הורות קשובה: גישה הורית ששווה להכיר

4 אוקטובר, 2025
גישות הוריות· גישות· well-being של הורים

מה קורה כשמכניסים מיינדפולנס לתוך ההורות? בפרק הזה נצלול אל גישת ההורות הקשובה (mindful parenting)- נכיר את היסודות שלה, נלמד מה המחקר מגלה על ההשפעות שלה על הורים ועל הקשר עם הילדים, ונבין למה ויסות רגשי הוא אולי המתנה הגדולה ביותר שמיינדפולנס יכול להעניק לנו כהורים. זו הזדמנות אמיתית לפתוח את הראש (והלב) לעוד דרך לראות ולחיות את ההורות שלך.

פרטים והרשמה לסדנת חמלה-עצמית להורים (קוד קופון: מוקדמת)

מחקרים על מיינדפולנס וויסות רגשי: 

מודל התהליך של ויסות רגשי (גרוס):
https://psycnet.apa.org/record/2001-05842-007

המודל הדו-שלבי של מיינדפולנס בוויסות רגשי:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37843512/

סקירה סיסטמטית ומטא-אנליזה מ-2024 על יעילות אסטרטגיות מבוססות-מיינדפולנס לוויסות רגשי:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40094043/

סקירה סיסטמטית ומטא-אנליזה מ-2019 על היעילות של מיינדפולנס לוויסות עצמי:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29578742/

סקירה מ-2017 על מיינדפולנס וויסות רגשי:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5337506/

 

מחקרים על מיינדפולנס בהורות:

המודל הקלאסי של הורות קשובה (דאנקן):
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2730447/

סקירה סיסטמטית ומטה-אנליזה מ-2021 על היעילות של התערבויות הורות קשובה:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34175531/

סקירה סיסטמטית של קוקריין מ-2024 על תוכניות להורים שמשלבות מיינדפולנס:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10777456/pdf/CD012445.pdf

סקירה סיסמטית מ-2019 על ההשפעה של התערבויות מיינדפונס להורים על סטרס הורי:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31244732/

סקירה סיסטמטית מ-2016 על היעילות של התערבויות הורות קשובה לשיפור well being של הורים וילדים:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27532143/

מטא-אנליזה מ-2021 על הקשר בין מיינדפולנס (כללי) להורות:
https://psycnet.apa.org/record/2021-79227-001

תמלול

ברוכות וברוכים הבאים לפודקאסט של מאמאדע, הורות מבוססת-מדע, אני מור הרפז ובפודקאסט הזה תקבלו גישה ישירה למחקר על הורות והתפתחות ילדים. היום אנחנו הולכות להמשיך לדבר על מיינדפולנס, אבל הפעם נתמקד בהורות. בפרק הקודם קיבלתן את הבסיס- מה זה מיינדפולנס, מאיפה הוא הגיע, איך חוקרים מיינדפולנס ומה ההשפעות שלו. בפרק הזה נתמקד ביישומים של מיינדפולנס בעולם ההורות, מה שנקרא הורות קשובה או mindful parenting ונבדוק האם להיות הורה קשוב, הורה mindful, באמת יכול לתרום להורות שלנו. יאללה, נתחיל.

 

אני רגע מיישרת קו למי שעברו עליה חיים שלמים מאז שהקשיבה לפרק הקודם. אז ככה- בפרק הקודם הגדרנו מיינדפולנס כמצב של התודעה שנובע מהבאת תשומת לב מכוונת ולא שיפוטית לרגע הזה- לתחושות הגוף, לרגשות ולמחשבות. בלי לפרש, בלי להביע דעה- רק להתבונן. המהות של מיינדפולנס היא בעצם ההיזכרות- לשים לב שהתודעה נודדת ולהחזיר אותה בעדינות לרגע הזה. מיינדפולנס מגיע מהבודהיזם אבל בשנות ה-70 המיינדפולנס פרץ אל העולם המערבי ועבר סוג של תהליך חילון והפך להיות סופר פופולרי. מה שעזר לו להצליח ככה זה ככל הנראה אלפי המחקרים שיצאו והראו את היעילות של תרגול מיינדפולנס כמעט בכל תחום שאפשר לחשוב עליו. בפרק הקודם דיברנו על המחקרים האלה ועל ההשפעות החיוביות של מיינדפולנס שעולות מתוכם. מבין שלל ההשפעות האלה היום אני רוצה להתמקד באחת, שבעיני סופר קריטית להורות שלנו והיא- ויסות רגשי.

 

איך מיינדפולנס תורם לוויסות רגשי?

מה זה ויסות רגשי? ויסות רגשי הוא היכולת שלנו לשנות את העוצמה של התגובה הרגשית שלנו וכמה זמן היא תימשך- בין אם בתגובה לגירוי חיצוני (הילדה שלי צועקת עלי, הבן שלי מצייר על הקיר) ובין אם בתגובה למצב פנימי (כאב כלשהו שאני מרגישה בגוף, מחשבות, דאגות, אמונות וכאלה).

לפי אחד המודלים התיאורטים של ויסות רגשי, רגש נוצר ב-4 שלבים:

  1. הכל מתחיל במצב כלשהו שמעורר רגש- למשל הבת שלי צועקת לי “מטומטמת”
  2. בשלב הבא אני מפנה את הקשב לגירוי שמעורר את הרגש, כלומר לצעקה של הבת שלי
  3. אחר כך אני עושה הערכה קוגניטיבית של המצב, למשל “זה ממש לא סבבה שהבת שלי קוראת לי מטומטמת” 
  4. ואז מגיעה התגובה רגשית או התנהגותית- למשל, אני זועמת וכועסת ואז צורחת עליה

 

בעצם, בכל אחד מהשלבים האלו אפשר להתערב כדי לווסת את הרגש.

  1. אפשר להימנע ממצבים מעוררי רגש- למשל, אם אני יודעת שהבת שלי מאבדת את זה כשהיא רעבה, אז לדאוג שתאכל בזמן לפני שהיא מגיעה לקצה. או להתרחק מהסיטואציה פיזית. כמובן, לא תמיד אפשר להימנע באופן מוחלט ממצבים מעוררי רגש, אבל ככל הנראה יש לנו יותר מרחב תמרון ממה שנדמה לנו.
  2. גם בשלב של הפניית הקשב יש מה לעשות- למשל, כשהבת שלי קוראת לי מטומטמת. אני יכולה לקחת נשימה עמוקה ולהתרכז רגע בתחושות של הבטן שעולה ויורדת עם כל נשימה, או לוקחת שלוק מים ומרגישה את המים הקרים בתוך הפה שלי. 
  3. אני יכולה להתערב גם בשלב השלישי של ההערכה הקוגניטיבית ולפרש אחרת את המצב, “הבת שלי עוברת תקופה קשה ומתוחה והיא מתה מרעב כרגע”. זו הרי הסתכלות אחרת מרק לחשוב על איך יכול להיות שהבת שלי הוציאה מילים כאלה מהפה שלה, ואיזו מין אמא אני שהבת שלי מרשה לעצמה לדבר אלי ככה.
  4. ולבסוף אני יכולה לווסת את התגובה הרגשית או ההתנהגותית שלי- להוריד את עוצמת הרגש, או להצליח להתאפק ולא לאבד את העשתונות בצרחות ואיומים.

 

מעניין להגיד שמחקרים מראים שהתערבויות בשני השלבים הראשונים- הימנעות ממצבים מעוררי רגש או הסטת הקשב- יעילות יותר וחסכניות יותר במשאבים קוגניטיביים בהשוואה להתערבויות מאוחרות יותר, כמו שינוי פרשנות. 

אסטרטגיות מבוססות-מיינדפולנס יכולות להתערב בכל אחד מהשלבים האלה ולתרום לויסות רגשי. איך זה בדיוק עובד? 

 

לפי מודל תיאורטי חדש יחסית, מיינדפולנס פועל על ויסות רגשי בשתי דרכים:

  1. ניטור, Monitoring, כלומר מודעות קשובה למה שקורה עכשיו
  2. קבלה, equanimity, כלומר חוסר שיפוטיות וקבלה של החוויה

 

ניטור נכנס בשלב של הפניית הקשב לגירוי מעורר הרגש- המטרה היא לא להסיח את דעתי ממה שקורה לי עכשיו, אלא להעביר את מוקד הקשב מהתוכן של החוויה (הבת שלי קראה לי מטומטמת) לאיך שאני חווה אותה- איזה תחושות פיזיות מתעוררות בי, מה קורה לנשימה שלי, האם היא נעשית מהירה יותר? שטוחה יותר?, איזה מחשבות עוברות לי בראש, איזה רגשות? בלי לנתח ולפרשן, פשוט להתבונן. שימו לב שזו לא הסחת דעת, סטייל ללכת לטלפון או לראות סדרה בנטפליקס, זו פשוט התמקדות באיכויות אחרות של החוויה- במה קורה לי עכשיו, מבלי ללכת לפרשנויות וכו’. 

קבלה נכנסת בשלב של ההערכה הקוגניטיבית. למשל במקום להתחיל לאכול לעצמי את הראש על איזו אמא גרועה אני ואיזו ילדה נוראית יש לי, או אפילו להסביר לעצמי שהבת שלי בתקופה קשה וכו’, אני פשוט אומרת “איזה רגע מחורבן, רגע של סבל. זה בסדר לכעוס, זה בסדר להרגיש עצובה. מותר לי”. בעצם, מדובר בעמדה של קבלה או חמלה כלפי הרגש שמתעורר אצלי.

לפי המודל, השילוב בין שני הרכיבים האלה, הקבלה והוויסות, הוא זה שמאפשר למיינדפולנס להועיל באמת לויסות רגשי.

 

זו התיאוריה- האם היא עובדת גם הלכה למעשה?

 קודם כל, שאלה שצריך לשאול כאן היא- איך בדיוק מודדים ויסות רגשי? אחת הדרכים היא להזמין אנשים למעבדה ובשלב הראשון לחשוף אותם לגירוי מעורר רגש, כמו תמונה, סרטון, טקסט וכו’. למשל, תדמיינו שנותנים לכן לצפות בנאום של פוליטיקאי שמביא לכן את העצבים, או בסרטון מרגש של פצוע מלחמה שהשתקם. אחר כך, נותנים לנבדקים שנחשפו לגירוי מעורר הרגש, הוראות ברורות איך לווסת את התגובה שלהם- כאן יכולות להיכנס אסטרטגיות מבוססות-מיינדפולנס כמו לשים לב לנשימה או לתחושות הגוף, להתבונן ברגש שעולה בלי לשפוט “זה בסדר להרגיש ככה” . אחרי שהנבדקים צפו בגירוי הרגשי וקיבלו או לא קיבלו הנחיה איך לווסת את עצמם, בשלב הבא מודדים את התגובה שלהם- אם דרך דיווח עצמי של הנבדקים על עוצמת הרגש שלהם, אם דרך מדדים פיזיולוגיים כמו קצב הלב או דרך ההתנהגות, למשל כמה זמן התמידו במשימה מתסכלות. וככה בעצם אפשר לבדוק את היעילות של אסטרטגיות מבוססות מיינדפולנס בהשוואה לאסטרטגיות ויסות אחרות.

השנה יצאה סקירה סיסטמטית שניתחה 110 מחקרים בסגנון כדי לבדוק האם אסטרטגיות מבוססות-מיינדפולנס הן באמת יעילות בויסות רגשי. והתשובה היא כן- אסטרטגיות מבוססות-מיינדפולנס מפחיתות תגובתיות רגשית, פיזיולוגית והתנהגותית. כן חשוב להדגיש שמדובר במחקרים ניסויים, כלומר מחקרים שנערכו בתנאי מעבדה- לא בטוח שמה שקורה במעבדה בצורה מבוקרת, יקרה גם בחיים האמיתיים באותו אופן בדיוק. אבל הממצאים האלה בהחלט מחזקים את המסקנה שאם נתרגל מיינדפולנס באופן קבוע, והאסטרטגיות האלו יהיו זמינות לנו יותר ביומיום- יש מצב טוב שנצליח לווסת את הרגשות שלנו בצורה טובה יותר גם בזמן אמת. 

בהורות, יש כל כך הרבה סיטואציות שלחוצות לנו על הרגש ובעוצמות כל כך גבוהות ובהרבה מקרים אין לנו לאן לברוח- בכל זאת מישהו צריך להאכיל ולהסיע ולהשכיב את הילדים האלו לישון. כך שוויסות רגשי הוא באמת באמת יכולת קריטית. ואם מיינדפולנס יכול לעזור בזה, ונראה שהוא בהחלט יכול, אז בואו נתרגל מיינדפולנס. זה לא כזה מסובך.

ובנימה זו, אני רוצה להזמין אתכן ללמוד מיינדפולנס וחמלה ביחד איתי. אחרי החגים תיפתח לראשונה במאמאדע סדנת חמלה-עצמית להורים– בסדנה הזו נלמד לזהות דפוסים מכאיבים של ביקורת עצמית ונבין איך לעבוד איתם, נתרגל אסטרטגיות שיעזרו לנו ברגעי קצה בהורות ובעיקר נלמד לראות את עצמנו ואת הילדים שלנו בעיניים טובות- לא בתיאוריה, בתכלס, דרך תרגולים מבוססי-מחקר. תהיה גם קבוצת וואצאפ עם תרגול יומי של 3 דקות- הרי למי אין 3 דקות ביום? ולא פחות ולא יותר, את הסדנה תעביר אחת המורות הגדולות בישראל למיינדפולנס וחמלה, מתי ליבליך. כי תמיד חשוב לי להביא אליכן (וגם אלי תכלס) את הכי הכי הכי. מיינדפולנס הוא אחד היסודות לחמלה עצמית, ובסדנה נקדיש שיעור שלם למיינדפולנס, שכמובן ימשיך ללוות אותנו לאורך הסדנה. הסדנה עכשיו, לרגל ההשקה ב-40% הנחה- לחצו על הקישור לפרטים והרשמה (קוד הקופון: מוקדמת*.

בואו נחזור למחקרים. עד עכשיו דיברנו על ויסות רגשי, שהוא אמנם יכולת קריטית בהורות, אבל לא דיברנו על מיינדפולנס בהורות פר-סה. וכן, יש תחום מחקר שלם על מיינדפולנס בהורות. ועכשיו אני רוצה שנצלול אליו.

רוצה להישאר מעודכנת במדעי ההורות?

כל המחקרים, ההרצאות והדיונים החכמים ארוזים יפה אצלך במייל

הורות קשובה: מיינדפולנס  בהורות

זוכרות את ג’ון קבט זין מהפרק הקודם, זה שהביא את המיינדפולנס למערב? אז הוא גם זה שהביא את המיינדפולנס להורות. הוא קרא לזה הורות קשובה, או באנגלית mindful parenting. זוכרות גם את ההגדרה של מיינדפולנס? הבאת תשומת לב באופן מכוון ולא שיפוטי לרגע הזה? אז ההגדרה של הורות קשובה היא די דומה- הבאת מודעות ותשומת לב באופן מכוון, לא שיפוטי ולא תגובתי לילד ברגע הזה. יש כמה מודלים של הורות קשובה, והיום בחרתי לספר לכן על המודל הכי נפוץ מביניהם. פיתחה אותו חוקרת בשם לריסה דאנקן. לפי המודל, הורות קשובה כוללת 5 רכיבים:

 

  1. הקשבה בתשומת לב מלאה לילד– ככל שנהיה קשובות יותר לילדים שלנו כך נוכל לקלוט בצורה מדויקת יותר את מה שהם מנסים לתקשר לנו. ולא מדובר כאן רק במילים שהילד אומר, אלא גם בטון הדיבור, בהבעות הפנים ובשפת הגוף.
  2. קבלה לא שיפוטית של עצמי ושל הילד שלי– קבלה כזאת מאפשרת לנו לוותר על ציפיות לא מציאותיות, לגבש כללים וגבולות שבאמת תואמים לילד ולנו ולא לאיזה אידיאל לא מושג. יש כאן גם קבלה של החוויה ההורית, אתגרים וטעויות הם הרי חלק בלתי נפרד מהדיל. הקבלה הזו מאפשרת לנו לא להיכנס לדפוסי חשיבה אוטומטים של מה צריך ומה אמור- אלא לקבל ולעבוד עם מה שיש.
  3. מודעות רגשית לעצמי ולילד– ברגע שאנחנו מזהות את הרגשות של הילדים שלנו אנחנו יכולות להגיב באופן יותר מותאם ופחות על אוטומט. אם הבת שלי צורחת עלי “מטומטמת”- אני יכולה להתייחס רק לעצם האמירה ולהתחרפן בצעקות בעצמי (סיפור אמיתי, אגב). אבל אני יכולה גם להיות במודעות לזה שהבת שלי בתקופה קשוחה של פחדים וגם במודעות לעצמי- לא ללכת למקומות של “אם הבת שלי מדברת אלי ככה, נכשלתי באמהות שלי”. ואז, מתוך המודעות הרגשית הזו, אני יכולה להגיב בצורה יותר מודעת ופחות על אוטומט. זה לא אומר שאני אקבל כל התנהגות, ממש לא, אלא שאני אגיב מתוך עמדה שמודעת גם לעולם הרגשי שלה וגם לשלי.
  4. ויסות עצמי ביחסים עם הילד– הכוונה כאן היא ליכולת לווסת את הרגשות שלנו, להיות בשליטה עצמית ופחות להגיב על אוטומט כשהילדים שלנו לוחצים לנו על כל הכפתורים. היכולת לשלוט ולווסת את התגובות הרגשיות שלנו, מאפשרת לנו לבחור אסטרטגיית התמודדות יותר מיטיבה ואדפטיבית לסיטואציה.
  5. חמלה לעצמי ולילד– להיות יותר סלחניות אל מול מאמצי ההורות שלנו, פחות להאשים, לשפוט ולקטול את עצמנו. וגם חמלה לילד- לראות אותו בעיניים טובות גם כשיוצא לו עקום.

 

אז בקצרה: הורות קשובה הוא תהליך הורי שבו הורים עושים הכי טוב שהם יכולים כדי להיות בקשב, במודעות, בקבלה לא שיפוטית וחמלה ובויסות עצמי- גם כלפי עצמם, גם כלפי הילד וגם כלפי האינטראקציה ביניהם. 

 

יש כאן בעצם שני תהליכים:

  1. תהליך תוך-אישי של ההורה מול עצמו- מודעת לעצמו וחמלה לעצמו
  2. ותהליך בין-אישי של ההורה מול הילד ומול האינטראקציה ביניהם

לפי המודל, הורות קשובה מובילה להורות מיטיבה יותר, ליחסים טובים יותר במשפחה ול-well-being הורי גבוה ביותר. וכל אלו מובילים לתוצאות התפתחותיות טובות יותר אצל הילד. 

 

האם המודל הזה עומד גם במבחן המציאות? בואו נגלה

כמו במחקרי מיינדפולנס אחרים- גם בהקשר של הורות קשובה יש לנו שני סוגים של מחקרים:

  1. משפחה אחת היא מחקרים מתאמיים שבודקים מה מאפיין הורים שמקבלים ציונים גבוהים (או נמוכים) בהורות קשובה. הורות קשובה נמדדת דרך שאלונים שההורים ממלאים, או הילדים שלהם (אם הם גדולים מספיק) ויש גם מחקרים שמשתמשים בתצפיות- כלומר צופים בהורה באינטראקציה עם הילד ומעריכים עד כמה הוא mindful בהורות. במחקרים כאלה החוקרים בודקים את הקשר בין הציונים של ההורים בהורות קשובה (mindful parenting) לבין כל מיני מדדים כמו איכות ההורות, איכות היחסים בין ההורה לילד, התפתחות הילד ועוד.
  2. משפחה שנייה של מחקרים היא מחקרי התערבות- חוקרים פיתחו תוכנית מבוססת-מיינדפולנס ממוקדות להורים ובמחקרים בודקים את ההשפעות של תוכניות כאלו על כל מיני מדדים. תכניות כאלה נמשכות לרוב 6-8 שבועות עם פגישה שבועית של שעה וחצי.

 

ומה אנחנו יכולות ללמוד ממחקרים כאלה? אפשר לחלק את הממצאים לשלוש: השפעה על ההורים, השפעה על ההורות ויחסי הורה-ילד והשפעה על התפתחות הילד. הממצאים שאציג מבוססים על כמה מטא-אנליזות שיצאו בשנים האחרונות. כדי לא להסתבך עם ניסוח מסורבל, אני אקרא להורים שקיבלו ציונים גבוהים בהורות קשובה הורים קשובים- בין אם בעקבות השתתפות בתוכנית הורות קשובה, או פשוט סתם ככה. 

  1. השפעות על ההורים– הורים קשובים יותר מראים פחות תסמיני דיכאון וחרדה ומדווחים על פחות סטרס הורי וסטרס בכלל. כלומר המצב הנפשי שלהם טוב יותר. הורים קשובה גם פחות עסוקים בביקורת עצמית, ברומינציות (מה שנקרא בשפת העם, אכילת סרטים) ויש להם חמלה-עצמית גבוהה יותר. בנוסף, הם יותר אופטימיים ויש להם יחסים חברתיים טובים יותר.
  2. השפעות על ההורות- הורים קשובים יותר נוטים לתת חום, תמיכה ואוטונומיה לילדים וגם להיות יותר עקביים וחיוביים- התנהגות שנכנסות תחת המטריה של סגנונות הורות חיוביים. הורים קשובים פחות נוטים יותר לאמץ סגנונות הורות שליליים- כמו הורות מתירנית, שליטה פסיכולוגית, שליטה פיזית וכו’. בנוסף, הורים שהשתתפו בתוכניות של הורות קשובה מראים שיפור ביחסי הורה-ילד ואינטראקציות הורה-ילד חיוביות יותר. כל זה מסתדר עם ההשערה שהורות קשובה מקושרת לשיפור בויסות רגשי ובתפקודים ניהוליים- כל מה שעוזר לנו לא לפעול על אוטומט ולהגיב (אם בכלל) ממקום יותר מודע ומווסת.
  3. השפעות על התפתחות הילד– כאן הממצאים לא עקביים. חלק מהמחקרים מראים יתרונות- למשל, ילדים להורים שהשתתפו בתוכניות הורות קשובה הראו ירידה בתוקפנות, בתגובתיות הרגשית שלהם ופחות בעיות התנהגות. אבל מחקרים אחרים לא מצאו אפקטים מובהקים. לכן אי אפשר לומר בוודאות שהורות קשובה משפיעה לטובה על התפתחות הילד, לפחות מהמחקרים שקיימים היום.

 

ושכחתי לומר שהורים שהשתתפו בתוכניות של הורות קשובה, גם הראו עלייה במדד הקשיבות ההורית שלהם- כך שלפני כל ההשפעות האחרות, אנחנו יכולות להגיד שהתוכניות האלה כן מקיימות את המטרה המרכזית שלהם- לטפח הורות קשובה. 

הערה חשובה- במטא-אנליזה שיצאה לא מזמן נמצא שההורים שמראים שיפור במדד ההורות הקשובה הם הורים לילדים עם התפתחות תקינה. הורים לילדים עם צרכים מיוחדים לא הראו שיפור בהורות קשובה, מה שאולי אומר שצריך לעשות התאמות בתכנית כדי להתאים אותה לצרכים ולדרישות של הורות כזו. ולמי שלא יודעת, בכספת ההרצאות של מועדון מאמאדע+ תוכלו למצוא סדנת הורות קשובה, מיינדפולנס בהורות, שהעבירה בזמנו פרופסור נורית ירמיה. 

אגב, לאבות שמקשיבים לי עכשיו- נמצא שתוכניות הורות קשובה משפיעות יותר על אבות מאשר על אמהות. מחקרי עבר הראו שבאופן כללי אמהות מקבלות ציונים גבוהים יותר בהורות קשובה, כך שיכול להיות שאבות מושפעים יותר בגלל שנקודת הפתיחה שלהם הייתה נמוכה יותר בהשוואה לאמהות. אבל יש ממש מעט מחקרים כדי לקבוע בוודאות.

כמו במחקרים הכלליים יותר על מיינדפולנס, גם למחקרים על מיינדפולנס בהורות יש מגבלות, אפילו יותר כי יש הרבה פחות מחקרים על מיינדפולנס בהורות בהשוואה לעשרות אלפי המחקרים על מיינדפולנס כללי. אז מה המגבלות? הורות קשובה נמדדת בדרכים שונות, אין מחקרי אורך שעוקבים אחרי השינויים לאורך זמן כך שאנחנו לא יודעות בוודאות עד כמה ההשפעות ארוכות טווח. בנוסף, אין ניטור של תרגולי הבית- מה הורים באמת מתרגלים מחוץ למפגשים בתוכנית, האם מספיק רק להיות נוכחת במפגשי התוכנית? האם יעיל יותר לתרגל כל יום? פעם בשבוע? בקיצור, איך היישום שלי בבית משפיע על התוצאות. בנוהל, המדגמים לרוב קטנים ומערביים- תוכנית התערבות שנמשכת 6-8 שבועות זה עסק יקר ומורכב וקשה, יקר ומסובך לעשות מחקר עם מדגמים גדולים. חוצמזה, יש מחקרים על הורות קשובה שאין בהם אפילו קבוצת ביקורת להשוואה. אנחנו יודעות מה השתנה אצל הורים לפני ואחרי שהשתתפו בתוכנית הורות קשובה, אבל לא יודעת עד כמה זה שונה משינויים שקורים בתוכניות הורות אחרות, למשל. בקיצור, אנחנו צריכות מחקרים גדולים ואיכותיים יותר כדי להבין האם וכיצד המיינדפולנס מוסיף ערך ממשי מעבר להדרכת הורים רגילה.

 

האם תרגול מיינדפולנס באופן כללי משפיע על ההורות?

יש עוד שאלה שחשוב לשאול- סבבה אפשר ללמוד ולתרגל הורות קשובה ולראות השפעות חיוביות, אבל מה אם אני מתרגלת מיינדפולנס לאו דווקא בהקשרי ההורות? בהינתן כל היתרונות של מיינדפולנס – פחות סטרס, יותר ויסות רגשי, פחות ביקורת עצמית – למה שזה לא יביא גם להשפעה חיובית על ההורות?

יש מטא-אנליזה מ-2011 שניתחה 30 מחקרים מתאמיים, לא מחקרי התערבות. הם מצאו קשר חיובי בין מיינדפולנס לבין הורות קשובה- כלומר הורים שקיבלו ציונים גבוהים יותר במדדים של מיינדפולנס, קיבלו ציונים גבוהים יותר במדדים של הורות קשובה. נראה שהורים עם מיינדפולנס גבוה  נוטים להשתמש במיומנויות המיינדפולנס שלהם בהורות. כך שגם אם לא למדת הורות קשובה באופן מפורש, אם את מתרגלת מיינדפולנס סיכוי גבוה יותר שאת גם אמא קשובה יותר באופן טבעי. 

במטא-אנליזה נמצא גם שהורים עם רמות מיינדפולנס גבוהות מראים יותר התנהגויות של הורות חיובית, כמו הפגנת חום, תמיכה, סמכותיות וכו’, ופחות התנהגויות של הורות שלילית, כמו עוינות, כפיה, מתירנות, הגנת-יתר ושליטה פיזית. אבל חשוב לציין שהאפקטים היו די קטנים.

בעיני אלו ממצאים משמעותיים- כי תוכניות מיינדפולנס כלליות נגישות יותר מתוכניות מיינדפולנס ספציפיות להורים, כך שרק דרך שיפור המיינדפולנס שלי אני יכולה להוביל להשפעות חיוביות על ההורות שלי.

מזכירה שמדובר כאן במחקרים מתאמיים- יש קשר בין להיות mindful לבין הורות חיובית יותר, אבל זה לא אומר שעצם זה שאני mindful, אז זה יגרום להורות שלי להיות חיובית יותר. בנוסף, אלו לא מחקרי אורך- כלומר הם בדקו קשר בין מיינדפולנס להורות בנקודת זמן אחת בחיים ולא לאורך זמן. וחוצמזה שרוב המדדים מתבססים על הדיווחים של ההורים, מה שמועד להטיות מן הסתם.

 

ועכשיו, אני חושבת שהגיע הזמן לסכם

בפרק הקודם למדנו מה זה מיינדפולנס, איך חוקרים אותו ומה היתרונות שלו לכמעט כל תחום בחיים. בפרק הזה התמקדנו במיינדפולנס בהורות. פתחנו את הפרק בויסות רגשי, שזו בעצם היכולת שלנו לשנות את עוצמת התגובה שלנו לגירוי רגשי וכמה זמן היא נמשכת. דיברנו על ארבעת השלבים שבהם נוצר רגש: מצב מעורר רגש, הפניית הקשב לגירוי מעורר הרגש, פרשנות של המצב ולבסוף תגובה רגשית והתנהגותית. ראינו גם שאפשר להתערב בכל אחד מהשלבים האלה כדי לווסת את הרגש ודיברנו על איך מיינדפולנס יכול לעזור. אז איך הוא יכול לעזור? לפי אחד המודלים, מיינדפולנס עוזר בשתי דרכים. דרך ניטור וקבלה. ניטור הוא עצם הפניית הקשב מהתוכן של החוויה לאיך שאני חווה אותה- בגוף, ברגש, במחשבות. בלי לנתח ולפרשן. קבלה היא עמדה של קבלה וחמלה כלפי הרגש שמתעורר אצלי, “זה בסדר להרגיש ככה”.וראינו שזה אכן עובד- במחקרי מעבדה אסטרטגיות מבוססות-מיינדפולנס אכן נמצאו כתורמות לויסות רגשי. הקדשנו כל כך הרבה זמן לויסות רגשי בגלל שבאמת מדובר באחת היכולות היסודיות בהורות שלנו.

ומשם עברנו לדבר על מיינדפולנס בהורות פר-סה. הכרנו את המודל של דאנקן להורות קשובה- לפיו הורות קשובה היא תהליך הורי שבו הורים עושים הכי טוב שהם יכולים כדי להיות בקשב, במודעות, בקבלה לא שיפוטית וחמלה ובויסות עצמי- גם כלפי עצמם, גם כלפי הילד וגם כלפי האינטראקציה ביניהם. ואכן, מחקרים הגיעו לתוצאות מבטיחות. הורים קשובים יותר נמצאים במצב נפשי טוב יותר, ההורות שלהם חיובית יותר והיחסים שלהם עם הילדים טובים יותר. ההשפעות על התפתחות הילד לא עקביות נכון להיום. עם זאת, חשוב לזכור שלמחקרים האלו יש לא מעט מגבלות, כפי שציינתי כמה וכמה פעמים לאורך הפרק. ומעבר ללמידה ותרגול של הורות קשובה, ראינו שמספיק רק לתרגל מיינדפולנס כדי לראות השפעות חיוביות על ההורות. 

והמסקנה מכל הפרק הזה? תתרגלו מיינדפולנס :) סתם, זה לא חובה ולא בהכרח מתאים ומתחבר לכולם, אבל נראה לי שסיפקתי כאן מספיק עדויות ששווה לכל הפחות לנסות. ואם יש לכן חשק להתחיל- אני מזמינה אתכן שוב לסדנת חמלה-עצמית להורים שתתחיל אחרי החגים, שבה נלמד גם לתרגל מיינדפולנס וגם נקבל כלים מבוססי-מחקר להפסיק לצלוב את עצמנו בביקורת ולראות את עצמנו (ואת הילדים שלנו) בעיניים טובות. לא בנפנופי ידיים, אלא על אמת, דרך תרגול פרקטי! לחצו כאן לכל הפרטים (קוד קופון ל-40% הנחה: מוקדמת)

אם נשארתן עם עוד מחשבות ושאלות בעקבות הפרק- אני כרגיל מזמינה אתכן לא להישאר איתן לבד. בתיאור הפרק צירפתי לכן קישור לדיון על הפרק בקבוצת הפייסבוק של מאמאדע, שם נוכל להמשיך לדבר ולחשוב יחד.

השארתי לכן בתיאור הפרק גם קישור לתמלול של הפרק למי שמעדיפה לקרוא, רשימה מלאה של המקורות המחקריים וגם קישור לקבוצת הוואצאפ השקטה של מאמאדע כדי שתוכלו להישאר מעודכנות במדעי ההורות. אה וכמובן כל הפרטים על סדנת חמלה עצמית וקוד קופון.

תודה לאופק פרחי העורך של הפודקאסט.

אנחנו ניפגש בפרק הבא

בטח יעניין אותך גם:

למה הם לא מקשיבים לך?​

סדרת הרצאות מבוססת-מחקר שתעזור לך להבין מה עומד מאחורי הצבת גבולות אפקטיביים ולמה ילדים זקוקים כדי להקשיב לך באמת.

ועכשיו במחיר השקה עד ה-10.7:

במקום 195 ₪
קוד קופון: מוקדמת

רוצה להישאר מעודכנת במדעי ההורות?

הנה בדיוק מה שתקבלי ממני דרך המייל:

⭐️ סיכום שבועי של תכנים ואירועים
⭐ סקירות בלעדיות של מחקרים חדשים
⭐ עדכון על הרצאות ופרקי פודקאסט חדשים
⭐ סדרות תוכן לבחירתך בנושאים שמעניינים אותך