטרום הממוצע נמשך 5 דקות. אם כי חשוב להדגיש שיש גם ממצאים סותרים- ובחלק מהמחקרים גם משך הטנטרום פחות עם הגיל. במחקר שבו ניתחו צילומי וידיאו טבעיים של טנטרומים אצל בני 2-3 משך הטנטרום החציוני היה 4 דקות- כלומר חצי מהטנטרומים נמשכו פחות מ-4 דקות וחצי מהם נמשכו יותר מ-4 דקות. גם כאן ככל שהטנטרומים ארוכים יותר כך גדל הסיכוי שימשכו עד גיל מאוחר יותר.
בהמשך הפרק נבדוק האם יש דבר כזה טנטרום ארוך מדי ובתדירות גבוהה מדי. כלומר עד כמה טנטרומים צריכים להדאיג אותנו, כי אחרי הכל, כמו שכבר אמרנו, מדובר בתופעה סופר שכיחה ונורמטיבית. אבל יש גם חריגים- בכל מקרה, נשמור את זה לאחר כך.
עוד שאלה מעניינת היא מתי טנטרומים מופיעים במהלך היום. במחקר הראשון על טנטרומים משנות ה-30 נמצא שטנטרומים מגיעים בשני גלים עיקריים- שיא ראשון בשעות הבוקר המאוחרות (11 בערך) ושיא נוסף אחר הצהריים המאוחרות ערב כזה, בין 4 ל-7. זה אגב ממצא ששוחזר גם במחקרים חדשים יותר. בקיצור- שעות הבוקר המאוחרות ואחר הצהריים ערב הן שעות הזהב של הטנטרומים. טוב לדעת.
אז מה למדנו עד עכשיו? טנטרומים מתחילים לרוב סביב גיל שנה וחצי, שיא הטנטרומים מגיע סביב גיל 2-3 ואחר כך פוחת בהדרגה. אצל רוב הילדים הטנטרומים יפסקו עד גיל 5, אבל לא אצל כולם. ראינו שיש הבדלים גדולים בין ילדים בכמות הטנטרומים שיש להם בשבוע, כאשר רק ל-20% מהילדים בגיל שנתיים, תקופת השיא, יש טנטרום אחד ביום לפחות. התדירות של הטנטרומים פוחתת עם הגיל. טנטרום ממוצע נמשך משהו כמו 4 דקות אבל גם כאן הטווח רחב ויכול לנוע בין חצי דקה לחצי שעה. ודבר אחרון ראינו שסביר יותר לצפות לטנטרומים בשעות הבוקר המאוחרות ואחר הצהריים ערב.
אז עכשיו, אחרי שהבנו את כל המסביב, הגיע הזמן להבין לעומק את הטנטרומים עצמם
אבל שנייה לפני- אני רוצה להזכיר שבימים אלו רצה סדרת ההרצאות “איך להציב גבולות בלי לאבד את הילד שלך (ואת עצמך) בדרך? לא סתם קראתי לסדרה הזו ככה- כי אני באמת רוצה להציב גבולות אבל אני גם באמת לא רוצה לאבד אותם בדרך, ובעיקר אני לא רוצה שהם יאבדו את עצמם. כי זה מה שקרה לי. בסדרת ההרצאות נבין מה עומד בבסיס ההתנהגות של הילד שלנו ואיזה כלים מבוססי-מחקר יש לנו כדי לשים לו גבול שבאמת יהיה יעיל ורלוונטי. כל המרצים הם חוקרים באקדמיה- כך שתקבלו גישה למחקר הכי עדכני על גבולות ומשמעת. ובאופן אישי ההרצאה הראשונה שכבר הייתה, של פרופסור אלה דניאל, הייתה אחת הטובות שהיו במאמאדע בעיני. מההרצאות האלה שאחריהן אני מרגישה אמא טובה יותר, ואני לגמרי מרגישה את ההשפעה שלהן עלי ביומיום. אני אומרת את זה כמור, כאמא לא כמאמאדע. בקיצור, בואו גם. מכאן אפשר לקבל פרטים נוספים ולהירשם. אם את חברת מועדון הכניסה חינם.
ועכשיו נחזור לטנטרומים. אז אמרנו שעכשיו הגיע הזמן להבין את תופעת הטנטרומים לעומק.
קודם כל, למה בכלל יש טנטרומים? למה זה טוב הדבר הזה?
ברמה הכי בסיסית טנטרומים נולדים מתוך קונפליקט. לפעמים זה קונפליקט פנימי- הילד עייף, רעב, לא מרגיש טוב. ולפעמים זה קונפליקט עם ההורה, עם האח, עם חבר, עם העולם. הילד לא יודע מה לעשות עם כל הרגשות הגדולים האלה ופוצח בטנטרום. אפשר לחשוב על טנטרומים ככלי מאוד ראשוני, וגס יש לומר, שדרכו הילד מבסס את האוטונומיה שלו- זו דרך מאוד עוצמתית וחזקה לעמוד על שלו. לפעמים זה גם מצליח לו. אבל חוץ מהכעס שמאפשר לילד להתנגד ולעמוד על שלו, טנטרום מערב גם רגשות של עצב. העצב הוא זה שמאפשר לילד לחפש ולקבל נחמה מהמבוגר. מחקר אחד מצא שב-30% מהמקרים טנטרום של ילד צעיר הסתיים בחיבוק, התכרבלות או מחווה אחרת של פיוס. איזשהו ביטוי למפגש בין המצוקה של הילד לבין הנכונות של ההורה להציע לו נחמה. לפעמים ההורה הוא זה שעשה את הצעד אל הילד, ולפעמים הילד הוא זה שעשה את הצעד אל ההורה. במידה מסוימת אפשר לראות את הפיוס כשלב האחרון של הטנטרום. אז במשפט אחד- טנטרומים הם תוצר של קונפליקט, פנימי או חיצוני, והם משרתים את הילד בשתי דרכים: לעמוד על שלו ולקבל נחמה מההורה. לא רע סך הכל.
מה קורה לילד שלנו בזמן טנטרום?
ועכשיו אני רוצה שנעבור לדבר על התהליכים המרתקים שמתחוללים בתוך הילד שלנו בזמן טנטרום.
העבודה המדעית הראשונה על טנטרומים התפרסמה בשנת 1931. אבל למרות שתופעת הטנטרומים היא סופר נפוצה ולמרות שהיא מטרידה את מנוחתם של רוב ההורים במערב עברו כמעט 70 שנה עד שיצא המחקר הבא על טנטרומים. אבל תכף תראו שהיה שווה לחכות. במחקר הזה שיצא בשנת 2003 אספו דיווחים מ-335 הורים לילדים בני שנה וחצי עד 5, ילדים עם התפתחות טיפיקילית. ההורים התבקשו לתעד מה הילד עושה בכל חצי דקה של טנטרום מתוך רשימה של 14 התנהגויות אופייניות לטנטרום. על בסיס הנתונים האלה החוקרים יצרו טנטרוגרמה לכל ילד. טנטרו-מה? כן, טנטרוגרמה. זו לא המצאה. טנטרוגרמה היא בעצם מפת התנהגויות לאורך הטנטרום. דרך מפה כזו אפשר להבין מהו מבנה הטנטרום- אילו התנהגויות מופיעות, באיזו תדירות ומתי. אני חייבת להודות שממש התרשמתי מהריגורוזיות של המחקר הזה וממחקרים נוספים של אותו חוקר שקוראים לו מייקל פוטגל. נדיר למצוא כימות ברמה כזו במחקרים בהתפתחות הילד. אז הייתי חייבת לעשות קצת סטוקינג וגילית שהוא באמת פיזיקאי במקור- וזה כזה מגניב להשתמש בכלים של מדעים מדוייקים כדי להבין תופעות מורכבות כמו טנטרומים. סתם הייתי חייבת לחלוק את ההתלהבות שלי.
בכל מקרה, בואו נחזור למחקר ולטנטרוגרמות. כשהחוקרים לקחו את כל הטנטגרומות האלו וניסו להבין מה משותף לכולן בכלים חישוביים (הם עשו PCA למי שמכירה)- הם מצאו שני רכיבים עיקריים של טנטרומים: כעס ומצוקה.
כמה שנים אותם חוקרים אספו נתונים שהפעם לא התבססו על דיווחי הורים אלא על ניתוח של צילומי וידיאו של טנטרומים שקרו בבית. בסך הכל הם ניתחו 193 סרטוני וידיאו של טנטרומים של 88 ילדים בני שנתיים ושלוש. אני שוב עוצרת רגע כדי להתרשם מהמתודולוגיה והריגורוזיות. זה נדיר. בניגוד למחקר הקודם שאפשר לנו לדעת מה קורה בכל חצי דקת טנטרום, במחקר הזה הדיוק היה לרמת השנייה. איזו התנהגות הילד מראה בכל שנייה ושנייה של טנטרום. הממצאים חיזקו עוד יותר את המודל שדיברנו עליו קודם- הם חשפו שכעס ומצוקה הם לא רק רגשות שונים שבאים לידי ביטוי בזמן טנטרום, אלא שהם גם מראים דפוסים שונים לאורך הטנטרום.
באופן כללי, הכעס מגיע לשיא בתחילת הטנטרום ואז דועך. לעומת זאת, המצוקה נשארת יחסית יציבה לאורך כל הטנטרום. התנהגויות הכעס מגיעות בגלים קצרים לאורך הטנטרום ומופיעות פחות מ-4.5 שניות בכל דקת טנטרום. לעומת זאת, התנהגויות מצוקה ממושכות יותר ומופיעות באופן די רציף לאורך הטנטרום. בכל הטנטרוגרמות במחקר, המצוקה נמשכה יותר זמן מהכעס- כך שאפשר לדעת שטנטרום נגמר כשהבכי או היללות נפסקות. בעצם שמה שמאריך את הטנטרום הוא ככל הנראה הימשכות המצוקה. אגב, עוד ממצא מעניין הוא שכל הרגשות ועצב במיוחד נמשכו יותר זמן בנוכחות של אנשים קרובים, כמו למשל הורים.
אבל חכו יש עוד. זוכרות את הפיזיקאי שהזכרתי קודם? אז הוא הגדיל לעשות וניתח את דפוסי הקול שילדים מפיקים בזמן טנטרום. הוא והחוקרים שלו הקליטו טנטרומים בבתים של 13 ילדים בני שנתיים־שלוש, וסיווגו את הקולות שהפיקו לפי מאפיינים אקוסטיים: תדר, עוצמה, שינויים לאורך הזמן. הם הצליחו לזהות 5 סוגים של קולות: צרחה, צעקה, בכי, קיטור (באנגלית זה נקרא fuss) ויללה או מה שאנחנו קוראות לו לרוב התבכיינות.
הקולות האלו חולקו לשתי קבוצות לפי מודל הכעס-מצוקה של טנטרום:
ואכן נמצא הבדל בין קולות של כעס לקולות של מצוקה. רק כמה מילים על מה זה תדר- בקצרה, מדובר בכמה פעמים בשנייה הקול רוטט. ככל שהתדר יותר גבוה הקול נשמע לנו חד יותר. כמו למשל בצרחה [קול של צרחה] וכשהתדר נמוך יותר הקול נשמע עמוק ורך יותר, כמו בכי [קול של בכי].
עכשיו לממצאים: קולות של כעס מראים בהתחלה עלייה חדה ופתאומית בתדר ומגיעים לתדרי שיא גבוהים. לעומת זאת קולות של מצוקה מראים עלייה הדרגתית יותר בתדר בתחילתם ותדרי השיא שהם מגיעים אליהם נמוכים יותר. כך שכן, אפשר ממש לשמוע מה עובר על הילד בזמן הטנטרום- מתי הוא כועס, מתי הוא עצוב- רק לפי הקול.
זה לא אומר שאתן תדעו להבחין בזה בעצמכן בעין בלתי מזוינת, מה שנקרא- אבל הממצאים מניתוחי הקול יחד עם הממצאים מניתוחי הוידיאו ומדיווחי ההורים מלמדים אותנו שטנטרום הוא לא מופע כאוטי של התנהגויות (כמו התקף אפליפטי) אלא פרופיל התנהגותי שיש לו ארגון פנימי מסודר. טנטרום כולל שילוב של רגשות כעס ומצוקה שבאים לידי ביטוי בדפוסים אופייניים לאורך הטנטרום. בעיני, זה סופר מגניב.
מתי טנטרומים הם סיבה לדאגה?
אז כבר הבנו שטנטרומים הם חלק נורמלי מהילדות המוקדמת. אבל הבטחתי לכן שנדבר גם על דגלים אדומים- מתי טנטרומים הם כן סיבה לדאגה.
מחקר שפורסם בשנת 2008 השווה בין טנטרומים אצל ילדים עם דיכאון או הפרעות התנהגות לבין טנטרומים של ילדים עם התפתחות תקינה. המטרה הייתה לזהות אילו התנהגויות טנטרום מקושרות לבעיות קליניות. במחקר השתתפו 279 ילדים בני 3-6, חלקם עם בעיות נפשיות וחלקם לא.
החוקרים זיהו 5 מאפיינים של טנטרומים שמהווים גורמי סיכון להתפתחות של הפרעות בהמשך:
אבל לפני שאתן נלחצות שימו לב- אם הילד שלכן מראה אחד או יותר מגורמי הסיכון האלו זה לא אומר שהוא בהכרח יפתח הפרעות בהמשך. 30% מהילדים במחקר, ילדים עם התפתחות תקינה בלי הפרעות, הראו לפחות אחת מההתנהגויות האלו שנחשבות גורם סיכון. כך שאם מדי פעם יש טנטרומים קיצוניים זה עדיין יכול להיחשב כחלק מהטווח התקין בלי חשש להתפתחות של הפרעות מצב רוח או התנהגות.
המחקר שסיפרתי עליו כרגע פורסם בשנת 2008, ומסתבר שהחוקרים המשיכו לעקוב אחרי הילדים עוד 15 שנים אחר כך. הממצאים התפרסמו בשנת 2023.
קודם ראינו שגם תוקפנות כלפי אחרים וגם תוקפנות עצמית היו קשורות לרמות גבוהות יותר של הפרעות שנבדקו כשהילדים היו בגן. אבל בהמשך, בילדות המאוחרת ובגיל ההתבגרות, תוקפנות כלפי אחרים בטנטרומים לא ניבאה הפרעות נפשיות בהמשך, אבל תוקפנות עצמית כן ניבאה באופן מובהק חומרה גבוהה יותר של דיכאון, חרדה, הפרעת התנגדות והפרעות התנהגות. ילדים עם רמות גבוהות של תוקפנות גם כלפי אחרים וגם כלפי עצמם פיתחו את ההפרעות הקשות ביותר. כך שנראה שפגיעה עצמית היא נורת אזהרה משמעותית. לעומת זאת, תוקפנות כלפי אחרים לבדה היא לא בהכרח סימן לפתולוגיה ויכולה להופיע גם אצל ילדים עם התפתחות תקינה.
עוד כמה דגלים אדומים שעלו ממחקרים אחרים: טנטרומים שמופיעים משומקום out of the blue בלי שום טריגר, טנטרומים שנמשכים עד גיל 8-10, ואם נחזור להגדרה מתחילת הפרק- אמרנו שמה שמאפיין טנטרומים זה שמדובר באפיזודות חולפות כאשר בין לבין הילד מתנהג רגיל. אם בין הטנטרומים הילד ממשיך להיות במצב רוח שלילי, זה גם משהו לשים לב אליו.
כמובן שכל הדברים שאמרתי כאן הם לא תחליף לייעוץ מקצועי ואם עולה בך ספק תמיד שווה להתייעץ עם גורמי מקצוע מוסמכים- או כדי להירגע או כדי לקבל טיפול ותמיכה מתאימים.
אסטרטגיות להתמודדות עם טנטרומים
ולסיום סיומת- בואו נדבר על מה עושים עם הטנטרומים האלה? אילו אסטרטגיות יעילות המחקר יכול להציע לנו? אז קודם כל, אין לו הרבה להציע. אבל יש מחקר אחד מאוסטריה שיכול לתת לנו כמה כיוונים. במחקר שהתפרסם בשנת 2022 השתתפו 158 ילדים בני 1.3 עד 3.5 וההורים שלהם, כולם ממעמד ביניים. וזה היה מחקר ניסויי. מה הכוונה? נסיין הגיע לבית של המשפחה ושם יצר סיטואציה מתסכלת- הוא נתן לילד לשחק באיזשהו משחק ואחרי דקה לקח לו אותו ונעל אותו בתוך קופסה שקופה, כך שהילד לא היה יכול להוציא ממנה את הצעצוע כי הפתח היה קטן מדי ליד שלו.
החוקרים רצו לבדוק מה סף התסכול של הילד, כלומר כמה זמן לוקח לילד להתחיל להיות מתוסכל, את עוצמת התסכול, כמה זמן נמשך התסכול ומה אסטרטגיות ההתמודדות שלו עם התסכול. בשלב הראשון שנמשך משהו כמו 2 דקות ההורה היה פסיבי במטרה לזהות את האסטרטגיות שהילד משתמש בהן בעצמו, ובשלב השני ההורה היה אקטיבי ועזר לו להתמודד במטרה לזהות את האסטרטגיות שההורים משתמשים בהן כדי לעזור לילד. ושימו לב- הם חזרו על אותו ניסוי פעם אחת עם אמא ופעם אחת עם אבא, בשני ביקורים שונים בבית של המשפחה, כדי לראות אם יש ביניהם הבדלים. ותכף תראו שיש.
קודם כל, החוקרים מצאו שאצל 22% מהילדים התסכול התפתח לטנטרום, לא משנה אם ההורה התערב או לא התערב. ועכשיו בואו נעבור לאסטרטגיות התמודדות, קודם של הילד ואז של ההורים. אז הם מצאו שילדים השתמשו ב-3 דרכי התמודדות מרכזיות עם התסכול: הדרך הכי נפוצה by far הייתה הרגעה עצמית, כמו למשל למצוץ את האצבע או לחבק בובה. עוד דרך הייתה הסחת דעת, למשל להסתכל על משהו אחר במקום על הקופסה השקופה עם הצעצוע. ודרך נוספת הייתה שימוש במשחקי דימיון, למשל ילדים שהתחילו לדבר עם הצעצוע “אוי אני רואה שאתה תקוע בפנים, גם אני רוצה לשחק איתך ואני לא יכול. יש לך אוכל שם?”, אולי ליטפו אותו דרך הפתח וכו’.
ומה היה הכי אפקטיבי מבין 3 הדרכים? מסתבר שמשחקי דימיון. הרגעה עצמית הפחיתה את התסכול ב-20%, הסחת דעת ב-50% ומשחקי דימיון ב-70%. אסטרטגיות של בריחה וחיפוש נחמה מההורה היו לא אפקטיביות בעליל. מבחינת הבדלי גילאים, ילדים צעירים יותר נטו להסחת דעת וילדים גדולים יותר נטו להשתמש בדימיון. ובנות נטו יותר להרגיע את עצמן ופחות השתמשו בדימיון בהשוואה לבנים.
ומה לגבי ההורים? אלו האסטרטגיות שנמצאו הכי יעילות להפחתת תסכול: הסחת דעת, שכאן ההורה מפנה את תשומת הלב של הילד למשהו אחר בחדר, או מחליף נושא שיחה. אסטרטגיה יעילה נוספת היא reframing, מסגור מחדש של הסיטואציה- כלומר הצעת פרשנות חדשה לסיטואציה, למשל דרך שיח על רגשות ופתרונות למצב. למשל: “אני רואה שאתה מתוסכל כי נעלו לך את הצעצוע. לפעמים גם לי קשה כשמשהו לא הולך לי. רוצה שנחשוב מה אפשר לעשות בינתיים?”
באופן מעניין ניסיונות להרגיע את הילד או לעודד אותו לא היו יעילים, ולפעמים להפך- הם רק החמירו את התסכול. ומי שנטו יותר להשתמש באסטרטגיה הזו של הרגעה היו אמהות, בעוד שאבות השתמשו יותר בהדגמה ובמסגור מחדש- כלומר הציעו פחות תמיכה רגשית ויותר פתרון בעיות. וכמו שראינו- זה יעיל יותר. באופן כללי, אגב, ילדים היו מתוסכלים יותר בנוכחות אמהות, ופחות בנוכחות אבות. וכמו במקרה של הילדים, האסטרטגיות הכי נפוצות היו גם הכי פחות יעילות.
אז מה עוזר להתמודד עם תסכול שיכול להידרדר לטנטרום, לפחות אצל בני 1.3-3.3? אסטרטגיות יעילות מהצד של הילדים הן הסחת דעת ומשחקי דימיון, ואסטרטגיות יעילות מהצד של ההורים הן הסחת דעת והצעת פרשנות חדשה לסיטואציה. הרגעה ועידוד דווקא לא.
בואו נסכם,
התחלנו את הפרק, כרגיל, בהגדרות. בפשטות, טנטרום הוא אפיזודה קצרה של התנהגויות קיצוניות, לא נעימות ולפעמים תוקפניות בתגובה לתסכול ולכעס. ראינו שטנטרומים הם תופעה סופר סופר נפוצה בילדות המוקדמת. טנטרומים מתחילים לרוב סביב גיל שנה וחצי, השיא מגיע סביב גיל 2-3 ואחר כך פוחת בהדרגה, כאשר אצל רוב הילדים הטנטרומים יפסקו עד גיל 5. יש הבדלים גדולים בין ילדים גם בתדירות הטנטרומים וגם במשך הטנטרומים. טנטרום ממוצע נמשך משהו כמו 4 דקות אבל גם כאן הטווח רחב ויכול לנוע בין חצי דקה לחצי שעה. ראינו גם שסביר יותר לצפות לטנטרומים בשעות הבוקר המאוחרות ואחר הצהריים ערב.
למדנו שטנטרומים נולדים מתוך קונפליקט בתור אחד הכלים שילדים משתמשים בהם כדי לבסס אוטונומיה, בשלב שבו התפקודים הרגשיים, הקוגניטיביים והשפתיים שלהם עדיין בחיתולים. ואולי הכי מעניין ראינו שטנטרום הוא לא כאוס שלם, אלא שיש לו ארגון פנימי. שני התהליכים הרגשיים העיקריים שמתרחשים בזמן טנטרום הם כעס ומצוקה ולכל אחד מהם פרופיל שונה. כעס כולל התנהגויות כמו צרחות, צעקות, מכות, בעיטות, זריקת חפצים ורקיעה ברגליים ומצוקה כוללת התנהגויות כמו בכי, יללות וחיפוש נחמה אצל ההורה. הכעס מגיע לשיא בתחילת הטנטרום ואז דועך. לעומת זאת, המצוקה נשארת יחסית יציבה לאורך כל הטנטרום.
ראינו שלמרות שטנטרומים הם תופעה לגמרי נורמטיבית יש כמה וכמה דגלים אדומים שעשויים לנבא הפרעות מצב רוח והתנהגות בילדות ובהמשך החיים. הנה הם, בקצרה: תוקפנות חמורה כלפי אחרים או חפצים בזמן הטנטרומים, טנטרומים בתדירות גבוה מאוד או טנטרומים ארוכים מאוד (יותר מ-15 דקות), טנטרומים שמופיעים משומקום, טנטרומים שנמשכים גם בגיל מאוחר. ואולי הדגל הכי אדום- פגיעה עצמית בזמן טנטרום.
ולסיום סיומת דיברנו על אסטרטגיות התמודדות עם תסכול. ראינו שאסטרטגיות יעילות מהצד של הילדים הן הסחת דעת ומשחקי דימיון- הרגעה עצמית כמו מציצת אצבע דווקא לא. ואסטרטגיות יעילות מהצד של ההורים הן הסחת דעת והצעת פרשנות חדשה לסיטואציה. הרגעה דווקא לא.
האמת שלא חשבתי שאני ככה אהנה מהנושא הזה. אבל כמו במקרה של שקרים, מהפרק הקודם בפודקאסט, אני חושבת שהמחקר נותן זווית על טנטרומים כמו ששומדבר אחר לא יכול לתת. ואני אישית עפה על זה. ואם כבר הגעתן עד כאן, אני מזכירה שאם אתן רוצות לקבל גם את הזווית המחקרית על הצבת גבולות- סדרת ההרצאות זמינה לרכישה עד סוף החודש, סוף יולי 2025. הרשמה דרך כאן.
אם נשארתן עם עוד מחשבות ושאלות בעקבות הפרק- אני כרגיל מזמינה אתכן לא להישאר איתן לבד. בתיאור הפרק צירפתי לכן קישור לדיון על הפרק בקבוצת הפייסבוק של מאמאדע, שם נוכל להמשיך לדבר ולחשוב יחד.
השארתי לכן בתיאור הפרק גם קישור לתמלול של הפרק למי שמעדיפה לקרוא, רשימה מלאה של המקורות המחקריים וגם קישור לקבוצת הוואצאפ השקטה של מאמאדע כדי שתוכלו להישאר מעודכנות במדעי ההורות. אה וכמובן, קישור להרשמה לסדרת ההרצאות על גבולות.
אשמח כמובן אם תדרגו את הפודקאסט בחמישה כוכבים כדי שנוכל להגיע לכמה שיותר הורים שזקוקים לידע מקצועי ומבוסס-מחקר.
תודה לאופק פרחי העורך הנהדר של הפודקאסט.
אנחנו סיימנו להיום, נתראה בפרק הבא.
סדרת הרצאות מבוססת-מחקר שתעזור לך להבין מה עומד מאחורי הצבת גבולות אפקטיביים ולמה ילדים זקוקים כדי להקשיב לך באמת.
ועכשיו במחיר השקה עד ה-10.7: