יום אחרי יום אנחנו קורעות את עצמנו בג’ינגול בלתי נגמר בין מלא כובעים: עבודה, ילדים, כביסות, בירוקרטיות. איך כל זה נדחס ב-24 שעות ביממה? זה לא. ולכן אין לנו ברירה אלא לג’נגל. בפרק הזה נצלול לעומק תופעת הג’ינגול- נכיר את הנתונים על ג’ינגול של הורים ועל ההבדלים (הגדולים!) בין אמהות לאבות. נכיר תופעה סופר חשובה וכמעט בלתי נראית- העומס המנטלי. ולבסוף נשאל- מה המחיר שאנחנו משלמות על הג’ינגול הזה והאם המסלול לשחיקה הורית הוא באמת בלתי נמנע? הפרק הזה הוא לא פחות מרפואה מונעת.
אם נמאס לך מהג’ינגול ואת רוצה סוף-סוף לנהל את הזמן שלך ביעילות בלי לגמור את עצמך- מוזמנת להצטרף למועדון מאמאדע+ ולקבל גישה לסדנת ניהול זמן להורים עם יערה אופיר שתתקיים ב-14.9.25 בשעה 20:30 בזום
מחקרים על מולטי-טסקינג בהורות ובכלל
סקירה קצרה של ה-AAP על מולטי-טסקינג:
https://www.apa.org/topics/research/multitasking
מחקר שהשווה מימדים שונים של מולטי-טסקינג בין הורים ולא-הורים ובין אבות לאמהות:
https://link.springer.com/chapter/10.1057/9781137381446_4
מחקר אמריקאי על מולטי-טסקינג ורווחה נפשית אצל הורים עובדים:
https://psycnet.apa.org/record/2011-28264-001
מחקר איטלקי על הקשר בין מולטי-טסקינג לבין ההנאה של הורים מטיפול בילדיהם:
https://www.jstor.org/stable/27144763?seq=1
מחקר שהשווה בין שעות עבודה של הורים בין שנות ה-60 לתחילת שנות ה-2000:
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15267430902773337
מחקר בריטי על הקשר בין מולטי-טסקינג לבין הנאה מטיפול בילדים ומעבודות הבית:
https://sociologicalscience.com/articles-v7-11-268/
מחקר ניסויי על היתרונות של אשליית המולטי-טסקינג:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30355063/
מחקרים על איזון בית-עבודה
סקירה אינטגרטיבית מרתקת על איזון בית-עבודה, שכוללת בין השאר התייחסות להורים:
https://psycnet.apa.org/record/2017-06464-001
סקירה סיסטמטית של הגורמים שקשורים לקונפליקט עבודה-משפחה:
https://brieflands.com/articles/healthscope-129738
מחקרים על mental load
מאמר שמציע קונספטואליזציה תיאורטית ל-mental load
https://psycnet.apa.org/record/2022-09519-001
מחקר אמפירי על mental load של הורים (זה שהבחין בין עבודה קוגניטיבית יומיומית ואפיזודית):
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/jomf.13057
מאמר סקירה נרטיבי שמחבר בין הפלסטיות המוחית עם המעבר לאמהות לבין mental load כגורם סיכון להפתחות הפרעות נפשיות:
https://www.nature.com/articles/s44220-024-00268-4
מחקרים על סטרס הורי
סקירה סיסטמטית על סטרס הורי ו-well being
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40057656/
סקירה סיסטמטית על הקשר בין סטרס הורי למאפייני ההורה, הילד והסיטואציה:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35876894/
מחקרים על שחיקה הורית
סקירה סיסטמטית מ-2024 על שחיקה הורית וגורמים קשורים:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38317118/
סקירה סיסטמטית מ-2023 על שחיקה הורית:
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/09637214221142777
מחקר על קורטיזול כביו-מרקר לשחיקה הורית:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32417622/
מחקר בין-תרבותי על שחיקה הורית בקרב 42 מדינות:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33758826/
מחקר התערבותי לשיפור תסמינים של שחיקה הורית:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32155634/
ברוכות וברוכים הבאים לפודקאסט של מאמאדע הורות מבוססת-מדע. אני מור הרפז ובפודקאסט הזה תקבלו גישה ישירה למחקר על הורות והתפתחות ילדים.
אחרי פגרה קצרה לכבוד החופש הגדול, חזרתי אליכן לשגרת הפרקים שלנו. והיום מחכה לכן פרק רלוונטי במיוחד לתחילת השנה החדשה, אבל בתכלס הנושא הזה תמיד רלוונטי. אנחנו הולכות לדבר היום על ג’ינגול, ג’ינגול בהורות. אני בטוחה, שכמוני, גם אתן מעבירות יום אחרי יום בג’ינגול בלתי נגמר בין מלא כובעים: עבודה, ילדים, כביסות, בישולים, בירוקרטיות, זוגיות ואפשר כמובן להמשיך ולהמשיך עם הרשימה הזו. היום אנחנו הולכות להבין את תופעת הג’ינגול באמת לעומק- האם המוח שלנו בכלל בנוי להתמודד עם ג’ינגול כמו שצריך? כלומר הוא בכלל יכול לג’נגל ביעילות? מה הנתונים מספרים לנו על ג’ינגול של הורים? ומה אתן אומרות- יש הבדלים בין גברים לנשים? גם את זה נגלה בהמשך. נדבר על תופעה סופר חשובה וכמעט בלתי נראית- העומס המנטלי, או באנגלית mental load. ונסיים בשאלת המחירים- מה המחירים שאנחנו משלמות על הג’ינגול הזה והאם המסלול לסטרס ולשחיקה הורית הוא בלתי נמנע? בקיצור, מחכה לנו פרק קצת אמוציונלי, הרבה מתקף וגם קצת מעודד. יאללה, בואו נתחיל!
מה זה מולטיטסקינג? ולמה הוא “נדרש” בהורות?
אני לא צריכה לספר לכן שהמעבר להורות מביא איתו שינויים עצומים באופן שבו אנחנו משתמשות ב-24 שעות שיש לנו ביממה. קודם כל, יש עלייה דרמטית במטלות הבית. אני באמת מנסה להיזכר מה הגדרתי בית מבולגן לפני שהיו לי ילדים. כמות הזמן שאני משקיעה בלסדר אחריהם, כדי שרק תוך כמה שעות הכל ישוב לקדמותו, לפעמים נראית לי ממש חסרת היגיון, אבל מה אני אעשה אני לא יכולה לחיות בזוהמה הזאתי. אבל חוץ מלסדר יש כמובן כביסות ליותר אנשים (שגם מלכלכים יותר את הבגדים שלהם, או עושים בהם פיפי מיליון פעם ביום לצורך העניין), בישולים ליותר אנשים (בררנים יותר בררנים פחות), יותר כלים, יותר לנקות (לחזור שוב לעניין הפיפי?). בקיצור, הבנתן. וחוץ מהקפיצה הענקית במטלות הבית אנחנו משתמשות בזמן אחרת בהשוואה לתקופת הרווקות- למשל, טיפול בילדים ומטלות הבית יכולים לבוא על חשבון שינה, על חשבון זמן פנאי או זמן זוגי וגם כמובן לזלוג לתוך העבודה (היוש טלפון מהגננת כשהילד חולה). ועוד דבר משמעותי שקורה עם המעבר להורות הוא הניסיון לדחוס את הזמן- כלומר לנסות לעשות כמה שיותר דברים באותו פרק זמן.
אז אלו ככה כמה שינויים בזמן שקורים לנו עם המעבר להורות. אבל זה לא הכל. חשוב שנסתכל רגע על הקונטקסט החברת הרחב. מקומות עבודה כיום מתמודדים עם לחצים כלכליים ותחרות גלובלית משמעותית. ומה זה אומר מבחינתנו? מעסיקים שמצפים מאיתנו למחויבות גבוהה למקום העבודה, מעודדים אותנו לעבוד שעות ארוכות ומסתמכים מאוד על תקשורת אלקטרונית, כלומר וואצאפ, מיילים וצ’אטים למיניהם. כל זה גורם לטשטוש של הגבולות בין הבית לעבודה. ומה קיבלנו? הורים לחוצים שמגיעים לעבודה מוקדם כדי שיוכלו לצאת “מוקדם” כדי להוציא את הילדים מהגן, או הורים שנשארים עד מאוחר בעבודה וזוכים לתת לילדים רק נשיקת לילה טוב אחר שנרדמו, וגם הורים שלוקחים את העבודה הבית ועובדים בלילות ובסופי שבוע. לא מציאות ממש מלבבת.
וגם זה לא הכל. במהלך המאה ה-20, ההורות השתנתה מקצה לקצה והפכה להיות הרבה הרבה יותר אינטנסיבית- כמות המשאבים שהורים, ובמיוחד אמהות, משקיעים בילדים שלהם היא חסרת תקדים בהיסטוריה האנושית. המסר הוא כזה: אם אתם רוצים לעודד את ההתפתחות של הילדים שלכם ולדאוג שיצליחו בחיים- תעבדו! ותעבדו קשה! כך שמעבר לציפיות הגבוהות של עולם העבודה יש גם את הציפיות החברתיות שנהיה הורים משקיעים לתפארת.
יש מחקר אמריקאי שיצא בשנת 2006 והוא מצא עליה של 10 שעות עבודה בשבוע בהשוואה לשנות ה-60. כלומר הורים בתחילת שנות ה-2000 עבדו 10 שעות יותר, בעבודה או במטלות הבית, בהשוואה להורים משנות ה-60. מאז עברו כבר 20 שנה, ואני מניחה שהמצב לא השתפר. בקיצור, אובייקטיבית, מבחינת משאבי הזמן שעומדים לרשותינו- באמת קשה יותר להיות הורים היום.
אז מה יש לנו? יותר מטלות בית, חלוקה שונה של עוגת הזמן ביממה ודחיסה של הזמן. כל זה לצד ציפיות מאוד גבוהות בעולם העבודה וציפיות מאוד גבוהות בעולם ההורות. אנחנו עובדים יותר שעות ומבלים ומשקיעים בילדים יותר שעות. ומה לעשות שיש רק 24 שעות ביממה. המתמטיקה פשוט לא מסתדרת.
ומה עושים עם זה? יש דרך לנצח את המתמטיקה הבלתי אפשרית הזאת? לכאורה. ותכף נראה למה לכאורה. אחת האסטרטגיות שהורים משתמשים בה כדי להתמודד עם מצוקת הזמן הזו היא מולטיטסקינג. מולטיטסקינג מוגדר בשלוש דרכים:
הרציונל הוא לדחוס יותר מטלות וככה להספיק יותר דברים בזמן מוגבל. למשל, לקפל כביסה בזמן שיחת טלפון עם הגננת- שזה ביצוע של שתי משימות במקביל. או להכין ארוחת ערב ותוך כדי לעזור לילדה בשיעורי בית- שזה מעבר מהיר בין משימות.
אבל אני רגע רוצה לעצור ולשאול שאלה מתבקשת- האם מולטיטסקינג, לא רק בהורות, בכלל, הוא בכלל אפשרי? כלומר האם המוח שלנו בכלל בנוי למולטיטסקינג? או שמדובר באשליה שרק גורמת לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו, כאילו אנחנו יותר יעילות? בואו נגלה.
האם מולטיטסקינג הוא בכלל אפשרי?
רוב המחקר על מולטיטסקינג ממש לא עוסק בהורות, אלא בניסיון להבין את התפקודים והתהליכים הקוגניטיביים שמאפשרים לאנשים לעשות מולטיטסקינג. גם בלי מחקר, כולנו מכירות את החוויה של לנסות להקשיב לילד תוך כדי שאנחנו עונות לחברה בוואצאפ או קוראות מייל- זה לא ממש עובד ביחד. אבל בואו נפרק את זה רגע כדי להבין מה קורה לנו בסיטואציה הזו.
מעבר בין משימות, למשל להקשיב לילד ולענות לחברה בוואצאפ, כולל שני שלבים לא מודעים:
מחקרים ניסויים הראו שלמעבר בין משימות תמיד תמיד יש מחיר: אנחנו נעשות איטיות יותר וגם עושות יותר טעויות. בקיצור- מולטיטסקינג הוא לא אסטרטגיה מאוד יעילה. להקשיב לפודקאסט ולעשות הליכה או לשטוף כלים ולדבר עם הבנזוג זה עוד משהו שהמוח יכול לעמוד בו, אבל בשורה התחתונה המוח שלנו לא נועד למולטיטסקינג כבד. ולשלב משימות של עבודה או בירוקרטיה בזמן טיפול בילדים- זה מולטיטסקינג די כבד.
ובנימה זו- בואו נחזור להורים.
מולטיטסקינג אצל הורים: אבות מול אמהות
אז ראינו בינתיים שזמן בהורות הוא משאב יקר, מאוד יקר- בהינתן הציפיות הגבוהות שנהיה העובדים הכי הכי וההורים הכי הכי וכמובן העומס שמגיע עם הילדים. כבר אמרנו שאחת האסטרטגיות להתמודד עם מצוקת הזמן הזו היא מולטיטסקינג- לעשות כמה שיותר משימות באותו פרק זמן. אבל ממש עכשיו ראינו שזו אסטרטגיה לא כל כך יעילה ושהמוח שלנו לא בדיוק נועד למולטיטסקינג.
אני רוצה לעבור עכשיו לנתונים עצמם- לבדוק איך מולטיטסקינג נראה אצל הורים והאם יש הבדל בין אבות לאמהות.
אני רוצה לספר לכן על מחקר אוסטרלי שהשתתפו בו יותר מ-3600 מבוגרים- הורים, לא הורים, אבות ואמהות. כל המשתתפים התבקשו למלא יומן זמן- לכתוב מה עשו כל חמש דקות במשך יומיים, מה הפעילות העיקרית ומה הפעילות המשנית, אם הייתה כזו. מולטיטסקינג הוגדר כזמן שבו המשתתף עשה שתי פעילויות בפרק זמן מסוים.
והרי התוצאות:
אם נחזור למגבלות המוח שלנו בהתמודדות עם מולטיטסקינג כבד- נראה שיש חתיכת עומס על אמהות. גם בכמות הזמן ביום שבו הן מג’נגלות וגם בסוג הג’ינגול- ג’ינגול של משימות מורכבות.
שני מחקרים נוספים, אחד מארה”ב ואחד מאיטליה, פחות או יותר משחזרים את הממצאים. אני כן אגיד שחלק ממה שמסביר את הממצאים הוא העובדה שגברים עובדים יותר מנשים, עבודה בתשלום הכוונה. כך שנשים נמצאות יותר זמן עם הילדים, ולכן יש להן יותר הזדמנויות לג’ינגול.
אז תגידו, אה בסדר אמהות פשוט יותר בבית. אבל סליחה, גם גברים עובדים לא פחות שעות מהן. ובאמת מחקרים מראים את זה- אם מחשבים את סך שעות העבודה הכולל, גם בעבודה בתשלום וגם בעבודה לא תשלום כלומר טיפול בבית ובילדים, אבות ואמהות עובדים בערך אותה כמות שעות ביום. אבל המחקרים שהרגע סיפרתי עליהם מראים שיש הבדל איכותי משמעותי בעבודה שלהם- המולטיטסקינג. לא רק שאמהות משלבות יותר מטלות בית ועבודה עם טיפול בילדים, הן מג’נגלות פי 2 יותר פעמים ביום בהשוואה לאבות- כלומר יש להן הרבה יותר הפרעות ומעבר בין פעילות לפעילות. כל זה, כפי שכבר ראינו קודם, גובה מחיר קוגניטיבי משמעותי- מה שמאט את זמני התגובה שלהן וגורם ליותר טעויות.
מולטיטסקינג ו-well being
וחוץ מהמחיר הקוגניטיבי יש גם מחיר ל-well being.
אני אספר לכן, למשל, על מחקר איטלקי שהשתתפו בו כמעט 6600 הורים לילדים עד גיל 14. כל הורה במחקר הזה התבקש למלא יומן זמן ולספר מה עשה בכל 10 דקות במשך יומיים. הוא היה צריך לדווח מה הייתה הפעילות העיקרית ומה הפעילות המשנית, אם הייתה כזו. כאן התמקדו במולטיטסקינג בהורות, אז מולטיטסקינג הוגדר מראש ככל זמן שבו ההורים טיפלו בילדים בזמן עבודות בית או בירוקרטיה, כל דבר שנחשב עבודה אבל ללא תשלום. אבל במחקר הזה הם רצו לבדוק גם איך ההורים מרגישים תוך כדי, מה שנקרא well-being רגעי. בכל 10 דקות ההורים לא רק דיווחו מה הפעילות שהם עושים אלא גם דירגו את מידת ההנאה שלהם ממנה- ממינוס 3, ממש לא נעים, עד 3, נעים מאוד.
כמו במחקרים שהצגתי קודם, אמהות בילו יותר זמן בטיפול בילדים בהשוואה לאבות- 22 שעות בשבוע אצל אמהות לעומת 13 שעות בשבוע אצל אבות. והיה עוד הבדל- אמהות השקיעו יותר זמן בטיפול שגרתי בילדים (מקלחות, השכבות, התארגנויות וכו’) ואבות יותר בזמן פנאי וכיף עם הילדים. וכמו קודם, מולטיטסקינג היה נפוץ בהרבה אצל אמהות מאשר אצל אבות, יותר מפי 2.
באופן כללי נמצא שכשהורים עושים מולטיטסקינג של טיפול בילדים תוך כדי מטלות בית פחות כיף להם, הם מדרגים את הסיטואציה כפחות נעימה. שימו לב, זה נכון גם אצל אמהות וגם אצל אבות. אבל אם, כפי שראינו, אמהות נמצאות יותר זמן עם הילדים ומג’נגלות יותר משימות תוך כדי, אז הן גם נהנות פחות מהזמן עם הילדים. וזה בדיוק מה שנמצא במחקר.
אז ראינו שהורים לחוצים בזמן משתמשים במולטיטסקינג כאסטרטגיה להתמודדות, אבל יש לזה מחירים באיכות החוויה שלהם עם הילדים. ובגלל שאמהות מג’נגלות יותר זמן, ומג’נגלות יותר טיפול בילדים עם מטלות בית, הן משלמות מחירים כבדים יותר. מצד אחד מדכא, מצד שני מתקף.
הפעם הראשונה שאני שמעתי על מיתוס המולטיטסקינג והמחירים שלו הייתה בפודקאסט של יערה אופיר שהיא מאמנת לאפקטיביות וניהול זמן ויש לה פודקאסט בנושא הזה. הקשבתי לפודקאסט שלה בבינג’ כמה פעמים ואחרי זה גם עשיתי כמה קורסים שלה- ואני חייבת להודות שהכלים והעקרונות שקיבלתי ממנה ממש שינו לי את החיים. ואני לא זורקת מילים כאלה כל כך בקלות אז קודם כל אני ממליצה גם לכן להקשיב לפודקאסט שלה ולעקוב אחריה, קוראים לפודקאסט בול בזמן. אבל אני לא הסתפקתי בזה והזמנתי את יערה להעביר לנו סדנת ניהול זמן ממוקדת להורים. יש לא מעט סדנאות לניהול זמן בשוק, אבל כזאת שתפורה בול לצרכים של הורים- אין. ובעיני זה לא פחות מהכרחי. בסדנה יערה תיתן לנו כלים פשוטים ובדוקים להכניס אוויר בשגרה העמוסה שלנו, לנהל את האנרגיה שלנו נכון ולהספיק את כל מה שחשוב לנו להספיק והכי חשוב- בלי לאבד את עצמנו. וחוץ מהכלים עצמם, הסיבה שהתחברתי ליערה מלכתחילה היא הגישה של הרכה והאמפתטית שלה לניהול זמן- שאפשר לנהל זמן ביעילות בלי כל הזמן לתקתק ולתקתק ולתקתק. בקיצור הולך להיות מושלם. הסדנה זמינה לחברות מועדון מאמאדע+ ואם אתן רוצות גם לבוא, אתן יכולות ממש עכשיו להצטרף ולקבל כרטיס כניסה לסדנה שתתקיים ב-14.9 :) אין לכן התחייבות מעבר לחודש הראשון. מכאן אפשר להירשם.
טוב, בואו נעשה סיכום ביניים
דיברנו על מולטיסקינג כאסטרטגית התמודדות של הורים שיש להם המון משימות ומעט מדי זמן ביממה. מחקרי מעבדה קוגניטיביים מצאו שמולטיסקינג הוא אסטרטגיה לא יעילה במיוחד שגובה מחיר- גם הופכת אותנו לאיטיות יותר וגם גורמת לנו לעשות יותר טעויות. ובכל זאת- הורים בוחרים באסטרטגיה הזו. ראינו שוב ושוב שמי שמג’נגלות משימות יותר מכולן הן אמהות ובפע:. יותר זמן מולטיטסקינג יומי, יותר אפיזודות של מולטיטסקינג ויותר מולטיטסקינג של משימות מורכבות, כמו טיפול בילדים ומטלות בית, בניגוד למשל לטיפול בילדים ופעילויות פנאי, מה שאבות עושים יותר. עדויות ראשוניות מלמדות אותנו שיש לזה גם מחיר- אמהות נהנות פחות בזמן שלהן עם הילדים בהשוואה לאבות. כן חשוב לציין שלמרות שאני כבר מדברת דקות ארוכות על מולטיטסקינג בהורות יש יחסית מעט מחקרים בתחום והם כולם מתאמיים, אז כדאי לקחת את זה בחשבון כמגבלה משמעותית.
העומס המנטלי: הכי שקוף שיש
עכשיו אני רוצה לדבר על אחד המושגים היותר חשובים בכל השיח על ג’ינגול, אולי כבר שמעתן עליו ואולי לא, אבל בכל מקרה ממש כדאי שתכירו אותו. המושג נקרא עומס מנטלי או באנגלית mental load. עומס מנטלי כולל את כל המשימות הניהוליות של הפרויקט המשפחתי. לקבוע לו”זים, לתכנן ימי הולדת, לתאם חוגים, לזכור לקבוע תור לרופאה, לארגן פליידייטים ופעילויות חברתיות, להחליט מה מבשלים, לשים לב שהבגדים של הילדים כבר קטנים ולהחליף, לבדוק אם הילדים צריכים ציוד כלשהו לבית ספר, לעקוב אחרי הקבוצות וואצאפ של הגן או הכיתה, לבחור מסגרת, לדאוג לבייביסיטר. וכו’ וכו’ וכו’. בקיצור, כל מה שצריך לעשות כדי שהבית ימשיך לתפקד. המשימות האלו נכנסות תחת המטריה של עומס מנטלי כי הן דורשות מאיתנו להחזיק בראש הרבה דברים במקביל בכל זמן נתון, להיות על זה, בלי הפוגות. זו עבודה שאף פעם לא נגמרת. ועל כן- עומס מנטלי.
אבל מעבר לעבודה הקוגניטיבית, יש כאן גם עבודה רגשית. הרי אנחנו לא מחזיקות את כל המשימות האלו בראש בצורה קרה- אלו הילדים שלנו, בני הזוג שלנו, המשפחה שלנו. כך שהמשגות חדשות יותר של עומס מנטלי מתייחסות גם לרכיב הרגשי. כשאני קובעת פליידייט לבת שלי, זה לא מסתכם רק בלהתקשר לאמא אחרת כדי לתאם, אלא גם במחשבות על איך יהיה לה בפליידייט ואיך תסתדר עם החברה. גם כשהילדים נמצאים בגן או בבית הספר, הורים יכולים להמשיך לחשוב ולעסוק בחוויות של הילדים שלהם שם. ותוך כדי גם להמשיך לעבוד ולהסתיר את העיסוק במשפחה בזמן העבודה. ואם היום הבנזוג לוקח אותה מהגן ואני יודעת שהוא עצבני, אז אני אתעסק באיך זה יהיה לו ואיך זה יהיה לה. בקיצור מדובר בסוג של ניהול רגשות של כל אחד מבני המשפחה ושל כל המשפחה יחד.
כבר אמרנו שלהיות הורים בעולם של היום זה עמוס ודורשני, אבל מכל התופעות הנלוות, כמו המולטיטסקינג שדיברנו עליו קודם, עומס מנטלי הוא טריקי במיוחד. קודם כל הוא בלתי נראה- כל הדבר הזה קורה בתוך הראש שלנו. מדובר בעבודה שקופה לחלוטין שגם קשה מאוד לכמת. מעבר לזה, לעומס מנטלי אין גבולות, זה לא כמו להרדים את הילדים, שגם אם זה מרגיש כמו נצח בסוף זה נגמר, כנ”ל שטיפת כלים או סידור של הבית. אלו משימות עם התחלה ועם סוף. לעומת זאת עומס מנטלי לא מוגבל בזמן ולא במקום, והוא יכול אפילו לחדור לשינה שלנו (גם בלי שהילדים יעירו אותנו). וכמו שכבר אמרנו קודם, עומס מנטלי אף פעם לא נגמר, גם כשהילדים גדלים.
למרות שהמושג mental load תופס יותר ויותר מקום בשיח הציבורי, המחקר עדיין מדדה מאחור. יצאו ממש מאמרים אקדמיים ספורים בנושא ורובם תיאורטיים. מצאתי רק מחקר אחד כמותי, ששוב מראה לנו שמי שנושאות על גבן יותר עומס מנטלי הן, טם טם טם, אמהות.
בואו נשמע על המחקר.
מחקרים שעוסקים במטלות בית פיזיות לרוב מחלקים אותן לשתיים: מטלות יומיומיות (כמו בישולים, קניות, ניקיונות, וכו’) ומטלות אפיזודיות שנדרשות מדי פעם, כמו לתקן מדף שנשבר או להרכיב מיטת קומותיים חדשה. אז במחקר הזה עשו אותו דבר רק עם מטלות קוגניטיביות. הם חילקו אותן למטלות קוגניטיביות יומיומיות – כמו קביעת חוגים ומפגשים, לזכור לקבוע תורים, להכין רשימת קניות וכו’ – ולמטלות קוגניטיביות אפיזודיות – כמו לזכור מתי הרכב צריך טיפול, להזמין טכנאי כשצריך, לנהל את הכספים של הבית וכו’.
במחקר שנערך ב-2023 השתתפו 3000 הורים מארהב לילדים עד גיל 18. כל הורה קיבל רשימה של 21 משימות והוא היה צריך לדרג מי לרוב אחראי על המשימה הזו- בעיקר אני, בעיקר בן או בת הזוג, או ביחד בשיתוף. באופן לא מפתיע, נמצא שאמהות עושות יותר משימות יומיומיות- 79% אצל אמהות לעומת 37% אצל אבות. לעומת זאת, אבות עושים יותר משימות אפיזודיות אבל גם נשים עושות לא מעט מהן. באיזשהו מובן אפשר לומר שאמהות אחראיות לרווחה היומיומית של המשפחה, וגברים עוסקים יותר בענייני חוץ. כמובן, אנחנו מדברות כאן על ממוצעים ותמיד יש יוצאים מן הכלל.
באופן מעניין ממש, המחקר מצא פערים די גדולים בדיווחים בין אבות לאמהות- אמהות טוענות שהן עושות בעצמן את רוב הדברים, אבל התשובות של אבות שונות לגמרי. הם טוענים שהרבה מהדברים הם עושים שווה בשווה. בעיני, רק הפערים בתפיסה הם סופר מעניינים- כי לכו תתווכחו מי עושה מה כשכל אחד מצייר לו מציאות אחרת :) מעניין אם אתן מכירות את זה מהבית.
אגב, במחקר השתתפו גם הורים חד הוריים, נשים וגברים, ואצלם לא נמצא הבדל- גם אמהות וגם אבות עשו הכל מהכל. אפשר לומר שזה לא שיש להם הרבה ברירות, מצד שני זה מראה שיש כאן עניין חברתי-תרבותי יותר מאשר ביולוגי, או משהו כזה. חשוב להגיד שבמחקר הזה לא התייחסו להיבט הרגשי של העומס המנטלי, אלא רק להיבט הקוגניטיבי.
יש עוד דרך ארוכה לעשות כדי להבין לעומק את העומס המנטלי ואת ההשלכות שלו ל-well being של הורים ושל אמהות במיוחד. אבל אני חושבת שרק להנכיח אותו ולהעלות אותו למודעות זה כבר לא מעט. בסדנת ניהול זמן שהזכרתי קודם נכיר אסטרטגיות שונות להפחית את העומס המנטלי שלנו.
אני בטוחה שבינתיים אף אחת כאן לא נפלה מהכיסא, בסך הכל זה תיאור לא רע של החיים שלנו. אבל לפעמים תמונת המראה הזו יכולה להיות מטלטלת. אז אחרי שנגענו בשתי זוויות משמעותיות של ג’ינגול הורי – מולטיטסקינג ועומס מנטלי – אני רוצה לעבור לשאלת המחירים.
מחירי הג’ינגול
אני רוצה לדבר עכשיו על שני סוגים של מחירים- סטרס הורי ושחיקה הורית.
סטרס הורי
בואו נתחיל מסטרס או דחק הורי- בגדול מדובר בעומס הרגשי, הפסיכולוגי והפיזי שהורים חווים בתגובה לאתגרים ולדרישות ההורות. לפי התיאוריה, סטרס הוא תוצר של חוסר איזון בין גורמי הסטרס או הסטרסורים לבין המשאבים. משאבים יכולים להיות כלכליים (למשל לשלם לבייביסיטר או לעשות outsourcing למטלות בית), יכולים להיות תמיכה חברתית, גם ברמת העזרה הפרקטית וגם ברמת התחושה שאני לא לבד- זה יכול להיות בן או בת הזוג, משפחה, חברים, קהילה. כשהאיזון בין הסטרסורים למשאבים מופר- רמת הסטרס עולה.
ונראה שיש לזה מחיר. כמה מטא-אנליזות הראו קשר מובהק בין סטרס הורי לבין well being נמוך יותר ומצב הנפשי ירוד יותר אצל ההורים. יש גם עדויות שההורות עצמה משלמת מחיר- כלומר ככל שהסטרס ההורי גבוה יותר כך איכות ההורות נמוכה יותר. וגם הילדים עצמם- שמראים יותר בעיות התנהגותיות, רגשיות וחברתיות. כך שסטרס הורי זה לא רק הסיפור שלנו, אלא משהו שמחלחל לכל המערכת המשפחתית. ומעבר לזה, ממש לא מדובר בתופעת שוליים- מחקרים מראים שבין 36-50% מההורים מתמודדים עם סטרס הורי ברמות שונות. בקיצור, נראה שלא כדאי להקל בזה ראש.
שחיקה הורית
ועכשיו אני רוצה לעבור לדבר על שחיקה הורית- אמנם מדובר בתופעה קצת פחות שכיחה מסטרס הורי, אבל עדיין 9% מההורים זה לא אחוז מבוטל. ובעיני כדאי לנו להכיר את התופעה- גם בשביל לטפל ובעיקר בשביל למנוע. כי אנחנו לא רוצות להגיע לשם.
המונח שחיקה הורית הופיע כבר בשנות ה-80 אבל רק ב-15 שנה האחרונות באמת נעשה מחקר רציני ומקיף בנושא.
שחיקה הורית מוגדרת כתסמונת תשישות, exhaustion syndrome שנגרמת מסטרס כרוני מופרז בתפקיד ההורי.
לשחיקה הורית יש 4 תסמינים מרכזיים, וכדי להמחיש אותם אני אביא ציטוטים מתוך מחקרים איכותניים על שחיקה הורית.
“הייתי מותשת, פשוט לא הצלחתי להתמודד עם הבקשות והדרישות של הילד הגדול שלי. בכיתי מרוב עייפות, הייתי פשוט מותשת, מותשת, מותשת. […] הייתי מתעוררת בלי שום אנרגיה, וגם המשימות הכי קטנות של היום־יום נראו לי קשות. אפילו לתכנן מה נאכל לארוחת ערב היה כמו לטפס על הר. כל מאמץ קטן דרש ממני יותר מדי אנרגיה, כי פשוט לא נשארה לי. הייתי במצב הישרדות ותו לא.”
“אני לא יכולה יותר. הם רבים ובוכים בלי סוף: ‘אמא, אמא אני רעב, אמא אני צמא, אמא אני צריך לשירותים, אני צריך את זה ואת זה.’ הם רק ילדים קטנים ויש להם את כל הזכות לבקש, אבל אני פשוט לא יכולה לשמוע יותר את המילה ‘אמא’. הפעם הראשונה שהתינוק שלך אומר ‘אמא’ היא היום הכי מאושר בחיים שלך. בשלב הזה, זו כבר לא מילה שאני שמחה לשמוע. ‘אמא’ הפכה למילה של עינוי לאוזניים שלי.”
“כשהתגרשתי מאשתי והתחלתי זוגיות עם סופי, עברתי בין־לילה משני ילדים לארבעה. משפחות פרק ב’ זה לא פשוט. הפכתי להיות מותש. בשלב מסוים הרגשתי שמעבר לשגרה הרגילה של לקחת לבית ספר, להאכיל ולהשכיב לישון אני כבר לא מסוגל להתמודד עם מעורבות נוספת. הקשר שלי עם הילדים הפך לשגרה טכנית בלבד. זה היה נורא.”
“הייתי צל של עצמי. כבר לא יכולתי לזהות את עצמי. לא הייתי אותה אדם כמו קודם. הייתי כל כך מותשת שהרגשתי מנותקת מעצמי; קשה להסביר למי שלא חווה את זה, פשוט לא הייתי אני. אפילו כשהסתכלתי במראה, זה היה כאילו אני כבר לא רואה את עצמי.”
אז אלו ארבעת התסמינים של שחיקה הורית: תשישות מתפקיד ההורות, אובדן ההנאה מההורות, ריחוק רגשי מהילדים ותחושת הניכור העצמית אל מול הפער בין ההורה שאני רוצה להיות להורה שאני.
ומה ההשלכות של זה?
סקירה סיסטמטית מ-2024 שניתחה 26 מחקרים מצאה קשר מובהק בין שחיקה הורית לבין מחשבות אובדניות או מחשבות בריחה אצל ההורים, תחושות אשמה כבדות, הורים שמתמכרים לחומרים כמו אלכוהול או סמים, הפרעות שינה, פגיעה בזוגיות וגם הזנחה הורית ואפילו אלימות הורית. ויש גם מחקרי התערבות שמראים שמדובר בקשרים סיבתיים ולא רק בקשרים מתאמיים.
ועוד משהו מעניין. מכירות את ההורומון קורטיזול? הורמון שמשתחרר בזמן סטרס. יש דרך למדוד אותו, בדרך כלל דרך השתן, הרוק או השיער, והוא נותן לנו אינדיקציה לא ישירה על מצב הסטרס של הנבדק. יש מחקר שמצא שרמות הקורטיזול אצל הורים עם שחיקה הורית גבוהות יותר משל אנשים שמתמודדים עם כאב כרוני! כך שנראה שמדובר כאן בסבל אמיתי ובלתי נתפס.
ועכשיו נעבור לשאלה הגדולה- מה גורם לשחיקה הורית?
בואו נתחיל במה לא. מפתיע, אבל לפי סקירה סיסטמטית מ-2023, מספר הילדים במשפחה הוא לא גורם סיכון, כלומר סביר לצפות שככל שיש יותר ילדים אז ההורות שוחקת יותר, אבל לפי המחקר לא נראה שזה המצב. גם הגיל של הילד הכי קטן במשפחה הוא לא גורם סיכון. ולמה זה מפתיע? כי המחשבה היא שכל עוד הטיפול הוא יותר אינטנסיבי בגלל שהילד קטן אז יש יותר סיכוי לשחיקה, וכשהילדים גדלים נעשה קל יותר. אבל שוב, לפי המחקר- לא. ואפילו, תתפלאו לשמוע, גם הורים במשפחות מעורבות, כלומר משפחות פרק ב’ עם ילדים משני הצדדים, וגם הורים יחידניים לא נמצאים בסיכון גבוה יותר לשחיקה הורית ביחס לשאר ההורים.
אז מה כן? מה כן גורם לשחיקה הורית? אני הרבה חוזרת בפודקאסט הזה להקשר התרבותי, ואני רוצה להגיד מילה על זה גם כאן. יש מחקר מרשים מאוד שמדד שחיקה הורית אצל יותר מ-17 אלף הורים מ-42 מדינות ברחבי העולם. במחקר הזה נמצאו הבדלים עצומים בין מדינות- למשל, בתאילנד ואורוגוואי שכיחות השחיקה ההורית הייתה פחות מ-1% ובמדינות מערביות כמו ארה”ב ובלגיה שכיחות השחיקה ההורית עמדה על יותר מ-10%. כשהחוקרים השוו בין המדינות המערביות למדינות הלא מערביות הפער היה גדול מאוד, כשכמובן הורים במערב שחוקים יותר. בקיצור, אינדיבידואליזם מנבא שחיקה הורית. בתרבויות המערב, כאלה שמקדשות אינדיבידואליזם, שרואות בהורה כאחראי היחיד והבלעדי להצלחה של הילד, בלי שיש לו יותר מדי תמיכה חברתית וקהילתית- יש הרבה יותר שחיקה הורית.
אבל אני לא הולכת לשלוח אתכן לחולל שינוי חברתי, אז בואו נעבור לגורמי סיכון שבאמת אפשר לעבוד עליהם ולשפר את המצב. נתחיל עם פרפקציוניזם- הורים פרפקציוניסטים עם סטנדרטים מאוד מאוד גבוהים מההורות שלהם נמצאים בסיכון גבוה יותר לשחיקה הורית. הורים שיש להם פחות תמיכה חברתית, גם ברמת המשפחה וגם ברמת החברים והקהילה, גם נמצאים יותר בסיכון. חוסר הסכמה בין בני הזוג בעניינים של הורות הוא גם גורם סיכון שעולה מתוך המחקר. ואולי הכי חשוב לקראת הסדנה שלנו על ניהול זמן- חוסר ארגון משפחתי וחוסר איזון בין הבית לעבודה הם גם גורמי סיכון לשחיקה הורית. שימו לב שכל גורמי הסיכון שהצגתי כאן הם כאלה שאפשר לעבוד עליהם- אם בטיפול זוגי, אם בחיזוק מעגלי התמיכה, אם בהדרכת הורים ואם בכלים בדוקים ופשוטים לניהול הזמן שלנו- כלים שיאפשר לנו לעשות הפרדה טובה יותר בין הבית לעבודה ולנהל את הפרויקט המשפחתי הזה בלי לאבד את עצמנו בדרך ולהגיע למצב של שחיקה.
אם אתן רוצות לבדוק מה מצב השחיקה אצלכן, אתן יכולות למלא את השאלון הזה כדי לגלות. אבל כמו שאמרתי, אנחנו מתעסקות כאן לא רק בטיפול אלא גם במניעה. כי אנחנו באמת לא רוצות להגיע למצב של שחיקה. ובהזדמנות זו, אני שוב רוצה להזמין אתכן לסדנת ניהול זמן להורים שבה תקבלו כלים פשוטים ובדוקים להתמודד עם מטלות הבית, לנהל את האנרגיה שלכן, לעשות מעברים טובים יותר בין העבודה לילדים ובין הילדים לעבודה ולתכנן בצורה יעילה יותר את היום. הסדרה זמינה לחברות מועדון מאמאדע+ ואם את עדיין לא שם, את יכולה להצטרף עכשיו ולקבל כרטיס כניסה לסדנה :)
סיכום
וואי הפרק כבר ארוך, אבל אני לא יכולה שלא לסכם. זה חזק ממני.
ראינו שההורים של היום, כלומר אנחנו, עובדים יותר שעות ומבלים ומשקיעים בילדים יותר שעות. אבל למרבה הצער יש לנו רק 24 שעות ביממה. דרך אחת להתמודד עם מצוקת הזמן היא לנסות לדחוס כמה שיותר משימות באותו פרק זמן, מה שנקרא מולטיטסקינג. ראינו שמולטיטסקינג הוא לא אסטרטגיה יעילה במיוחד, אבל בכל זאת הורים בוחרים בה. וראינו שוב ושוב שמי שמג’נגלות משימות יותר מכולן הן אמהות ובפער. ומעבר למחיר בביצועים, נראה שמולטיסקטינג פוגע בהנאה של אמהות בזמן שלהן עם הילדים. דיברנו גם על עוד צרה של ההורות המודרנית- עומס מנטלי, mental load. עומס מנטלי הוא העומס שיוצרות כל המשימות שאנחנו צריכות להחזיק בראש כדי לדאוג שהבית ימשיך לתפקד- חשיבה, תכנון, קביעת לו”זים, מעקב, פיקוח. ויש גם את הרכיב הרגשי שנלווה לסיפור- כי בסופו של דבר לא מדובר בניהול קר אלא במשפחה שלנו. ראינו שהעומס המנטלי הוא בלתי נראה, הרי הוא קורה רק בתוך הראש שלנו, אין לו גבולות והוא אף פעם לא נגמר. כשמו כן הוא. וכמו במקרה של מולטיטסקינג, גם כאן אמהות מככבות ובפער. ולסיום דיברנו על המחירים של הג’ינגול הבלתי נגמר הזה- סטרס הורי ושחיקה הורית. מחקרים מצביעים על כך שלשניהם, גם לסטרס הורי וגם לשחיקה הורית, יש השלכות משמעותיות על הרווחה הנפשית של ההורים, על איכות ההורות ועל התפתחות הילדים. ולכן חשוב שננסה לאזן בין גורמי הסטרס בחיים שלנו לבין המשאבים שזמינים לנו, כדי שלא נקרוס. אנחנו לא רק רוצות לטפל במצבים של סטרס ושחיקה, אלא גם להצליח למנוע או לפחות לצמצם אותם.
אם אצלכן הנקודה של ניהול זמן וקונפליקט בית עבודה היא נקודה חלשה- סדנת ניהול הזמן היא מקום ממש טוב להתחיל ממנו.
אם נשארתן עם עוד מחשבות ושאלות בעקבות הפרק- אני כרגיל מזמינה אתכן לא להישאר איתן לבד. בתיאור הפרק צירפתי לכן קישור לדיון על הפרק בקבוצת הפייסבוק של מאמאדע, שם נוכל להמשיך לדבר ולחשוב יחד.
השארתי לכן בתיאור הפרק גם קישור לתמלול של הפרק למי שמעדיפה לקרוא, רשימה מלאה של המקורות המחקריים וגם קישור לקבוצת הוואצאפ השקטה של מאמאדע כדי שתוכלו להישאר מעודכנות במדעי ההורות. אה וכמובן, קישור להרשמה למועדון מאמאדע+
אשמח כמובן אם תדרגו את הפודקאסט בחמישה כוכבים כדי שנוכל להגיע לכמה שיותר הורים שזקוקים לידע מקצועי ומבוסס-מחקר.
תודה לאופק פרחי העורך של הפודקאסט.
אנחנו סיימנו להיום, נתראה בפרק הבא.
סדנת חמלה-עצמית להורים תעזור לך להפוך את ההמלצה השחוקה “תחמלי על עצמך” ממילים יפות לפרקטיקה אמיתית ביומיום.
שימי לב: ההרשמה נסגרת ב-2.11
סדרת הרצאות מבוססת-מחקר שתעזור לך להבין מה עומד מאחורי הצבת גבולות אפקטיביים ולמה ילדים זקוקים כדי להקשיב לך באמת.
ועכשיו במחיר השקה עד ה-10.7: