“אמא, משעמם לייייי!”: מה יש למדע להגיד על שעמום?

2 נובמבר, 2025
התפתחות רגשית חברתית· גישות

גם הילדים שלך מתלוננים בלי סוף שמשעמם להם? מה את אמורה לעשות במצבים האלה- לצאת במבצע לחיסול השעמום? או דווקא לתת להם להשתעמם בשקט? בפרק הזה נצלול אל תופעת השעמום- נבין למה ומתי משעמם לנו, נבדוק האם שעמום הוא דבר טוב או רע ונפצח אחת ולתמיד את המיתוס על שעמום ויצירתיות. וכמובן נתמקד בילדים- נגלה איך שעמום מתפתח, למה יש ילדים שמשתעממים יותר מאחרים, ולמה כל כך משעמם בבית ספר. 

בואי להבין לעומק מה עומד מאחורי המשפט “אמא משעמם לי!!!” כדי שתוכלי באמת לעזור לילדים שלך להתמודד עם שעמום.

מחקרים של שעמום במבוגרים:

פרק על שורשי השעמום (פרק 17) מתוך הספר האבולוציה של הרגשות:
https://academic.oup.com/edited-volume/56886

סקירה מ-2018 על מחקרי שעמום- הידוע והלא ידוע:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28352947/

מחקר מ-2014 שהראה שהרבה אנשים מעדיפים לחשמל את עצמם על פני שעמום:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4330241/

מטא-אנליזה מ-2023 על הקשר בין שעמום לשימוש במסכים:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2451958823000465

מחקר מ-2014 שהשתמש במטלת כתיבה ומצא ששעמום מעודד יצירתיות:
https://psycnet.apa.org/record/2014-19753-005

סקירה על הקשר בין שעמום ליצירתיות:
https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/rev3.3470

מאמר מ-2024 על שעמום כהיעדר סוכנות (agency), כולל כלי מדידה חדש:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36942352/

 

מחקרים על שעמום אצל ילדים

מאמר מ-2024 שמציג מודל ביו-אקולוגי להתפתחות של שעמום:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39155500/

מחקר שבדק את הקשר בין תכונת השעמום בילדות המוקדמת לבין ויסות-עצמי, אסטרטגיות התמודדות וקשר הורה-ילד:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38581758/

מאמרים על הקשר בין שעמום לבית ספר:
https://psycnet.apa.org/record/2007-18469-008
https://eric.ed.gov/?id=EJ1272590

מחקר איכותני מ-2020 על השקפות של ילדים בנוגע לחווית השעמום:
https://dl.acm.org/doi/10.1145/3392063.3394414

מחקר שמצא עלייה ברמת השעמום אצל מתבגרים בין השנים 2008 ל-2017:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31711838/

תמלול

ברוכות וברוכים הבאים לפודקאסט של מאמאדע, הורות מבוססת-מדע, אני מור הרפז ובפודקאסט הזה תקבלו גישה ישירה למחקר על הורות והתפתחות ילדים.

היום אנחנו הולכות לדבר על נושא סופר מעניין- שעמום. כן, זה מפתיע לגלות עד כמה זה מעניין ללמוד על שעמום, וסלחו לי על בדיחת האבא. באיזשהו מקום לכולנו יש חרדה משעמום, ועוד נדבר על זה, אבל בשנים האחרונות אנחנו שומעות יותר ויותר על מתנת השעמום- כמה זה חשוב לתת לילדים להשתעמם, ששעמום הוא המקום שבו נולדים כל הרעיונות הכי טובים והכי יצירתיים. בפרק הזה אתן תראו שלפעמים שעמום אכן יכול להיות מתנה, אבל במקרים אחרים שעמום רחוק מאוד מלהיות מתנה. 

אז מה מחכה לכן בפרק? נבין מה זה בכלל שעמום, נשאל האם שעמום הוא דבר טוב או דבר רע, נברר אחת ולתמיד האם שעמום באמת מעודד יצירתיות, וכמובן נתמקד בילדים שלנו- נבין איך שעמום מתפתח ולמה יש ילדים שמשתעממים יותר או משתעממים פחות. וכמובן, איך לא, נפצח את הקשר הכמעט טבעי בין שעמום לבית ספר. אז במקום ליפול לסיסמאות, אנחנו הולכות להכיר לעומק את הדקויות הניואנסים של תופעת השעמום, כך שנוכל למצוא אסטרטגיות יעילות באמת לעזור לילדים שלנו להתמודד איתו 

ובנימה אישית- אני לא חושבת שהיה פרק בפודקאסט שחידש לי כמו הפרק הזה, עפתי באוויר מה שנקרא. מקווה שגם אתן תעופו איתי. בואו נתחיל

 

אז למה שעמום?

אני רוצה לפתוח את הפרק הזה עם שיתוף קטן. יש לי שני ילדים, לכל אחד מהם טמפרמנט שונה לחלוטין. הקטן יכול להעסיק את עצמו שעות כמעט מרגע שנולד, ולעומתו, הגדולה מתקשה בזה הרבה יותר, גם היום כשהיא בת 6.5. אני לא זוכרת איפה נתקלתי בפעם הראשונה ברעיון ששעמום הוא דבר טוב, שאל לנו לגזול מהילדים שלנו את מתנת השעמום, אבל מה שבטוח שמעתי אותו עשרות פעמים. והאמת שלגמרי אימצתי את זה. בכל פעם שהבת שלי התלוננה שמשעמם לה, אמרתי לה שזה בסדר גמור להשתעמם, שאין בזה שום בעיה, להפך, מכאן מגיעים כל הרעיונות הטובים. האמנם? אחרי עשרות שעות של קריאת מחקרים גיליתי את מה שאני לרוב מגלה אחרי עשרות שעות של קריאת מחקרים- המציאות מורכבת יותר מסיסמאות. לתופעת השעמום יש הרבה דקויות וניואנסים- שרק היכרות איתם יכולה לאפשר לנו מענה מותאם לילדים שלנו, ותכלס גם לעצמנו. כי וואלה, לא חסרים רגעי שעמום גם בהורות (היוש משחקי דימיון). 

ואחרי כל הבילד-אפ, שלא לומר הספויילרים, בואו נתחיל באמת- ובסוף נראה לאיזה מסקנות תגיעו אתן. 

 

פרדוקס השעמום: שעמום זה טוב או רע?

האם אתן ידעתן ששעמום מוגדר כרגש? האמת שמעולם לא הקדשתי לזה מחשבה, אבל אם הייתן שואלות אותי לפני שבועיים מה זה שעמום כנראה שלא הייתי עונה לכן- זה רגש. אז כן, שעמום הוא רגש. לא סתם רגש, אלא רגש שלילי. ולמרות שרגש השעמום הוא סופר נפוץ, כמעט ולא הקדישו לו מחקר, בטח ביחס לרגשות השליליים האחרים. ככה סתם כדי לסבר את האוזן- עד שנת 2020 יצאו קרוב ל-5000 מחקרים על שעמום, לעומת 180K מחקרים על פחד ו-42K מחקרים על כעס. 

מהמחקרים שכן קיימים אנחנו לומדות ששעמום מקושר להרבה השלכות שליליות: אנשים משועממים נוטים יותר לרצות לפגוע בעצמם ובאחרים ולהשתמש באלכוהול או סמים. מה שנקרא, למות משעמום, ליטרלי. הם גם סובלים יותר מתסמינים פסיכולוגים שליליים כמו דיכאון, חרדה והתמכרויות. 

מה שמעלה את השאלה: אז למה? למה צריך את השעמום הזה? הרי אם הרגש הזה שרד כל כך הרבה שנים של אבולוציה- אמורה להיות לזה סיבה מספיק טובה, לא? זה באג או פיצ’ר?

אפשר לחשוב על רגשות כסוג של אינפורמציה- הם מסמנים לנו משהו. רגשות שליליים הם כמו תמרור עצור, מסמנים לנו שיש בעיה כלשהי בסביבה. לעומת זאת, רגשות חיוביים הם כמו רמזור ירוק, מסמנים לנו שהכל טוב. האינפורמציה שהרגשות שלנו מעבירים אלינו עוזרת לנו לשרוד, להתרבות ולשגשג. הדוגמא הקלאסית היא כמובן פחד- איך נדע להימנע מסכנות או להגיב אליהן בלי לפחד?

אז איזו אינפורמציה בדיוק שעמום נותן לנו? שעמום עונה על השאלה הבאה: האם אנחנו נמצאות באינטראקציה פרודוקטיבית ובעלת משמעות עם הסביבה שלנו? מה שמוביל אותנו לשתי סיבות מרכזיות למה משעמם לנו: 

 

  1. הסיבה הראשונה היא חוסר התאמה קשבית– במילים פשוטות, הכוונה היא לקושי להפנות את הקשב שלנו. וזה לרוב קורה בשני מצבים- או שקל לנו מדי, מה שנקרא תת-גירוי, או שקשה לנו מדי, מה שנקרא גירוי יתר. תחשבו על ילדים בבית ספר- יש כאלה שמשעמם להם כי הם לא מצליחים לעקוב אחרי החומר, ויש כאלה שמשעמם להם כי החומר ממש קל להם. אפס אתגר. השעמום כרגש שלילי כמו עוצר אותנו ואומר: “הלו, מה שאת עושה עכשיו זה לא לרמתך, חפשי לך אתגר שבאמת תואם את היכולות שלך”. וזו בהחלט אינפורמציה חשובה. 
  2. הסיבה השנייה למה משעמם לנו היא היעדר משמעות אישית– אם אני מבקשת מהבת שלי לסדר אחריה ואין לזה שום משמעות אישית עבורה (חוץ מלבאס את אמא), סידור הבית יהיה בשבילה משעמם. אם יש לזה משמעות עבורה- נגיד היא מבינה שככה אח שלה לא יגע לה בדברים, או שככה היא תדע למצוא את הדברים שלה בקלות כשתצטרך, או שיהיה לה מקום נעים לשחק עם החברה שבאה אליה- אז זה כבר משהו אחר, עכשיו לסידור הבית יש משמעות אישית עבורה. 

 

אנחנו כבר רואות כאן שתי דרכים להתגבר על שעמום: להתאים את הפעילות ליכולות שלנו או של הילדים ולהטעין אותה במשמעות. אני חושבת שזה גם עוזר להבין די טוב למה לא מעט פעמים משעמם לנו עם הילדים- הפעילויות איתם לרוב מתחת, אם לא הרבה מתחת, ליכולות שלנו. אבל כאן נכנס רכיב המשמעות- אנחנו יודעות כמה הזמן יחד משמעותי לקשר שלנו איתם, להתפתחות שלהם- וכל זה מטעין את הפעולה הזו במשמעות. ואז פחות משעמם לנו. אז הנה טריק קטן כשאתן משתעממות עם הילדים- תזכירו לעצמכן את המשמעות של הזמן הזה. לחילופין, תכוונו את הפעילויות למשהו שכן תואם ליכולות שלכן, אם כי זה יחסית מאתגר עם קטנטנים. 

אז אפשר לומר ששעמום הוא רגש שלילי שמכוון אותנו לפעילויות מאתגרות במידה הנכונה ובעלות משמעות עבורנו, ומרחיק אותנו מפעילויות שהן לא כאלה. כך שאפשר לומר שלשעמום יש פוטנציאל למקסם הזדמנויות לחקירה, לגילוי וללמידה אופטימלית.

אבל כאן אנחנו חוזרות לפרדוקס שלנו- אם שעמום הוא רגש כל כך שימושי ואדפטיבי, איך יכול להיות שהוא מעורב בטווח כל כך רחב של בעיות- מצב נפשי רעוע, שימוש באלכוהול וסמים, כעס, תוקפנות, בולמוסי אכילה, דחיינות. להמשיך?

יש מחקר קצת הזוי שבו הושיבו אנשים בחדר בלי כלום במשך רבע שעה, במטרה לגרום להם להשתעמם. הדבר היחיד שהיה שם בחדר זה שוק חשמלי, כלומר הם יכלו לתת לעצמם שוק חשמלי קל אבל כואב. 67% מהגברים במחקר העדיפו לתת לעצמם שוק חשמלי מאשר להשתעמם, לפעמים אפילו כמה פעמים. אצל נשים האחוזים היו נמוכים יותר אבל עדיין 25% מהנשים נתנו לעצמן שוק חשמלי. מטריד משהו, אבל גם ממחיש איך המוח שלנו יכול להעדיף גירוי שלילי על פני תת-גירוי. אגב, ילדה שמכפכפת את אח שלה או ילד שמתפרע בבית הספר. 

ובחזרה לפרדוקס שלנו- האם שעמום הוא טוב או רע? האם שעמום ממקסם הזדמנויות למידה או שהוא מוביל אותנו למצבים והתנהגויות שפוגעים בנו ובסביבה? התשובה היא מתבקשת- זה תלוי. מה שמחזיר אותנו לתחילת הפרק- שעמום יכול להיות מתנה בתנאים מסוימים אבל לא באחרים.

שעמום הרי דוחף אותנו לעשות משהו, לחפש פעילות חלופית. אז השאלה שעולה כאן היא מה האופציות שעומדות בפני? אם משעמם לי בשיעור ואין שום דבר שמותר לי לעשות חוץ מזה, אז ככל הנראה אמצא את עצמי מפריעה, מציקה, מבריזה או עושה משהו אחר שאני לא אמורה לעשות. אם לעומת זאת, עומדות בפני פעילויות חלופיות- השעמום יוכל לכוון אותי לפעילות חיובית. מה שכבר מרמז לנו על הקשר ההדוק בין שעמום לבית הספר- אם שעמום אמור לכוון אותנו לעשות משהו אחר, ואין משהו אחר לעשות, אנחנו בבעיה. 

וכאן אני רוצה להגיד כמה מילים על הטלפון הנייד. לפני כמה שנים היזם נבל רוויקנט הצהיר שהסמארטפון הוא מותו של השעמום. אז, לא בדיוק. מסכים בכלל, אבל הטלפון שלנו במיוחד, אכן נותנים לנו פיתרון מהיר לשעמום. אבל זה בדיוק מה שמנוון את היכולת שלנו להתמודד עם שעמום בדרכים אחרות. וזו גם נקודה לשים לב אליה כשמדובר בילדים.

 

שעמום ויצירתיות

רגע לפני שנעבור לילדים אני רוצה לדבר על שעמום ויצירתיות. זה הרי חלק מהפרדוקס שדיברנו עליו, הצד החיובי שלו לפחות- שעמום הוא קרקע פוריה לרעיונות הכי מקוריים ויצירתיים. הנה ציטוט נחמד של ניטשה: “עבור החושב ועבור כל רוח יצירתית, השעמום הוא אותן ‘שעות מתות’ לא נעימות של הנפש, שקודמות למסע המאיר והרוחות העליזות; עליו לשאת אותו, להמתין להשפעתו עליו.” האם ניטשה צדק?

במחקר שנערך בשנת 2014 חילקו נבדקים לשתי קבוצות. בקבוצה אחת ביקשו מהנבדקים לכתוב סיפור ובקבוצה השנייה ביקשו מהם לכתוב את רצף האותיות CD שוב ושוב ושוב, כדרך לשעמם אותם. אחר כך נתנו לנבדקים משתי הקבוצות חפץ וביקשו מהם למצוא לו כמה שיותר שימושים, זה איזשהו מבחן קלאסי ליצירתיות. ככל שאת מציעה יותר שימושים, כך את יותר יצירתית, משהו כזה. נמצא במחקר שהנבדקים שהשתעממו הפגינו יותר יצירתיות. אז הנה לנו עדות לכך ששעמום מעודד יצירתיות. רק שיש לנו בעיה אחת- זה רק מחקר אחד, אם אני אעצור כאן כנראה שתקבלו את הרושם שכן שעמום יכול לעודד יצירתיות. אבל זה נקרא cherry-picking וכדי לענות על השאלה הזו כמו שצריך אנחנו צריכות להסתכל על כל המחקרים שבדקו את הקשר בין שעמום ליצירתיות ולא רק אחד. וכמה מזל שבשנת 2023 התפרסמה סקירה שעשתה את העבודה במקומי :) 

תקשיבו לזה: מתוך 27 מחקרים שעברו את הסינון ונכנסו לסקירה, 5 מצאו קשר חיובי בין שעמום ליצירתיות, 7 מצאו קשר שלילי, כלומר יותר שעמום, פחות יצירתיות ו-12 מחקרים לא מצאו שום קשר בין השניים.

אפשר כמובן לדבר על הקושי בלהגדיר שעמום ועל הדרכים השונות שבהם מדדו שעמום ויצירתיות, אבל בשורה התחתונה לא נראה שיש כאן דפוס, אלא בעיקר בלגן. אז נכון להיום, אי אפשר לטעון ששעמום מעודד יצירתיות באופן גורף. סביר שבחלק מהמצבים הוא כן ובחלק לא, תלוי בתנאים. ולכן אמירות כמו “מתנת השעמום” או “תנו לילדים להשתעמם” הן אמירות פשטניות שיכולות לשים לנו או לילדים שלנו רגליים, במיוחד כשהשעמום מתעורר בסיטואציות שבהן אין לנו הרבה בחירה או שליטה (היוש בית ספר).

רוצה להישאר מעודכנת במדעי ההורות?

כל המחקרים, ההרצאות והדיונים החכמים ארוזים יפה אצלך במייל

התפתחות השעמום

 

תכונת השעמום

ובנימה זו- בואו נעבור לדבר על שעמום וילדים. אבל כדי לעשות את זה כמו שצריך אני רוצה קודם כל לעשות הבחנה בין שני אספקטים שונים של שעמום: שעמום מצבי ושעמום כתכונה. זו הבחנה די אינטואטיבית:

  1. שעמום מצבי מתאר חוויה זמנית של שעמום בזמנים מסוימים, נגיד בתור ארוך אצל רופאת השיניים כשאין לך בטריה לטלפון.
  2. שעמום כתכונה מתאר נטייה של בן אדם להיות משועמם. 

באופן טבעי, יש קשר בין השניים- אנשים שנוטים להשתעמם גם חווים יותר מצבים של שעמום. 

ועכשיו אני רוצה שנניח בצד את השעמום המצבי ונתמקד רק בתכונת השעמום, כי הרי אנחנו מנסות להבין איך שעמום מתפתח לאורך הילדים. כמעט כמו בכל דבר בהתפתחות: יש כאן שילוב בין טבע לסביבה. ילדים מגיעים לעולם עם הבדלים במבנה המוח שלהם ובנטיות ההתנהגותיות שלהם, כך שמלכתחילה נקודת הפתיחה של תכונת השעמום היא שונה מילד לילד. והתכונה הזו, כמובן, מתעצבת לאורך הילדות דרך חוויות החיים, מה שנקרא השפעות הסביבה.

וככה כדי לתת בסיס מחקרי להשפעות הסביבתיות, אני רוצה לספר לכן על מחקר אמריקאי שעקב אחרי רמות השעמום של יותר מ-100 אלף מתבגרים משנת 2008 ועד 2017- נמצא במחקר שהחל מ-2010, בכל שנה נצפתה עלייה בשעמום. אתן בטח מנחשות אל מי מפנים את האצבע המאשימה, כמובן לרשתות החברתיות והסמארטפונים, אבל לא ניכנס לזה כרגע. הדבר החשוב לענייננו הוא שתכונת השעמום מתעצבת במפגש בין נטיות מולדות לבין השפעות סביבתיות. 

 

שני דפוסים של שעמום: נטייה לשעמום ורגישות לשעמום

ועכשיו אני רוצה לעשות הבחנה סופר סופר חשובה בניסיון להבין את השעמום של הילדים שלנו. תכונת השעמום יכולה להתבטא בשני דפוסים מאוד שונים זה מזה: הדפוס הראשון נקרא נטייה לשעמום והדפוס השני רגישות לשעמום. ואני אסביר.

 

  • נטייה לשעמום, או באנגלית boredom proneness, זו הגרסה הפסיבית של תכונת השעמום. הילד כמו נתקע בתוך השעמום, מרגיש כבוי ומותש. הוא מתקשה להפעיל את עצמו ונשאב לתוך תחושה כזו של “אין מה לעשות”. זה שעמום שמרגיש כמו חוסר אנרגיה או ריקנות פנימית. ובאופן די אינטואיטיבי, דפוס כזה של תכונת השעמום מוביל ליותר חרדה, דיכאון והסתגרות.
  • הדפוס השני נקרא רגישות לשעמום, או באנגלית boredom susceptibility, שבאיזשהו מובן הוא כמעט הפוך מהנטייה לשעמום. כאן מדובר בשעמום עצבני וחסר מנוחה. הילד לא מסוגל לשאת אפילו רגע אחד של שקט, הוא מחפש כל הזמן גירוי חדש, קופץ מדבר לדבר ונראה כאילו הוא כל הזמן על הקצה. זה שעמום שמרגיש כמו דחף לברוח, אי־שקט פנימי שמבקש ריגוש חיצוני מיידי. וגם כאן זה די אינטואיטיבי להבין למה דפוס כזה של תכונת השעמום מוביל ליותר התנהגויות סיכון ואימפולסיביות.

 

מה ההבחנה הזו אומרת לנו בעצם? שילדים שונים יכולים לחוות שעמום בצורה שונה לגמרי ולהגיב אליו בצורה שונה לגמרי. ברגע שאנחנו מזהות את הנטיות של הילדים שלנו, הרבה יותר קל  לנו לתת להם מענה מותאם שלא רק מסתכם בלעשות הכל כדי לחסל את השעמום או ב”מה יש לך? שעמום זה מתנה”.

בואו נרחיב על זה רגע. אצל ילדים עם נטייה לשעמום, הגרסה הפסיבית של תכונת השעמום, האתגרים הם בנטייה שלהם להימנע מסיטואציות חדשות ובקושי בתפקודים ניהוליים כמו לתכנן ולהפעיל אסטרטגיות ברגעי שעמום. מצד אחד אין להם כלים לארגן לעצמם פעילות מעניינת ומצד שני הם נמנעים מחוויות חדשות שהיו יכולות להרחיב את ארגז הכלים שלהם- ולכן הם “נתקעים” במצב של שעמום. מחקרים מראים שילדים כאלה נוטים להשתמש באסטרטגיות קלות יותר להפגת שעמום- מסכים, כמובן. הפוקוס לעבודה עם ילדים כאלה יהיה לעודד אותם להתנסות בחוויות חדשות, למסגר את מה שהם עושים כך שיהיה להם מעניין יותר, מה שמתקשר לרכיב המשמעות של שעמום שהזכרנו קודם, וגם לעזור להם לחפש משהו לעשות כשמשעמם להם. שימו לב- *לעזור* להם לחפש, לא לחפש במקומם.

האתגרים של ילדים עם רגישות לשעמום, הגרסה האקטיבית של תכונת השעמום, הם אחרים. הם ילדים שנמשכים לסכנות ונוטים להתנהגות אימפולסיביות. כאן האתגר הוא לעזור לילדים לא רק לרוץ ולמלא את השעמום, אלא גם להצליח לפתח סבילות אליו. 

זה מצחיק כי בנטייה לשעמום ילדים נתקעים בשעמום ואנחנו רוצים לעזור להם לצאת משם, וברגישות לשעמום ילדים לא יכולים להחזיק שנייה בשעמום ואנחנו רוצות לעזור להם להישאר שם, לפחות קצת. וכאן בדיוק נכנס התפקיד של הסביבה, שלנו או של הגננות והמורים- לא לקפוץ לתת מענה מיידי לשעמום, אלא לעזור להם לפתח יכולות ויסות.

 

איך ילדים מתמודדים עם שעמום?

כבר אמרנו בתחילת הפרק ששעמום הוא רגש, רגש שלילי, וכדי להתמודד עם שעמום בצורה אדפטיבית- אנחנו והילדים שלנו נדרשים לווסת אותו, כמו כל רגש אחר. במחקר אמריקאי שפורסם לפני שנה, בשנת 2024, בדקו באילו אסטרטגיות ילדים משתמשים כדי לווסת שעמום- או במילים פשוטות, מה הם עושים כמשעמם להם? 

במחקר הזה השתתפו 130 ילדים בני 4-6 והוא כלל שאלונים, ראיונות ותצפיות מצולמות. אז מה נמצא במחקר? האסטרטגיה הכי הכי נפוצה, ברמת 96% מהילדים, הייתה אסטרטגיה חברתית, או במילים אחרות “אמאאאא משעמם לי! תשחקי איתי”. באסטרטגיה הזו הילדים מסתמכים על אחרים כדי שיעזרו להם לווסת את רגש השעמום. זה כמובן לא חייב להיות אמא אלא כל אדם אחר- אח, אחות, חברים, סבא, סבתא וכו’. במקום השני עם 88% מהקולות הייתה אסטרטגיה התנהגותית- ילדים שפשוט עושים משהו כדי לפתור את השעמום, למשל, מוציאים פאזל מהארון או מתחילים לשחק בבובות, בונים בקוביות או מתחילים להזיז דברים ממקום למקום. אסטרטגיות קוגניטיביות וקשביות היו ממש נדירות, אז אני לא ארחיב עליהן כרגע.

בכל מקרה אנחנו רואות שיש לנו כאן שתי אסטרטגיות נפוצות לויסות שעמום: חברתיות והתנהגותיות. ועכשיו אני רוצה שנחזור לשני דפוסי השעמום שדיברנו עליהם קודם: נטייה לשעמום, הגרסה הפסיבית ורגישות לשעמום, הגרסה האקטיבית. השאלה הראשונה שנרצה לשאול היא האם גם ילדים מראים נטיות כאלה? כי עד המחקר הזה אף אחד לא בדק את הנטיות האלה אצל ילדים, רק אצל מבוגרים. והשאלה השנייה היא באיזה אסטרטגיות משתמשים ילדים עם נטייה לשעמום וילדים עם רגישות לשעמום.

אז קודם כל, כן שני סוגי השעמום נמצאו כבר בגיל הגן- ילדים שנתקעים בשעמום וילדים חסרי סבלנות לשעמום. והם אכן משתמשים באסטרטגיות שונות. ילדים עם נטייה לשעמום, הגרסה הפסיבית, מסתמכים באופן כמעט מוחלט על אסטרטגיות חברתיות– כלומר מבקשים מאחרים שיבדרו אותם. הם כמעט לא עושים שומדבר מעבר כדי להתמודד עם השעמום, כמו למצוא לעצמם משחק. אני מכירה את זה מקרוב, אולי גם אתן. לעומת זאת, ילדים עם רגישות לשעמום, הגרסה האקטיבית, מפעילים הרבה אסטרטגיות התנהגות, הבעיה היא שלפעמים האסטרטגיות שיבחרו בהן יהיו לא מותאמות ולא בטוחות– כמו למשל להרביץ לילד אחר, או לטפס על השולחן. 

כך שהאופן שב אנחנו עוזרות לילדים להתמודד עם שעמום חייב להיות מותאם לשני סוגי השעמום השונים, כי שעמום הוא לא קטגוריה אחת.

 

מתי ילדים משתעממים?

אז ראינו שילדים, כמו מבוגרים, שונים זה מזה בתכונת השעמום: גם בעצם קיום התכונה הזו, וגם בסוג, אם היא פסיבית או אקטיבית. אבל זה לא רק שילדים עם נטייה לשעמום משתעממים נכון? אין אדם בעולם שלא השתעמם אי פעם. ויעידו נסיעות ארוכות לאילת, או בקשות לסדר את החדר או להכין שיעור בית שנתקלות בתגובה הקלאסית “אוף איזה שעמום!”.

אז עכשיו אני רוצה להביא לכאן את הקולות של ילדים, שמספרים מה זה להיות משועמם מנקודת המבט שלהם. זה מחקר סופר מגניב שהשתתפו בו 8 ילדים בני 7-13. לפני שאתן מזדעזעות מהמדגם הקטן, אדגיש שזה מחקר איכותני שלא נועד לתאר את תופעת השעמום דרך מספרים, אלא להיכנס לתוכה מבפנים כדי לקבל מבט עומק על חוויית השעמום. המחקר כלל 5 מפגשים, שעה וחצי כל אחד, ובכל מפגש כזה הילדים קיבלו משימת עיצוב. סביב המשימה התפתח בין החוקרים לילדים שיח על שעמום. למשל, באחד המפגשים ביקשו מהילדים לעצב תרופה נגד שעמום או מכונת שעמום, או אנטי-שעמום. ככה החוקרים יכלו לקבל הצצת עומק לחוויות ולתפיסות של הילדים בנוגע לשעמום.

אני לא אכנס עכשיו לפרטים של המחקר הזה, אבל אני רוצה לספר לכן על 3 דברים מרכזיים שעלו ממנו:

 

  1. מימד הזמן– מה שעלה מאוד חזק מהילדים הוא מימד הזמן. כמעט כל דבר יכול להפוך להיות משעמם אם הוא נמשך יותר מדי זמן. נגיד במכונות השעמום שלהם חזרו מוטיבים של זמן כמו שעון או טיימר. כך שאם יש פעילות שנמשכת הרבה זמן והילד מתחיל להשתעמם, אולי שווה לעשות הפוגה ולחזור אחר כך. כלומר לנסות לשים לב כמה זמן נמשכת רמת העניין של הילדים שלנו בפעילויות שונות לפני שהם מאבדים את זה- ולהתייחס לזה.
  2. סוכנות– עוד דבר שעלה וכבר נגענו בו קודם הוא עד כמה שליטה ובחירה יש להם, עד כמה הם agents. בעברית זה נקרא סוכנות, אבל בעיני זו מילה לא מי יודע מה לזה. כל הילדים ללא יוצא מן הכלל טענו שבית ספר זה  החלק הכי משעמם בחיים שלהם והסבירו למה- כי בבית ספר אומרים להם מה לעשות ואיך לעשות. זה לא שהלמידה עצמה לא מעניינת, אלא שעצם חוויית הכפייה מעוררת את השעמום. מה שאומר שלהחזיר לילדים תחושת שליטה ובחירה יכול להפחית שעמום, וזה עולה חזק בעוד הרבה מחקרים אחרים, כולל במחקרי מבוגרים.
  3. טריגר פיזי– הדבר השלישי והאחרון שעלה הוא צורך באיזשהו טריגר פיזי- סוג של “כניסה לעולם אחר” דרך איזשהו חפץ ממשי שמדליק את הדימיון. שזו גם נקודה מעניינת לעבוד איתה.

 

שעמום ובית ספר

לסיום, אני רוצה לקחת את כל מה שדיברנו עליו לאורך הפרק ולקשר אותו לבית ספר.

דיברנו על שתי סיבות מרכזיות לשעמום: כשל קשבי, שבו אין התאמה בין הפעילות ליכולות שלי, והיעדר משמעות, כלומר שהפעילות חסרת משמעות עבורי. לבית ספר מגיעים ילדים שונים- וכשכולם לומדים את אותו דבר, ברור שיהיו פערים בין היכולות שלהם למה שלומדים בכיתה- יהיו כאלה שיהיה להם קל מדי ויהיו כאלה שיהיה להם קשה מדי. וזו קרקע פוריה לשעמום. ולא רק שילדים שונים אחד מהשני ביכולות שלהם אלא גם במה שמושך ומעניין אותם- ואם כולם לומדים את אותו חומר בכיתה, את חלק זה ידליק וחלק ישאלו את עצמם “למה אמור להיות אכפת לי מזה?”. עוד קרקע פוריה לשעמום. ותוסיפו לזה את זה שיש לילדים מעט מאוד שליטה במה שהם יכולים לעשות בבית ספר- ראינו שגם פעילות מעניינת לכשעצמה, הופכת למשעממת כשהיא נחווית כאילו כופים אותנו עלינו. מעבר לזה, ראינו קודם שיש ילדים שנוטים יותר להשתעמם מאחרים, או יותר נכון מצליחים לווסת בצורה פחות טובה את השעמום שהם חווים. כך שעבורם, התנאים שבית ספר מספק, יכולים להיות עוד יותר בעייתיים. אני יכולה לספר על עצמי שבתור ילדה באמת חנונית, תלמידה מצטיינת, שאוהבת ללמוד וטובה בללמוד- רק חיכיתי לחופש הגדול כדי ללמוד על מה שמעניין אותי באמת. ויעידו המורות שקיבלו ממני בתחילת כל שנה עבודה מוכנה לבדיקה ולא ממש הבינו מה אני רוצה מהם. בעיני, זה אבסורד.

ואולי חלקכן תגידו- שעמום זו פריבילגיה, גם לנו כמבוגרים לא תמיד מעניין. אז שיהיה להם משעמם קצת, ככה זה בחיים. אז זהו שכבר ראינו שבבגרות ששעמום מקושר ללא מעט השלכות שליליות. וזה נכון גם בהקשרים של בית ספר- ילדים שמשועממים בבית ספר נמצאים בסיכון גבוה יותר להשפעות שליליות כמו התפתחות קוגניטיבית פחות טובה, ציונים נמוכים יותר, היעדרות מהלימודים ואפילו נשירה. אז לא הייתי מזלזלת בחוויות של שעמום. וחוצמזה שהעניין כאן הוא לא בעצם קיומו של השעמום, אלא ביכולת להתמודד איתו.

אני חושבת שמילת המפתח כאן היא אוטונומיה- הרי שעמום הוא רגש שנועד לכוון אותנו לחפש פעילות מעניינת ומועילה יותר, ואם אין לנו איפה לחפש אז לא נותר לנו אלא להשתעמם. כנראה שבתי ספר ירוויחו אם יאפשרו לתלמידים שלהם יותר בחירה, ימנעו מכפייה, יכבדו את סדר העדיפויות של הילדים ויתכננו פעילויות שקשורות למטרות האישיות של התלמידים שיש להן משמעות עבורם. אוטופי? אולי, אבל זה מה שעולה מהמחקר.

 

בואו נסכם,

בתחילת הפרק ראינו ששעמום הוא בעצם רגש ככל הרגשות, רגש ששייך למשפחת הרגשות השליליים. ראינו גם ששעמום בבגרות מקושר לשלל השלכות שליליות כמו אלימות, סמים, דיכאון, חרדה וכו’. ואז שאלנו: אם שעמום הוא כל כך רע, למה אנחנו צריכים אותו? למה שהוא ישרוד כל כך הרבה שנים של אבולוציה? דיברנו על שתי סיבות מרכזיות למה משעמם לנו: חוסר התאמה קשבית וחוסר משמעות אישית. ואז התחלנו להבין מה החלק החיובי של שעמום- זה רגש שלילי, לא נעים, שמכוון אותנו לחפש פעילויות אחרות – מאתגרות במידה הנכונה ובעלות משמעות עבורנו – ובכך שעמום הוא סוג של מוטיבציה שממקסמת הזדמנויות ללמידה. וזה בדיוק הפרדוקס- איך יכול להיות שרגש כל כך אדפטיבי מקושר לכל כך הרבה בעיות? התשובה שהגענו אליה היא- הנסיבות, הנסיבות הן אלו שקובעות לאן ייקח אותנו השעמום- למקומות טובים יותר או טובים פחות. 

כדי להבין את המסלול ההתפתחותי של שעמום- הסתכלנו על שני סוגים של תכונת השעמום. הנטייה לשעמום, שזו הגרסה הפסיבית- אם משעמם לי, אני נתקעת במצב הזה- גם כי אני נמנעת מסיטואציות חדשות, וגם כי אין לי כלים לצאת מהמצב הזה. והרגישות לשעמום, שזו הגרסה האקטיבית- אני משתעממת כל כך מהר, שאני חייבת כל הזמן לחפש ריגוש חדש, עד כדי סיכון של עצמי ושל הסביבה. אם יש לכן בבית ילדים שנוטים להשתעמם- זה הזמן לנסות לזהות איזה סוג של שעמום מאפיין אותם, כי כל סוג של שעמום דורש מענה אחר. 

אמנם יש ילדים שנוטים להשתעמם יותר מאחרים, אבל אין ילד בעולם שלא משתעמם לפעמים. ראינו שהמכשול הכי גדול להתמודדות טובה עם שעמום הוא חוסר שליטה ואוטונומיה- שעמום מכוון אותי לחפש פעילות חלופית אבל אין לי שום יכולת בחירה מה לעשות, אז לא נותר לי אלא להישאר משועמם, או לפנות להתנהגויות ששוברות את הכללים. והרגע ראינו שבית ספר הוא דוגמא קלאסית למכשול כזה. 

אז האם שעמום הוא מתנה? אני חושבת שכבר הצלחתי לשכנע אתכן שהתשובה היא- תלוי!

התפקיד שלנו זה לא לעשות הכל כדי שהילד חלילה לא ישתעמם, או לזרוק לו קלישאות כמו “שעמום הוא מתנה!”, אלא באמת לעזור לו לפתח אסטרטגיות לוויסות של שעמום. זה דורש מאיתנו להסתכל על הילד שלנו ולזהות מה האתגרים שלו- האם זו הימנעות או תקיעות? או דווקא אי שקט וקפיצה מדבר לדבר? כאשר כללי האצבע שעולים מתוך המחקר הם:

  • פעילות מאתגרת במידה הנכונה
  • פעילות שיש לה משמעות עבור ילד
  • פעילות שנמשכת לא יותר מפרק הזמן שהילד מצליח להחזיק עניין. 
  • ואולי הכי קריטי מהכל- חופש בחירה להתנסות וליישם אסטרטגיות להתמודדות עם שעמום, כי אם לא ניתן לו לנסות- איך הוא ילמד.

עד כאן הפרק שלנו. רק לסיום יש לי בקשה אחרונה אליכן- אם תוכלו לדרג את הפודקאסט ב-5 כוכבים זה ממש ממש יעזור לי להגיע לכמה שיותר הורים שזקוקים לידע מקצועי ומבוסס מחקר. בתיאור הפרק צירפתי לכן קישור לדיון על הפרק,  קישור לתמלול של הפרק למי שמעדיפה לקרוא, רשימה מלאה של המקורות המחקריים וגם קישור לקבוצת הוואצאפ השקטה של מאמאדע כדי שתוכלו להישאר מעודכנות במדעי ההורות. 

תודה לאופק פרחי העורך של הפודקאסט.

אנחנו סיימנו להיום,ניפגש בפרק הבא

בטח יעניין אותך גם:

למה הם לא מקשיבים לך?​

סדרת הרצאות מבוססת-מחקר שתעזור לך להבין מה עומד מאחורי הצבת גבולות אפקטיביים ולמה ילדים זקוקים כדי להקשיב לך באמת.

ועכשיו במחיר השקה עד ה-10.7:

במקום 195 ₪
קוד קופון: מוקדמת

רוצה להישאר מעודכנת במדעי ההורות?

הנה בדיוק מה שתקבלי ממני דרך המייל:

⭐️ סיכום שבועי של תכנים ואירועים
⭐ סקירות בלעדיות של מחקרים חדשים
⭐ עדכון על הרצאות ופרקי פודקאסט חדשים
⭐ סדרות תוכן לבחירתך בנושאים שמעניינים אותך