למה כדאי לך לתרגל מיינדפולנס? התשובה המדעית!

28 ספטמבר, 2025
well-being של הורים· גישות

מה קשור מיינדפולנס באמצע פודקאסט מבוסס-מחקר? מיינדפולנס זה לא של רוחניקים ומחבקי עצים? אז זהו, שלא. בפרק הזה נבדוק מה למדע יש להגיד על מיינדפולנס- ויש לו הרבה מה להגיד. נבין מהו מיינדפולנס ואיך הוא הגיע לחיינו, ונכיר את שלל ההשפעות החיוביות של תרגול מיינדפולנס על כמעט כל תחום בחיים. ונסיים בהשפעות של מיינדפולנס על המוח שלנו. אם גם אתן, כמוני, שאלתן את עצמכן- מה לי ולמדיטציה? הפרק הזה בול בשבילכן!

אם את רוצה להכניס מיינדפולנס וחמלה להורות שלך- מוזמנת להצטרף לסדנת חמלה-עצמית להורים ב-40% הנחה! (קוד קופון: מוקדמת)

הפוסט המקורי שכתבתי על ההשפעות החיוביות של תוכניות מבוססות מיינדפולנס וחמלה ל-well-being של הורים:
https://mamada.co.il/post/parental-self-compassion/

המחקר הראשון של ג’ון קבט זן על היעילות של תוכנית MBSR, פורסם ב-1982:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7042457/

 

מחקרים על היעילות של מיינדפולנס באופן כללי:

סקירה כוללת מ-2021 על התערבויות מבוססות-מיינדפולנס:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8083197/

סקירה סיסטמטית ומטא-אנליזה מ-2023 על ההשפעות של מיינדפולנס על בריאות הנפש:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37867573/

סקירה סיסטמטית ומטא-אנליזה מ-2022 על ההשפעות על מיינדפולנס על תפקוד קוגניטיבי:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34350544/

סקירה סיסטמטית ומטא-אנליזה מ-2021 על ההשפעה של תוכניות מיינדפולנס על בדידות:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33716901/

מחקרים על תוכניות מבוססות-מיינדפולנס והשפעתן על בדידות מבוגרים בתקופת הקורונה:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40748314/
https://www.mdpi.com/1660-4601/18/20/10563

סקירה סיסטמטית ומטא-אנליזה מ-2019 על היעילות של מיינדפולנס לוויסות עצמי:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29578742/

סקירה סיסטמטית ומטא-אנליזה מ-2024 על יעילות אסטטרגיות מבוססות-מיינדפולנס על לוויסות רגשי:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40094043/

סקירה סיסטמטית מ-2021 על ההשפעה של מדיטציית מיינדפולנס על המוח הנודד:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34560133/

 

מחקרים על היעילות על תכניות מיינדפולנס מקוצרות ואונליין:

סקירה סיסטמטית מ-2019 על היעילות של תכניות מיינדפולנס מקוצרות:
https://psycnet.apa.org/record/2019-30871-001

סקירה סיסטמטית מ-2023 על היעילות של תכניות מיינדפולנס אונליין באורכים שונים:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37507747/

 

מגוון סקירות על ההשפעות של תרגולי מיינדפולנס על המוח:
https://www.nature.com/articles/nrn3916
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39561891/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39116268/
https://www.mdpi.com/2227-9059/12/11/2613
https://www.nature.com/articles/s41598-022-15195-6

על התפתחות הקורטקס הפרה-פרונטלי לאורך החיים:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3621648/

תמלול

ברוכות וברוכים הבאים לפודקאסט של מאמאדע, הורות מבוססת-מדע, אני מור הרפז ובפודקאסט הזה תקבלו גישה ישירה למחקר על הורות והתפתחות ילדים. היום אנחנו הולכות לדבר על מיינדפולנס, או קשיבות בעברית. לפני שאתן בורחות, אני אתן לך ספויילר ואגיד שתרגול מיינדפולנס הוא הכי מבוסס-מחקר שיש, יש אלפי אם לא עשרות אלפי מחקרים בתחום. והרבה מאוד מהם רלוונטים להורות. כך שגם אתן סקפטיות או חושבות שזה לא בשבילכן, אני מפצירה בכן להישאר ולהקשיב. תחליטו אחר כך. אחרי מחשבה החלטתי לפצל את הפרק ל-2, כדי לא להעמיס עליכן במידע. בפרק של היום נסביר קודם כל מה זה מיינדפולנס ומאיפה הוא בכלל הגיע לחיינו ונכיר את הרשימה הארוכה של ההשפעות החיוביות של מיינדפולנס, כולל השפעות על המוח. בפרק הבא נתמקד ביישומים של מיינדפולנס בעולם ההורות, מה שנקרא הורות קשובה או mindful parenting. אז יאללה, בואו נתחיל. 

 

הסיפור האישי שלי עם מיינדפולנס

אני רוצה להתחיל דווקא בסיפור האישי שלי עם מיינדפולנס. אני, כידוע לכן, אשת מדע. מדיטציות למיניהן מעולם לא עשו עלי רושם ובטח שלא משכו אותי. מבלי ללמוד יותר מדי, הכנסתי את המיינדפולנס לאותו סל דברים שאני לא באמת מאמינה שהם עובדים. אגב, זה לא נקרא חשיבה ביקורתית זה נקרא דעה קדומה. אז כן, היו לי דעות קדומות. וחשבתי לעצמי שיש מספיק דברים שמעניינים יותר ויכולים לתרום לי להורות ובכלל- אז למה לטרוח? 

מי שעוקבת אחרי מאמאדע מתחילת הדרך זוכרת שבעבר, לפני עידן הפודקאסט, הקדשנו כל חודש לנושא אחר, והייתי מפרסמת סקירה מחקרית אחת לשבוע סביב אותו נושא. את הנושא אתן בחרתן. באחד החודשים הנושא שנבחר הוא well-being של הורים, מה למדע יש להגיד על well-being של הורים.  ונשבעת שחפרתי מלא מלא מלא במחקרים כדי לנסות למצוא משהו פרקטי שיכול באמת לשפר את ה-well-being של הורים. וככה הגעתי למיינדפולנס וחמלה- במחקרים שמצאתי הראו שהורים שהשתתפו בתכניות מבוססות מיינדפולנס וחמלה עצמית הראו שיפור גם ב-well-being של עצמם, אבל גם באיכות ההורות, ואפילו היו השפעות חיוביות על הילדים. בהמשך ניכנס לעומק המחקרים האלה. אבל אם נחזור לסיפור שלי, הממצאים האלו עשו לי shift במוח. הייתי אז בערך באמצע ההיריון השני שלי ואמרתי לעצמי בואי תני צ’אנס. אז קניתי לי את הספר Mindful birth והתחלתי לתרגל מיינדפולנס עם ההנחיות של הספר. זה עשה לי ממש טוב והצלחתי להתמיד כל ההיריון, אפילו ביום הלידה עצמו. אממא, כשהבן שלי נולד זנחתי הכל. לא הצלחתי להגיע לזה. לא שזה בלתי אפשרי, גם אחרי לידה, אבל הייתי כל כך מוצפת שלא מצאתי לזה מקום. בקיצור, הפסקתי.

פאסט פורוורד 7 חודשים אחרי הלידה הגיע היום השחור משחור של ה-7 באוקטובר. אני, כמו הרבה מאיתנו אני מניחה, נכנסתי לחרדות היסטריות, כאלה שבחיים לא חוויתי. ולא ידעתי מה לעשות עם עצמי, לא ידעתי איך להתמודד עם זה. אחרי כמה ימים טובים חזרתי למיינדפולנס. אני לא יכולה לתאר במילים מה זה עשה לי, בלי להגזים התרגולים הצילו אותי מהחרדות. והצלחתי לחזור לתפקד, להיות אני, להיות אמא. ואחר כך, מעבר לעזרה האקוטית עם החרדות בתחילת המלחמה ראיתי איך המיינדפולנס הזה מחלחל לכל תחום בחיים שלי- לזוגיות, למאמאדע, ובמיוחד במיוחד להורות שלי. זה לא שהגעתי לנירוונה או משהו והכל אצלי קל ונהדר, ממש לא. אני עדיין מאבדת את זה, אני עדיין אוכלת סרטים, עדיין מבקרת את עצמי יותר ממה שצריך. אבל התחושה היא שיש לי תמיד בית לחזור אליו, כלומר לא משנה מה קורה לי תמיד יש לי את המיינדפולנס לחזור אליו, והתחושה הזו שתמיד יש לי מוצא היא priceless. אבל כידוע לכן, אי אפשר ללמוד הרבה מאנקטודות וזו אנקטודה, ואנחנו כאן לא כדי לדבר עלי אלא על מחקר. אבל כן היה חשוב לי לספר לכן את הסיפור שלי כי בעצם מה שפתח לי הדלת למיינדפולנס הוא דווקא המחקר- וזו אולי אחת המתנות הכי גדולות שקיבלתי ממאמאדע (זה והגמישות). ואולי הפרק הזה והמחקרים שתשמעו בו יפתחו גם לכן את הדלת לשם. אז עכשיו, נעזוב אותי, ונעבור למחקרים על מיינדפולנס.

 

אז בואו נתחיל בהתחלה- מה זה בכלל מיינדפולנס?

קודם כל חשוב להדגיש שמיינדפולנס הוא לא מדיטציה. אני חוזרת, מיינדפולנס הוא לא מדיטציה. מיינדפולנס מוגדר כהלך רוח של התודעה, סוג של מיינדסט. אני רגע אצטט את ההגדרה הרשמית ואז אסביר אותה. אז אם זה לא מובן בהתחלה, חכו רגע והכל יהיה ברור. לפי אחת ההגדרות הכי נפוצות, מיינדפולנס הוא הלך של התודעה שעולה מהבאת תשומת לב מכוונת ולא שיפוטית לרגע הזה. תשומת לב לתחושות של הגוף, לרגשות ולמחשבות- אבל מבלי להגיב אליהם, או לתת להם פרשנות. רק להתבונן. זה אולי נשמע מאוד פשוט, אבל וואי זה הכי לא פשוט שיש. 

בוא נעשה ניסיון ביחד. קחו 3 נשימות עמוקות ונסו להתרכז בנשימה- בבטן שעולה ויורדת או באוויר שנכנס ויוצא מהנחיריים. אני עושה את זה עכשיו. תצטרפו אלי (גם אתן- קוראות התמלול היקרות!). אוקיי, זהו. שימו לב איך שבזמן שאנחנו מנסות להתרכז בנשימה, התודעה שלנו ישר נודדת למחשבות- “אוי שכחתי להכניס את הכביסה למייבש”, “למה היא מתעוררת כל הלילה?”, וואי בא לי שוקולד”, “אני חייבת לסיים את זה מחר”. קוראים לזה monkey mind- התודעה שלנו כל הזמן נודדת ממחשבה למחשבה, מחשבות על העבר, מחשבות על העתיד. 

עכשיו, זה בסדר, זה הטבע של התודעה. זה לא באג. אבל במיינדפולנס אנחנו מנסות קצת לאמן את התודעה שלנו, שתהיה לנו קצת יותר שליטה לאן היא הולכת. למשל, אם אני נכנסת לסרטים ממשהו שקרה בעבודה ואוכלת לעצמי את הראש במחשבות- אז רגע לעצור ולעשות קצת שקט. או אם אני עכשיו עם הילדה שלי אבל הראש שלי טרוד במחשבות ובכלל לא איתה- אז גם כאן, לעשות קצת שקט ולחזור למה שקורה עכשיו, לנוכחות. ואם נחזור להגדרה, אנחנו מזהות שהתודעה שלנו נודדת, ואז באופן מודע ומכוון מחזירות אותה לרגע הזה דרך הפנייה של תשומת לב לגוף, למחשבות או לרגשות. ואנחנו עושות את זה בלי שיפוטיות. פשוט מפנות את הקשב פנימה ורואות מה עולה. לא מביעות על זה את דעתנו, וכן אני יודעת שזה קשה. כמובן אם מעולם לא תרגלת, קשה להבין בדיוק על מה אני מדברת. זה כמו שאספר לכן המון על תפוח, אבל בלי לטעום תפוח לא תוכלו לדעת מה הטעם שלו. בתיאור של הפרק צירפתי כמה קישורים שיכוונו אתכן איך להתחיל עם תרגולי מיינדפולנס, כדי שבאמת תוכלו לטעם מהמיינדפולנס ולהרגיש אותו בעצמכן. אבל בינתיים ההסברים האלו מספיקים לנו כדי להתקדם.

המונח מיינדפולנס בסנסקריט נקרא שאטי, ושאטי אומר בעצם להיזכר. וזה בדיוק מה שעושים בתרגול מיינדפולנס- נזכרים לחזור לרגע הנוכחי. ולכן אין דבר כזה תרגול מיינדפולנס שהוא טוב או לא טוב. אין כאן ציונים. מהות התרגול היא לא ביכולת להישאר ברגע הזה כמה שיותר זמן, אלא ביכולת לזהות כשהתודעה שלנו נודדת ולהחזיר אותה בעדינות לרגע הזה- למשל, לתחושות הגוף כמו הנשימה, התחושה של כפות הרגליים על הרצפה, התחושה של האגן על הכיסא, הצלילים בחוץ. ואז התודעה נודדת שוב, כי זה מה שהיא עושה ותמיד תעשה, ואז אנחנו שוב יכולות להחזיר אותה לרגע הזה. וככה שוב ושוב ושוב- וככה עם התרגול התודעה נעשית יותר ממושמעת ופחות רועשת.

 

אז מאיפה הגיע המיינדפולנס לחיינו? 

אמנם בעשורים האחרונים המיינדפולנס הפך לסוג של טרנד שצץ בכל מקום- ממקומות עבודה, לבתי ספר, לחדר הטיפולים הפסיכולוגי, בתי חולים אפילו בצבא. לאן שלא תלכו- תמצאו מיינדפולנס. והנה הוא הגיע גם לכאן, למאמאדע. אבל לא מדובר בשומדבר חדש, השורשים של מיינדפולנס הם עתיקים המקור שלהם הוא בפילוסופיה ובמסורות הבודהיסטיות. במשך מאות שנים מיינדפולנס התקיים בעיקר בהקשרים דתיים ורוחניים בדרום-מזרח אסיה, טיבט, סין ויפן. במאה ה-19 ובמאה ה-20, סביב תנועות של הגירה וגלובליזציה, אנשי רוח מהמערב נחשפו לכתבים ותרגולים בודהיסטים והתחילו לעשות להם סוג של תרגומים לשפה מערבית- בשפה פילוסופית ופסיכולוגית. אבל הפריצה הגדולה באמת של המיינדפולנס במערב הייתה בסוף שנות ה-70- בחור אמריקאי בשם ג’ון קבט זין, שהוא פרופסור לרפואה, פיתח תכנית שנקראת Mindfulness-Based Stress Reduction, או MBSR. תכנית מבוססת-מיינדפולנס להפחתת סטרס, מדובר בתכנית קבוצתית שנמשכת 8 שבועות והמטרה המקורית שלה הייתה לעזור לחולים לטפל בכאב כרוני, דיכאון וחרדה. וכדי לבדוק שהתכנית הזו באמת יעילה, ג’ון קבט זין עשה מחקר והתוצאות היו חיוביות ומבטיחות. ומאז יצאו אלפי אלפי מחקרים על מיינדפולנס וגם פותחו תוכניות מבוססות-מיינדפולנס נוספות- ובכך בעצם המיינדפולנס קיבל חותמת גומי מדעית וקיבע את המעמד שלו בעולם המערבי. כך שאפשר לומר שהמיינדפולנס הבודהיסטי עבר תהליך של חילון- מתרגול דתי בודהיסטי לכלי “חילוני” עם בסיס מחקרי חזק. כזה שגם אחרוני הסקפטים, כמוני, מסכימים לאמץ.

רוצה להישאר מעודכנת במדעי ההורות?

כל המחקרים, ההרצאות והדיונים החכמים ארוזים יפה אצלך במייל

למה זה טוב המיינדפולנס הזה?

כבר חזרתי כמה פעמים על זה שמיינדפולנס הוא מבוסס-מחקר והיו מלא מחקרים וכו’ וכו’. אבל אתן מכירות אותי, אני לא אוהבת רק לנפנף בכותרת “מבוסס-מחקר” אלא באמת לפתוח את הקופסה השחורה ולגלות מה באמת נעשה במחקרים האלה.  וזה מה שנעשה עכשיו- אני אספר לכן על מחקרי מיינדפולנס ומה הם גילו, על קצה המזלג כמובן כי אפשר לסכם אלפי מחקרים בפרק אחד.

בואו נתחיל בשאלה הבסיסית- איך בודקים בכלל מחקר אם מיינדפולנס עוזר או לא עוזר ולמה הוא עוזר?

ניקח כדוגמא את התכנית שפיתח ג’ון קבט זין, ה-MBSR, תכנית מבוססת-מיינדפולנס להפחתת סטרס. בגדול, מדובר בתכנית שנמשכת 8 שבועות עם מפגש שבועי שבו לומדים גם איך לתרגל  מיינדפלונס וגם מקיימים שיח סביב הנושאים השונים, כמו התמודדות עם סטרס. המשתתפים מתבקשים גם להמשיך לתרגל מיינדפולנס בבית.

במחקר קוראים לזה “שיטת התערבות”. ואיך בודקים אם שיטת התערבות יעילה? לוקחים קבוצה של אנשים ומחלקים אותם באופן אקראי לשתי קבוצות או שלוש קבוצות, תלוי במחקר. המטרה היא לוודא שאין שום הבדל בין הקבוצות השונות. הרי אם היינו נותנים לחולים לבחור אם להשתתף או לא להשתתף בתכנית מבוססת-מיינדפולנס, סביר שהיה מכנה משותף אצל אלו שבוחרים כן להשתתף ואצל אלו שבוחרים לא להשתתף. החלוקה האקראית לקבוצות אמורה לטפל בזה. 

אינווי, אנשים שנבחרו לקבוצה הראשונה משתתפים בתכנית מבוססת-מיינדפולנס, אנשים בקבוצה השנייה משתתפים בתכנית אחרת שיש לה מסגרת דומה אבל היא לא מבוססת מיינדפולנס (למשל, מפגש שבועי במשך 8 שבועות) ואנשים בקבוצה השלישית לא משתתפים באף תכנית. כדי לבדוק את ההשפעות, החוקרים אוספים מדדים שמעניינים אותם בנקודת ההתחלה ובנקודת הסיום, כלומר לפני ואחרי ההתערבות, ובמחקרים ממש טובים- ממשיכים לבדוק את ההבדלים לאורך זמן, מה שנקרא מחקר אורך.

ואיך יודעים שהתכנית יעילה? אם האנשים שהשתתפו בתכנית מבוססת-מיינדפולנס מראים שינויים חיוביים יותר ומשמעותיים יותר בהשוואה לאנשים שהשתתפו בתכנית אחרת או לא השתתפו באף תכנית. זה הבייסיק של מחקרי הקצאה אקראית, והחוזק של מחקרים כאלה הוא בזה שהם מאפשרים לקבוע קשר סיבתי- כלומר תכנית מבוססת מיינדפולנס גרמה, אשכרה גרמה, לשינויים האלו והאלו. 

אז מה התמונה שעולה מתוך מחקרי ההתערבות האלו?

אני חושבת שאין כמעט תחום שבו לא ניסו לבדוק את ההשפעה של מיינדפולנס, כך שאני חוששת שלהקריא לכן רשימה ארוכה של השפעות חיוביות זה קצת מלאה. אז אני אנסה לקבץ את ההשפעות השונות תחת כמה מטריות- מטריה אחת היא בריאות נפשית, מטריה נוספת היא בריאות פיזית ומטריה אחרונה היא השפעות חברתיות. שוב- יש עוד, אבל תפסת מרובה לא תפסת וכו’.

  • נתחיל בבריאות הנפש– הממצא אולי הכי הכי חזק ועקבי הוא שתוכניות מבוססות מיינדפולנס מפחיתות תסמינים של דיכאון וחרדה, גם בתקופת ההיריון. תכניות כאלה גם מפחיתות רמות סטרס (גם בדיווח-עצמי וגם במדדים פיזיולוגים כמו קורטיזול) והן גם משפרות את איכות השינה, כולל אצל אנשים שמתמודדים עם בעיות שינה. מחקרים מראים גם שיפור ביכולות הויסות הרגשי, שעל זה נרחיב בפרק הבא. יש כמובן עוד הרבה נושאים בבריאות הנפש שנחקרו בהקשרים של מיינדפולנס אבל אלו הממצאים הכי חזקים ואני כאמור לא רוצה להלאות אתכן אז נסתפק בזה כרגע.
  • בואו נעבור לבריאות פיזית– מחקרים הראו שתוכניות מיינדפולנס מביאות לשיפור בכאב כרוני, מפחיתות לחץ דם, ועוזרות להתמודד עם עניינים של משקל, למי שרלוונטי לה- אכילה קשובה, מה שנקרא mindful eating, עוזרת לירידה במשקל להתמודדות עם אכילה רגשית וכו’. לא פחות מדיאטות קונבנציונליות. ושוב, יש עוד הרבה ממצאים, בהקשרים של מחלות שונות- אבל כדי לא להלאות נסתפק בזה.
  • בהקשרים חברתיים– נמצא שתוכניות מבוססות-מיינדפולנס משפרות התנהגות פרו-חברתית, כלומר אנשים שהשתתפו בתכניות כאלה אלימים פחות, תוקפניים פחות, עוזרים יותר לאחרים ומראים יותר חמלה. וחוצמזה, הם גם חווים פחות בדידות. את זה אגב הראו יפה אצל מבוגרים בתקופת הקורונה, מי שסבלו אולי יותר מכולם מהסגרים האלה. יש גם עדויות לשיפור משמעותי ביכולת הקוגניטיבית בעקבות השתתפות בתוכניות מיינדפולנס.

לא סתם אימצו תוכניות כאלה בבתי ספר ובמקומות עבודה- מחקרים באמת מראים שיפור, גם אצל תלמידים, למשל בקשב וביכולות חברתיות, וגם אצל עובדים, למשל ירידה במתח ובשחיקה. מה שמתקשר קצת לפרק הקודם שלנו על ג’ינגול ושחיקה. 

חוץ ממחקרי ההתערבות, יש המוני מחקרים מתאמיים- למשל מחקרים שמשווים בין מתרגלי מיינדפולנס ותיקים למתרגלים חדשים או כאלה שלא מתרגלים בכלל. או מחקרים שבודקים עד כמה אדם הוא קשוב, כמה הוא mindful ואז בודקים את הקשרים של תכונת הקשיבות לכל מיני דברים- נגיד יכולת חברתית, יכולת קשבית, איכות ההורות וכו’. בסך הכל המחקרים מכל הסוגים מתכנסים לאותו כיוון חיובי- מיינדפולנס משפיע לטובה כמעט על כל תחום בחיים.

ועוד משהו חשוב- מצאתי שתי סקירות שמראות שגם תוכניות מיינדפולנס קצרות, אפילו של מפגש בודד, וגם תוכניות אונליין- מובילות להשפעות חיוביות. כך שלגמרי אפשר ללמוד מיינדפולנס בבית דרך המחשב מה שהופך את המיינדפולנס להרבה יותר נגיש להורים כמונו, עם מעט גמישות ומלא בלת”מים. 

ובהזדמנות זו אני רוצה לספר לכן שישר אחר החגים תתחיל במאמאדע סדנת חמלה-עצמית להורים– אונליין. החלטתי שהדבר הנכון הוא לספר לכן בפודקאסט על מחקרי מיינדפולנס וחמלה (יהיה בקרוב גם פרק על חמלה), ובסדנה לאפשר ללמוד ולתרגל מיינדפולנס וחמלה בעצמכן- כדי שהיתרונות שעולים מהמחקר לא ישארו בגדר תיאוריה אלא יהפכו להיות ממש שלכן. ולכן הזמנתי למאמאדע, לא פחות ולא יותר, את מתי ליבליך, אחת המורות המובילות בישראל למיינדפולנס וחמלה. עכשיו הסדנה במחיר השקה מיוחד, 40% הנחההנה הקישור לפרטים והרשמה (קוד קופון: מוקדמת).

ועכשיו נחזור למחקרים- מכל מה שראינו עד כה, נראה שתרגול מיינדפולנס מחולל שינוי משמעותי בהמון תחומי חיים, מה שמעלה את השאלה- למה ואיך? דרך אחת לענות על השאלה הזו היא לבדוק מה קורה במוח, האם מיינדפולנס באמת משנה את המוח?

 

איך מיינדפולנס משפיע על המוח?

איך חוקרים את ההשפעות של מיינדפולנס על המוח? ממש כמו קודם, רק במקום למדוד תסמיני דיכאון וחרדה, או יכולות חברתיות- סורקים את המוח. גם כאן יש לנו מחקרי התערבות- שבודקים את המוח לפני ואחרי השתתפות בתכנית מבוססת-מיינדפולנס, וגם מחקרים מתאמיים שבודקים האם יש קשר בין מבנה או תפקוד המוח לכמה בן אדם מתרגל מיינדפולנס ביומיום, למשל.

מתוך המחקרים האלו עולים 3 ממצאים עיקריים:

  1. בואו נתחיל בראשון. שמעתן פעם על האמיגדלה? האמיגדלה היא אזור בתוך המוח שהוא חלק מהמערכת הרגשית. אני אוהבת לקרוא לאמיגדלה הדרמה קווין של המוח. זה אזור שמעורב בעיבוד של רגשות. ככל שהוא פועל חזק יותר, כך הרגשות יותר סוערים. מחקרים מצאו שמיינדפולנס מפחית את התגובתיות של האמיגדלה לגירוי רגשי- כלומר אם נשים אנשים במכשיר MRI ונראה להם תמונות מעוררות רגש, נראה שאצל אלו שמתרגלים מיינדפולנס התגובה של האמיגדלה יותר חלשה. ואיך מפרשים את זה? אפשר לומר שאחד היסודות לויסות רגשי הוא הפחתת התגובתיות לגירוי רגשי- ברגע שהטנטרום של הבן שלי או המילים הקשות של הבת שלי מפעילים אותי פחות מלכתחילה, ככה אני יכולה לווסת יותר את הרגשות שלי. זה בעצם מנגנון bottom-up, מנגנון שפועל מלמטה למעלה- לא מדובר בשליטה ברגשות שמתעוררים, אלא ברגשות שמתעוררים מלכתחילה בעוצמה פחותה. 
  2. ומה לגבי מנגנון top-down- מנגנון כזה שמצליח לשלוט ברגשות שמתעוררים? אצלנו במוח מי שאחראי להרגיע את הדרמה קווין של המוח, האמיגדלה, הוא הקורטקס הפרה-פרונטלי- אזור שנמצא מתחת למצח שלנו, פלוס מינוס. זה האזור שהתפתח הכי מאוחר באבולוציה וגם לוקח לו הרבה זמן להגיע להבשלה מלאה, סביב אמצע שנות ה-20. בכל מקרה, כמו שאמרתי, הקורטקס הפרה-פרונטלי הוא המבוגר האחראי- זה שמרגיע את העוררות של המערכת הרגשית. ועכשיו נעבור אל הממצא המרכזי השני- אנחנו רואות שאצל אנשים שמתרגלים מיינדפולנס החומר האפור בקורטקס הפרה-פרונטלי עבה יותר.  
  3. ובואו נעבור לממצא השלישי והאחרון- מערכת ברירת המחדל. יש שיטה מעניינת למדוד את פעילות המוח, למדוד אותו במנוחה. כלומר מה קורה בתוך המוח שלנו כשאין לנו שומדבר לעשות, שום משימה לבצע, כשאנחנו במנוחה. מערכת ברירת המחדל היא לא אזור ספציפי במוח אלא סוג של רשת קשרים בין אזורי מוח שונים שמדברים ביניהם. זו המערכת שפועלת כשאנחנו לא עושות כלום והיא מעורבת בנדידת מחשבות, במחשבות על עצמי, במחשבות על העבר והעתיד וכו’. נמצא שאצל מי שמתרגל מיינדפולנס יש פחות קישוריות בין האזורים של מערכת ברירת המחדל. אחת הפרשנויות לממצא הזה היא שהמוח של מי שמתרגל מיינדפולנס נודד פחות. זוכרות שדיברנו על זה שהתודעה שלנו נודדת כל הזמן ממחשבה למחשבה, ה-Monkey mind? אז אצל אנשים שמתרגלים מיינדפולנס התודעה נודדת פחות, ועסוקה פחות במחשבות-יתר ויש מצב שהקישוריות המופחתת והפעילות המופחתת במערכת ברירת המחדל הוא הביטוי המוחי של קצת יותר שקט בתודעה.

יש כמובן עוד ממצאים, אבל נראה לי שהיו לנו כאן מספיק מושגים חדשים והפואנטה די ברורה- מיינדפולנס אכן משנה את המוח. אבל אני רוצה רגע להבהיר משהו- יש את השינויים או ההבדלים המוחיים שנמדדו במחקר ויש את הפרשנות. זה שיש ירידה בתגובת האמיגדלה או עליה בנפח הקורטקס- זה ממצא. זה שהאמיגדלה פחות “צועקת” וככה לקורטקס קל יותר להשתלט עליה- זו כבר פרשנות. זה סיפור שנתמך בממצאים, והוא הגיוני ויש סיכוי טוב שזה באמת מה שקורה, אבל אנחנו לא יכולות להיות בטוחות בו. המוח שלנו הוא איבר מאוד מאוד סבוך ומורכב, ולכן ההפרדה בין ממצאים לפרשנות, שתמיד חשובה, היא סופר קריטית במקרה הזה.

אז כן, כמו שאמרתי, אפשר לומר שמיינדפולנס גורם לשינויים במוח- אבל לפרשנות של השינויים האלה צריך להתייחס בזהירות. 

ואם כבר נכנסו כאן לביקורתיות, אני כן רוצה לומר כמה מילים לסיום על מגבלות המחקרים.

מחקרי התערבות, במיוחד כאלה שנמשכים 8 שבועות, הם קשים לביצוע ועולים הרבה כסף. כך שבהרבה מהם גודל המדגם די קטן והומוגני. בנוסף לא כל תכנית התערבות נראית אותו דבר, גם אם הפרוטוקול דומה. בכל תוכנית יש מדריכים שונים ומשתתפים שונים והקשרים שונים. תחשבו למשל, על תוכנית כזו שמועברת בישראל בתקופת מלחמה או תוכניות כזו בניו-זילנד. יש כמובן את השאלה מה המשתתפים באמת עושים בבית- כמה הם מתרגלים, מה הם מתרגלים, איך הם מתרגלים. ואת זה, לרוב, המחקרים לא מספרים לנו. וגם הרבה מהמחקרים לא עקבו אחרי המשתתפים לאורך זמן, כך שאנחנו לא יכולות לדעת האם ההשפעות של התוכניות הן ארוכות טווח או לא. ויש את גם את המחקרים המתאמיים שלהם כמובן החסרונות שלהם- קשר מתאמי ולא סיבתי, משתנים מתערבים. אני חוזרת על זה בכל פרק, אז לא אפרט הפעם. 

ובכל זאת, מטא-אנליזות שמנתחות הרבה מהמחקרים האלה ביחד מתכנסות פחות או יותר באותו כיוון. כך שאפשר להגיד די בביטחון שמיינדפולנס הוא מועיל עבור טווח רחב מאוד של תחומי חיים. בפרק הבא נדבר על התחום שאולי הכי מעניין את מי שמקשיבה לי עכשיו- מיינדפולנס בהורות. אבל בפרק הזה היו כבר הרבה דברים לעכל- אז נשמור את זה לשבוע הבא.

 

בואו נסכם,

התחלנו את הפרק בסיפור האישי שלי, כאשר המסר המרכזי שניסיתי להעביר הוא שמה שפתח לי הדלת למיינדפולנס הוא דווקא המחקר. ולכן הקלטתי את הפרק הזה- שאולי יפתח גם לכן את הדלת. הגדרנו מיינדפולנס כמצב תודעתי שנובע מהבאת תשומת לב באופן מכוון ולא שיפוטי לרגע הזה- לתחושות הגוף, לרגשות ולמחשבות. בלי לפרש, בלי להביע דעה- רק להתבונן. המהות של מיינדפולנס הוא ההיזכרות- לשים לב שהתודעה נודדת ולהחזיר אותה בעדינות לרגע הזה. השורשים של מיינדפולנס הם בבודהיזם אבל בשנות ה-70 המיינדפולנס פרץ אל העולם המערבי ועבר סוג של תהליך חילון וצבר פופולריות. מה שעזר לו להצליח ככה זה ככל הנראה אלפי המחקרים שיצאו והראו את היעילות של תרגול מיינדפולנס בשלל תחומי חיים. במילים אחרות, מיינדפולנס זה לא רק למחבקי עצים. 

ראינו היום שההשפעות החיוביות של מיינדפולנס הן רחבות היקף- בבריאות נפשית, בבריאות פיזית, וגם בהשפעות רגשיות, חברתיות וקוגניטיביות. וזה היה רק על קצה המזלג. דיברנו גם על ההשפעות המוחיות של מיינדפולנס- כמו הפחתת פעילות באמיגדלה, האזור הרגשי של המוח, התעבות של הקורטקס הפרה-פרונטלי, שמעורב בשליטה רגשית, והפחתה בפעילויות ובקישוריות של המוח במנוחה- מה שמעיד על פחות נדידת מחשבות או אכילת סרטים, בלשון העם. אחרי שלקחנו בחשבון את הביקורת, הגענו למסקנה שמיינדפולנס הוא יעיל- ואם הייתן צריכות מחקר, כמוני, כדי להשתכנע ששווה לנסות- אז בעיני התשובה היא ברורה. כן כן וכן- תנסו. שמתי לכן בתיאור של הפרק כמה רעיונות מאיפה להתחיל. בסדנת חמלה-עצמית שתתחיל אחרי החגים נתרגל גם מיינדפולנס, כי הוא אחד היסודות לחמלה עצמית. אז זו גם יכולה להיות התנסות מעולה. ועוד עם מתי ליבליך! לחצו כאן לכל הפרטים (קוד קופון ל-40% הנחה במכירה מוקדמת: מוקדמת) ואנחנו ניפגש פה ממש עוד שבוע כדי לדבר על היישומים של מיינדפולנס בהורות.

אם נשארתן עם עוד מחשבות ושאלות בעקבות הפרק- אני כרגיל מזמינה אתכן לא להישאר איתן לבד. בתיאור הפרק צירפתי לכן קישור לדיון על הפרק בקבוצת הפייסבוק של מאמאדע, שם נוכל להמשיך לדבר ולחשוב יחד.

השארתי לכן בתיאור הפרק גם קישור לתמלול של הפרק למי שמעדיפה לקרוא, רשימה מלאה של המקורות המחקריים וגם קישור לקבוצת הוואצאפ השקטה של מאמאדע כדי שתוכלו להישאר מעודכנות במדעי ההורות. אה וכמובן כל הפרטים על סדנת חמלה עצמית וקוד קופון.

תודה לאופק פרחי העורך של הפודקאסט.

אנחנו ניפגש בפרק הבא

בטח יעניין אותך גם:

למה הם לא מקשיבים לך?​

סדרת הרצאות מבוססת-מחקר שתעזור לך להבין מה עומד מאחורי הצבת גבולות אפקטיביים ולמה ילדים זקוקים כדי להקשיב לך באמת.

ועכשיו במחיר השקה עד ה-10.7:

במקום 195 ₪
קוד קופון: מוקדמת

רוצה להישאר מעודכנת במדעי ההורות?

הנה בדיוק מה שתקבלי ממני דרך המייל:

⭐️ סיכום שבועי של תכנים ואירועים
⭐ סקירות בלעדיות של מחקרים חדשים
⭐ עדכון על הרצאות ופרקי פודקאסט חדשים
⭐ סדרות תוכן לבחירתך בנושאים שמעניינים אותך